Gå til innhold

Hjelp! 5 åring vil ikke legge seg om kveldene! Sitter i sengen og griner!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nå lenge ventet med å skrive her, men nå er det nok. Jeg trenger råd før jeg eventuelt ringer barnevernet, helsestasjon, hva som helst. Vi trenger hjelp. Vi har brukt 4 timer på legging hver eneste dag i snart en uke! Hun sitter og sier hun ikke er trøtt, men det er hun! Så når hun får beskjed at nå må du legge deg, blir hun bare sint og lei seg! Så holder vi det gående i flere timer! Jeg er så lei nå jeg tror jeg vil flytte ut av huset snart! 

Anonymkode: f4c4e...7b3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når legger dere henne, og hvordan er rutinene timen før legging? Og underveis? 

• Liker 2
Skrevet
Fløff skrev (7 minutter siden):

Når legger dere henne, og hvordan er rutinene timen før legging? Og underveis? 

Kvelds kl 18. Legger henne kl 19 senest. Sitter og leser en bok eller to, så slår vi av lyset og da er det god natt. Pleier som regel være flink, men den siste uken har hun vært forkjølet. Men det har hun vært flere ganger uten at det har vært noe problem. Hun sier hun ikke er trøtt og bla bla. Men jeg ser at hun sitter og øynene detter igjen liksom! Må måtte far ta over for nå kjente jeg at det ble for mye.

Skrevet

Prøvd å sitte hos henne til hun sovner ? 

Anonymkode: 2455c...d04

• Liker 5
Skrevet

Kan dere legge dere sammen med henne en periode? Høre på avspenningslydbok (som Delfinen på Storytel f eks)? Ryggmassasje til hun sovner? For å skape positive assosiasjoner og trygghet i leggesituasjonen.

Anonymkode: c1e14...303

• Liker 4
Skrevet

Syns hun legger seg litt vel tidlig. Her legges 5-åringen 19.30-20. Kanskje hun sovner fortere da?

Anonymkode: c9f25...534

• Liker 8
Skrevet

Klokken 18?! Når står hun egentlig opp, klokken 4?

Anonymkode: 73e83...08a

• Liker 1
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker said:

Kvelds kl 18. Legger henne kl 19 senest. Sitter og leser en bok eller to, så slår vi av lyset og da er det god natt. Pleier som regel være flink, men den siste uken har hun vært forkjølet. Men det har hun vært flere ganger uten at det har vært noe problem. Hun sier hun ikke er trøtt og bla bla. Men jeg ser at hun sitter og øynene detter igjen liksom! Må måtte far ta over for nå kjente jeg at det ble for mye.

Kanskje det er ubehagelig i ører/bihuler å legge seg ned? Prøv å sjekke én gang om jun legger seg med paracet innabords, eller om hun kan ligge med hode høyere.

Anonymkode: 6161e...955

• Liker 1
Skrevet

Enten legge dere sammen med barnet evt sitte på rommet til hun sovner. Vi har hatt 3 barn hvor vi har slitt med søvnrutine. Det blir en ond sirkel. Så tror dere nesten må bryte denne ved å innføre trygghet og litt nye og andre hyggelige rutiner. Nå har nok leggetid blitt ett mareritt for både dere og barnet. Hadde ringt helsestasjonen kanskje å fått noen råd😊

Anonymkode: 08eab...f70

• Liker 3
Skrevet

Kanskje prøve å legge henne 15-30 min senere. Bruke enda mer tid sammen i senga, slukke lyset og bare ligge å nynne/synge sammen. La henne høre litt på lydbok. 

Kan hun få sove i din seng, liker hun det? Da kan avtalen være at hun blir nært tilbake i egen seng når du skal legge deg. De fleste barn sover ganske tungt så flytting går fint. 

• Liker 6
Skrevet

Legg deg sammen med henne. En av jobbene som foreldre er å gjøre barnet trygt. Det løser man ikke ved å bli irritert ved leggetid. 

Anonymkode: b00ca...aba

• Liker 5
Skrevet

Men er barnet så trøtt at det nesten ikke klarer å holde øynene åpne blir det jo ikke lagt for tidlig!! 

Vi har hatt perioder der vi må legge oss sammen med barnet til det sovnet.  

Anonymkode: ae75b...72f

Skrevet

Vi har samsovet med gutten vår lenge. Nå siver han i egen seng, men jeg sitter med ham til han sovner. Jeg og mannen bytter på det. Da sitter jeg i andre enden av sengen, vi har nærkontakt med beina.  Jeg leser på mobilen, koser meg faktisk. Han sovner så trygt og godt når vi er der. Føler ikke behov for å gjøre det anderledes enda i alle fall. Leggetiden er den fineste tiden syns jeg. Da leser vi, pjusket på armen, prater litt om dagen og hvordan han ha det. Så sier vi natta, gir kos, og setter meg godt tilrette med puter og mobilen (som er gjemt litt under dyna) 

Håper dere finner en måte å gjøre det på, som gjør at leggetiden blir fin ❤

Anonymkode: 4b0a8...372

• Liker 1
Skrevet

Og så hadde jeg prøvd å legge litt seinere 😊

Anonymkode: 4b0a8...372

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har nå lenge ventet med å skrive her, men nå er det nok. Jeg trenger råd før jeg eventuelt ringer barnevernet, helsestasjon, hva som helst. Vi trenger hjelp. Vi har brukt 4 timer på legging hver eneste dag i snart en uke! Hun sitter og sier hun ikke er trøtt, men det er hun! Så når hun får beskjed at nå må du legge deg, blir hun bare sint og lei seg! Så holder vi det gående i flere timer! Jeg er så lei nå jeg tror jeg vil flytte ut av huset snart! 

Hvorfor får du dette til å handle om deg når det åpenbart handler om barnet?

Barnevernet, helsestasjonen...?? Hvorfor ikke se på hva som er endret i barnets behov den siste uken. Savner hun deg? Har dere hatt lite tid sammen? Hva skjer på ettermiddagene når dere kommer hjem? Er du kald og avvisende når du blir irritert?

Få huet ut av ræva di og fokuser på barnet! 

Anonymkode: 0bd3f...dbf

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg tror hun legger seg alt for tidlig.

Vår 5åring la seg nok mer mot 19.30+, flere på den alderen trenger det. Ved 7 år la han seg kl 20, og endel foreldre sa det samme som du sier: «vi prøver legge kl 19, men h*n sier h*n ikke er trøtt enda». 

En måte å gjøre det på er å lytte til henne i første omgang. Snakk med henne etter middag, og si dere skal se om hun føler det bedre å legge seg 19.30 - men da er det viktig for kroppen og hjernen som styrer søvnen at hun prøver slappe litt av og ikke hyler (for da våkner kroppen og blir stressa). 

Forklar at kroppen trenger tid for å finne sin måte å sovne best på. 

Så kan dere innarbeide en fast rutine for god søvnhygiene om det ikke allerede er der.

Tannpuss kl 19.00. Slappe av i sofaen og lese bok sammen i 10-15 min (ikke spennende bok med action). Tusle i seng 19.25, og snakk litt om hva dere har gjort av koselige ting den dagen mens hun ligger i sengen (eller syng sanger om hun liker det best). 

Prøv det konsekvent i 2 uker hvertfall.

Det kan tenkes hun egentlig ikke ER trøtt kl 19, men naturlig nok er overtrøtt og forbanna de kveldene hun har hatt lite søvn natta før. 

Om hun hyler helt baluba tross legging kl 19.30 kam dere i en overgangsfase si at hun får lov til å ligge i sengen og titte i bok om hun lar være å hyle og rope - fordi kroppen trenger roe seg selv om hun ikke føler seg trøtt enda. 

Endret av Fløff
  • Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Men er barnet så trøtt at det nesten ikke klarer å holde øynene åpne blir det jo ikke lagt for tidlig!! 

Vi har hatt perioder der vi må legge oss sammen med barnet til det sovnet.  

Anonymkode: ae75b...72f

Nå har jo denne ungen skrålet som ei måke på joggetur til langt utpå nærmere natt da. 

Men søvnmønsteret hennes er ikke nødvendigvis interessert i det.

Alternativ 2 er dette du sier: være på rommet - UTEN irritasjon og sinne. 

• Liker 2
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Det kan være lurt å prøve og legge en halvtime senere. 

Jeg ville derimot ikke hørt på rådene om å lage enda mer styr rundt legginga. Erfaringsmessig skaper sånt bare forventnnger om mer og mer, og så har du en fulltidsjobb med alle ritualene du må gjennom hver kveld. Gjør det enkelt - tannpuss og vask, lese eller synge litt, og så er det natta. Slukk lyset og gå ut. Griner hun, får hun bare grine litt, det er snakk om en 5-åring, ikke en baby. Etter en stund går du inn og sier at nå er det natta, nå må du sove. Gjenta til ungen sovner.

Skrevet

19 er tidlig for ei på fem år, ville nok helt klart prøvd å drøye sengetid til rundt 19/20-tiden. Grunnen til at hun virker trøtt klokka 18 er jo fordi hun bruker fire timer på og ta kvelden, hver kveld. Så kanskje det da hjelper å legge henne senere? 

Anonymkode: f9b73...966

• Liker 4
Skrevet

I overganssituasjiner tror jeg det hjelper å sove sammen. 

Anonymkode: fa0ca...f3d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...