AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #1 Skrevet 10. oktober 2021 Nå har vel jeg driti meg litt på draget, og fått erfart at en alltid skal avklare betaling på forhånd. Mitt halvsøster har et søskenbarn som har en sønn som konfirmerte seg idag. Søsteren min spurte (etter spørsmål fra søskenbarnet) om jeg kunne servere, og dum som jeg er sa jeg ja uten å spørre om betaling. Jeg tenkte at det vet vel ikke søsteren min, hun er jo bare mellomleddet, og siden jeg ikke kjenner de antok jeg bare at de kom til å betale godt. Jeg og en annen holdt på fra 10 imorgen til 18, varmet all mat, serverte, ordnet med kaker og tok alt av rydding og vasking for 60 gjester. Jeg fikk en flaske vin. Jeg er gravid (det vet forsåvidt ikke de), så jeg får ikke engang drukket den. Hun andre jeg var med spurte tilogmed om vi ikke skulle få betaling, hun hadde heller ikke spurt på forhånd. Noe betaling hadde ikke de tenkt seg nei, vin var nok. Ja, jeg har fått erfart nå at slikt må man avtale på forhånd. Men jeg synes likevel det der var veldig gnient. Hva tenker dere, er en flaske vin nok betaling for at en "fremmed" jobber for deg i 8 timer? Anonymkode: 68716...291 2
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #2 Skrevet 10. oktober 2021 Nei, selvfølgelig er det ikke det! Det kan ikke forventes at du gjør vennetjenester og folk du ikke kjenner Anonymkode: 6d234...7bb 9
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #3 Skrevet 10. oktober 2021 Det er gnient. Hvertfall 200 kr timen eller fast pris. En flaske vin er bare misbruk. Anonymkode: aa019...8c4 6
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #4 Skrevet 10. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, selvfølgelig er det ikke det! Det kan ikke forventes at du gjør vennetjenester og folk du ikke kjenner Anonymkode: 6d234...7bb Nettopp, det hadde stilt seg helt annerledes hadde det vært en venninne eller familie. Anonymkode: 68716...291 4
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #5 Skrevet 10. oktober 2021 Enig i at du burde avklart på forhånd, men forstår godt at du forventet å få betalt. Det er uhørt å gi noe mindre enn 1000kr. Burde egentlig fått nærmere 2 når det var snakk om 8t på en lørdag. Anonymkode: 1eb56...5b1 3
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #6 Skrevet 10. oktober 2021 Jøss, enkelte eier ikke skam, og er frekke som bare det. Selvfølgelig har man ikke et fremmed menneske som jobber i timesvis for en, uten å gi bedre betaling enn en flaske vin! Joda, det er sur lærdom å ikke avtale slikt på forhånd, men samtidig er det et klart eksempel på at enkelte mennesker er utrolig frekke. Anonymkode: e8edc...be0 6
Concordia Skrevet 10. oktober 2021 #7 Skrevet 10. oktober 2021 Meget spesielt. Dere burde fått minst 200 kr pr. time. Send vipps-krav. 😆 3
Ullvott Skrevet 10. oktober 2021 #8 Skrevet 10. oktober 2021 Greit nok at man kanskje ikke forventer vanlig lønnsnivå når man stiller opp i en slik sammenheng, men en vinflaske som takk er altfor lite for en full dags arbeid. Det tilsvarer noe slikt som 20-25 kroner/time, avhengig av hvor dyr eller billig vin det var. Jo fjernere bekjentskap eller slektskap - jo mer anstendig lønn bør man legge seg på, tenker jeg. Dette rett og slett fordi det ikke lenger blir noen vennetjeneste hvor det er naturlig med en eller annen tjeneste i retur en annen gang. Jeg er likevel uenig i at 200 kroner timen er den mest logiske summen å forlange. Det er høyere enn tarifflønn for servitører med fagbrev, og den lønna skal det tross alt trekkes skatt av, også. Men 1000 kroner for dagen, synes jeg absolutt man burde forvente. 4
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #9 Skrevet 11. oktober 2021 Ullvott skrev (11 timer siden): Greit nok at man kanskje ikke forventer vanlig lønnsnivå når man stiller opp i en slik sammenheng, men en vinflaske som takk er altfor lite for en full dags arbeid. Det tilsvarer noe slikt som 20-25 kroner/time, avhengig av hvor dyr eller billig vin det var. Jo fjernere bekjentskap eller slektskap - jo mer anstendig lønn bør man legge seg på, tenker jeg. Dette rett og slett fordi det ikke lenger blir noen vennetjeneste hvor det er naturlig med en eller annen tjeneste i retur en annen gang. Jeg er likevel uenig i at 200 kroner timen er den mest logiske summen å forlange. Det er høyere enn tarifflønn for servitører med fagbrev, og den lønna skal det tross alt trekkes skatt av, også. Men 1000 kroner for dagen, synes jeg absolutt man burde forvente. Jeg hadde vært fornøyd med 1000 kr jeg. For en flaske vin (rundt 200 kr) kunne jeg heller ha jobbet èn time overtid på jobb. Da hadde jeg både fått høyere timebetalt selv etter skatt, men også opptjening feriepenger og pensjon. Og jeg hadde fått penger jeg kan bruke på noe nyttig, istedenfor en vin som bare kommer til å støve ned 🤦♀️ Anonymkode: 68716...291
nomore82 Skrevet 11. oktober 2021 #10 Skrevet 11. oktober 2021 Informer halvsøsteren din om at du er skuffet over manglende betaling og at du ikke kommer til å si ja til sånne forespørsler igjen fra venninna. Og du kommer ikke til å gjøre sånne tjenester for halvsøsteren din fremover heller med mindre hun ordner opp. 4
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #11 Skrevet 11. oktober 2021 AnonymBruker skrev (På 10.10.2021 den 18.46): Nå har vel jeg driti meg litt på draget, og fått erfart at en alltid skal avklare betaling på forhånd. Mitt halvsøster har et søskenbarn som har en sønn som konfirmerte seg idag. Søsteren min spurte (etter spørsmål fra søskenbarnet) om jeg kunne servere, og dum som jeg er sa jeg ja uten å spørre om betaling. Jeg tenkte at det vet vel ikke søsteren min, hun er jo bare mellomleddet, og siden jeg ikke kjenner de antok jeg bare at de kom til å betale godt. Jeg og en annen holdt på fra 10 imorgen til 18, varmet all mat, serverte, ordnet med kaker og tok alt av rydding og vasking for 60 gjester. Jeg fikk en flaske vin. Jeg er gravid (det vet forsåvidt ikke de), så jeg får ikke engang drukket den. Hun andre jeg var med spurte tilogmed om vi ikke skulle få betaling, hun hadde heller ikke spurt på forhånd. Noe betaling hadde ikke de tenkt seg nei, vin var nok. Ja, jeg har fått erfart nå at slikt må man avtale på forhånd. Men jeg synes likevel det der var veldig gnient. Hva tenker dere, er en flaske vin nok betaling for at en "fremmed" jobber for deg i 8 timer? Anonymkode: 68716...291 Har ikke folk vett?? Selvfølgelig skal de betale dere!! Hvlr er samvittigheten.. Anonymkode: 92ac5...989
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #12 Skrevet 11. oktober 2021 Enig i at hun burde betalt deg. Men gjort er gjort, og nå har du gratis kjøkkenhjelp tilgjengelig neste gang du arrangerer noe. Bare husk å si fra at hun må sette av dagen i god tid, så hun ikke allerede har andre planer 😜 Anonymkode: 1af27...42c 1
Ugresset Skrevet 11. oktober 2021 #13 Skrevet 11. oktober 2021 (endret) En flaske vin er en gave, altså noe dere skulle fått i tillegg til betaling. Jeg er ikke enig i at 200,- timen er innafor, da dette er svart og mange servitører som har dette som yrke ikke en gang tjener 200,-/t og de må skatte av det. Men en 1000-lapp for 8timers svart jobb hadde vært en god betaling, mener jeg. + vinen da for å vise at man er ekstra fornøyd. Endret 11. oktober 2021 av Ugresset 8t ikke 10* 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #14 Skrevet 12. oktober 2021 Jeg stilte en gang opp som servitør og kjøkkenhjelp i konfirmasjonen til barnet til ei jeg gikk på høyskole med. Hun var ingen venninne, men bekjent, og ca. 25 år eldre enn meg. Selv var jeg vel rundt 20, fattig student og så fram til å tjene noen sårt tiltrengte kroner. Holdt på hele dagen, og da selskapet var slutt og jeg skulle hjem fikk jeg ei flaske med Koskenkorva eller noe sånt som takk (en eller annen slags sprit som smakte grusomt og som aldri ble rørt). Den sto i skapet i mange år, til slutt helte jeg den ut i irritasjon. Det er smålig å be folk om hjelp på den måten og ikke betale for det. Kan tjenesten gjengjeldes, og det er avtalt, er det greit, som f.eks. venninnegjengen stiller opp for hverandres barna konfirmasjoner, men aldri ellers. Anonymkode: 32d00...575 3
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #15 Skrevet 12. oktober 2021 Siden du takket ja uten at det var noe snakk om betaling, regnet de kanskje med at du stilte opp for å være snill? Kanskje de hadde et budsjett de ikke kunne overskride. Neste gang du får spørsmål om lignende, får du høre om det er betalt. Anonymkode: 02b2c...fee
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #16 Skrevet 12. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Siden du takket ja uten at det var noe snakk om betaling, regnet de kanskje med at du stilte opp for å være snill? Kanskje de hadde et budsjett de ikke kunne overskride. Neste gang du får spørsmål om lignende, får du høre om det er betalt. Anonymkode: 02b2c...fee Hvorfor skal jeg være «snill» med fremmede? Og det er ikke penger det står på i den familien der altså! Har bittert lært det nå ja… Anonymkode: 68716...291 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #17 Skrevet 12. oktober 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvorfor skal jeg være «snill» med fremmede? Og det er ikke penger det står på i den familien der altså! Har bittert lært det nå ja… Anonymkode: 68716...291 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Siden du takket ja uten at det var noe snakk om betaling, regnet de kanskje med at du stilte opp for å være snill? Kanskje de hadde et budsjett de ikke kunne overskride. Neste gang du får spørsmål om lignende, får du høre om det er betalt. Anonymkode: 02b2c...fee Og dessuten, har de et budsjett de ikke kan overskride, serverer de maten selv. Skal jeg leie inn noen til å vaske huset mitt, men ikke betale de etterpå fordi jeg ikke har råd? Anonymkode: 68716...291
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #18 Skrevet 12. oktober 2021 Ville sendt krav om betaling, i form sv faktura. Tenker at så lenge det ikke ble tydelig spesifisert at dette var gratisarbeid, så burde ikke du skjønt det. Minstesats for 18 år er 138kr/time, ville derfor krevd 1000kr. Anonymkode: 81160...aae
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #19 Skrevet 12. oktober 2021 Betalte nabojenta 2000,- for samme jobben, bare det var fra 11-16. Godt betalt for en ungdom, men synes hun var så grei som stilte opp, og veldig flink var hun også. Utrolig frekt å anta at en flaske vin er grei betaling. Hadde nok bare levert den tilbake å sagt at ‘du kan betale meg på Vipps, jeg tar 200 (?) kr timen for den type jobber. Anonymkode: e0ffa...3a1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå