Gå til innhold

Økonomisk lønnsomt å kjøpe hus, samtid som vi leier?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi leier en plass vi trives godt. Så tenker ikke å flytte nå pga barna hans. (Leier for 9500 inkl strøm).

Vi tenker på å kjøpe hus og leie ut. Hvis vi får det til lage to enheter som kan leies ut.

Vi eier kun biler og ellers ingenting. Har heller ingen lån. Har spart ca 150.000, men noe av disse skal gå til en skikkelig ferie og litt andre ting.

Inntekt samlet er rundt 900.000 + litt ekstra iblant.

Hva kan vi gjøre for å være litt smartere? Vi har energi til å følge opp evt leieboere, og mannen er veldig handy og flink. 

Anonymkode: 6d633...10e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Blir vel en del skatt på utleie av hus der dere selv ikke bor. Ville heller ha kjøpt noe eget, og hatt utleiedel. 

Anonymkode: c178b...0cc

• Liker 3
Skrevet

Hvor mye har dere i egenkapital? 150 000, som dere i tillegg har planer om å bruke på ferie og tøys kommer man ikke langt med. 
I tillegg må dere omsøke en enebolig dersom dere ønsker å lage to enheter i den, og dersom dere ikke bor der selv så må dere skatte av inntekten.

Anonymkode: dc6b2...587

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Blir vel en del skatt på utleie av hus der dere selv ikke bor. Ville heller ha kjøpt noe eget, og hatt utleiedel. 

Anonymkode: c178b...0cc

Jeg tror men bare må skatte av overskuddet. Så tror kanskje ikke det blir så veldig mye 🤔

Vi ønsker ikke å flytte nå, pga ungene er vokst opp her, og vi trives veldig godt.

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvor mye har dere i egenkapital? 150 000, som dere i tillegg har planer om å bruke på ferie og tøys kommer man ikke langt med. 
I tillegg må dere omsøke en enebolig dersom dere ønsker å lage to enheter i den, og dersom dere ikke bor der selv så må dere skatte av inntekten.

Anonymkode: dc6b2...587

Vi må ha kausjonist. Det er jeg klar over.

Jeg ser hva du mener, men går ikke inn på hva de pengene skal brukes til da det egentlig er for privat og kan derfor gjenkjennes.

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg tror men bare må skatte av overskuddet. Så tror kanskje ikke det blir så veldig mye 🤔

Vi ønsker ikke å flytte nå, pga ungene er vokst opp her, og vi trives veldig godt.

TS

Dersom man leier ut mer enn 50% av egen bolig eller en egen leilighet, må man skatte av alt man får inn av leieinntekter.

Er det ikke noe annet sted i nærområdet dere kan kjøpe? Dere kan helt sikkert trives like godt et annet sted og barn er ofte mer fleksible enn oss voksne på å bo der de er vokst opp 🙂

Anonymkode: 819a8...a57

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Dersom man leier ut mer enn 50% av egen bolig eller en egen leilighet, må man skatte av alt man får inn av leieinntekter.

Er det ikke noe annet sted i nærområdet dere kan kjøpe? Dere kan helt sikkert trives like godt et annet sted og barn er ofte mer fleksible enn oss voksne på å bo der de er vokst opp 🙂

Anonymkode: 819a8...a57

Man skal bare skatte av overskuddet.

TS

32A0A7B1-CAB6-4B67-8DD1-E54ECE2A4FF9.png

Skrevet

Skatte av overskuddet, ja, men nedbetaling av lån kan ikke trekkes fra, så det dere sitter igjen med etter kommunale utgifter, forsikring, feier, vedlikehold etc, og deretter skatt, er det dere har til å dekke lån m avdrag og renter (som nå stiger). 

Anonymkode: 03868...683

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS

Men om dere gjør om til to utleiedeler, så begrenser dere ytterligere på fradragene. Det må være samme standard for å få fradrag, ikke endringer.

Anonymkode: 7e3f1...567

Gjest Blondie65
Skrevet

TS

Dette er ikke bolig du bor selv i - det er det du viser til her. Dette blir sekundærbolig med andre skatteregler. Er du uforsiktig her kan du til og med skattes som næringsdrivende. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men om dere gjør om til to utleiedeler, så begrenser dere ytterligere på fradragene. Det må være samme standard for å få fradrag, ikke endringer.

Anonymkode: 7e3f1...567

Dette forstod jeg ikke helt.

TS

Skrevet

Hva er det du tenker er «overskuddet» da? Det dere sitter igjen med etter at lån og andre utgifter er betalt? I så fall må du tenke på nytt - at dere har utgifter til lån gjør ikke inntekten noe mindre til et overskudd. 

• Liker 3
Skrevet
Blondie65 skrev (13 timer siden):

Dette er ikke bolig du bor selv i - det er det du viser til her. Dette blir sekundærbolig med andre skatteregler. Er du uforsiktig her kan du til og med skattes som næringsdrivende. 

Er det sekundærbolig om de ikke har en annen bolig? 

TS, jeg ville heller investert i fond. 

Skrevet
16 hours ago, AnonymBruker said:

TS

Ditt eget lån har ingen betydning her. Utgiftene man kan trekke fra er kommunale avgifter, hvitevarer, slitasje, osv. 

Anonymkode: a7ddd...6e3

Skrevet

Ditt eget lån har ingen betydning her. Utgiftene man kan trekke fra er kommunale avgifter, hvitevarer, slitasje, osv. 

Anonymkode: a7ddd...6e3

Ok, så heller ikke renter er utgifter da?

Burde kanskje snakke med noen som kan dette …

Har ikke kjennskap til fond heller 🤔 Ønsker bare å gjøre noe smart med pengene våre. Vi eier som sagt ingenting utenom biler. Så tenker vi burde være litt fornuftige.. men så enkelt er det ikke skjønner jeg.

TS

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Har ikke kjennskap til fond heller 🤔 Ønsker bare å gjøre noe smart med pengene våre. Vi eier som sagt ingenting utenom biler. Så tenker vi burde være litt fornuftige.. men så enkelt er det ikke skjønner jeg.

TS

Hvis du er ute etter noe fornuftig å gjøre med pengene dere har til overs, så begynn å spare til egenkapital selv. Ikke pålegg andre den økonomiske risikoen og byrden det er å være kausjonister. Det er en enorm risiko å ta for de det gjelder, fordi de faktisk blir ansvarlige for lånet deres.

Er dere under 34 år, spar opp i BSU (Boligsparing for Ungdom). Dette gir dere skattefradrag. Pengene låses til bruk ved boligkjøp, evt oppussing av kjøpt bolig. https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/bank-og-lan/bsu/

Når dere har fylt BSU1 kontoen, kan dere fylle en BSU2 konto (hvis dere rekker det før dere blir 34). BSU2 gir ikke skattelettefordelen, men dere får renten på sparepengene som BSU1 gir.

Ellers er det bare å spare for harde livet til egenkapital, og vise at dere kan stå på egne ben den dagen dere skal kjøpe bolig.

Anonymkode: 1d98f...4ee

• Liker 3
Gjest Blondie65
Skrevet
Tvist skrev (3 timer siden):

Er det sekundærbolig om de ikke har en annen bolig? 

TS, jeg ville heller investert i fond. 

Har du lest lenken jeg la ved? Det er sekundærbolig fordi det ikke er boligen de bor i (primærbolig).

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

TS

Jo, du får fradrag for renteutgifter. På lik linje med renter på studielån, forbrukslån osv. 22% av rentekostnaden kan føres som fradrag på inntekt. 

Men du får ikke fradraget to ganger: både på rentekostnader og på leieinntekter/utgifter. 

Så om du har en bolig du deler i to, og leier ut hver del for 10'000 i måneden har du 240'000 i leieinntekter i året. Av denne summen trekker du fra kommunale kostnader, forsikring og andre kostnader direkte forbundet med driften. Så skal du skatte overskuddet som kapitalinntekt, 22%. 

Du får ikke fradrag for låneavdrag, heller ikke eiendomsskatt etter hva jeg tror. 

Veldig fin side om skatteregler rundt utleie av bolig: Utleie av hele egen bolig - Skatteetaten

Skrevet

Dere har 150 000 kr, hvor en del av dette skal gå til skikkelig ferie og litt andre ting. Da sitter dere igjen med, hvor mye? 70 000kr? 100 000kr? Dere tenker å bruke kausjonist på å kjøpe bolig til utleie? For å kunne kjøpe en utleie bolig så bør dere ha orden i økonomien, og jeg vil ikke si at dere har det. Å ville investere såpass liten sum som 100 000kr i dag, er ingenting. La oss si at dere kjøper en bolig for 3mill kroner for utleie, dere trenger enten 450 000kr eller kausjonist. Det er heller ikke sikkert at banken lar dere bruke kausjonist på utleiebolig.

Videre så må dere ha en buffer for denne utleieobjekten, da det ikke er sikkert at dere får leid ut med det samme, og da må dere betale lånet fullt ut. Klarer dere det? Har dere rom i økonomien til det? Videre så må dere har en buffer for uforutsatte ting i dette objektet.

Vet ikke hvor gamle dere er, men det mest fornuftige hadde vært enten å spare til egenandel så slipper dere å bruke kausjonist, eller så kan dere investere pengene i fond. 

Anonymkode: bbdeb...b53

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...