Gå til innhold

Kynnere på jobb, ingen mulighet til å slappe av

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på om noen har noen råd. Jeg har fått tilrettelagt så jeg bare sitter/står i kassa i en matbutikk pga bekkenet. Nå har jeg begynt å få kynnere av den minste anstrengelse, og jeg blir andpusten og kvalm hvis jeg fortsetter å anstrenge meg. Bare bevegelsen av å ta varene på båndet og scanne de igjennom gjør meg dårlig, jeg gikk med hard livmor omtrent konstant i 4 timer da jeg var på jobb sist.

Når det ikke er kunder får jeg ikke hentet meg inn igjen, fordi vi har fått beskjed om at det ser sløvt ut å bare sitte der, så da må man vagge med vondt bekken ut på gulvet og sette varer i hyllene/fronte. Jeg har sagt det hadde hjulpet på formen å bare sitte og roe ned litt så kanskje kynnerne slapp taket, men det er ikke aktuelt.

Jeg ble satt til å gå fra kassen og sette kattesand/hundeboksemat/vaskepulver og andre tunge ting i hyllene, mye nederst, og jeg har fått erklæring på at jeg ikke skal gjøre dette pga bekkenet. Flere kunder kommenterte at jeg så uvel ut, men ansvarlig på jobb sa at det ikke var noe å klage på fordi de hadde aldri sånne problemer som gravid, og det er da virkelig ikke SÅ tungt. 

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre lengre, jordmor anbefalte meg å ta ut 100% sykemelding pga et fiendtlig arbeidsmiljø fra før av, men jeg ville så gjerne holde ut til permisjon. Nå som disse kynnerene har kommet i tillegg, blir jeg helt stresset og bryter helt sammen fordi det blir så lite tilrettelagt og jeg møter så lite forståelse.
Er det noen som har noen råd?

Anonymkode: 10fc4...d3c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilke råd vil du ha? 

Jordmor har sagt hva du trenger, du har lyst til å holde ut til permisjon selv om kroppen din sier klart og tydelig ifra hva den trenger.

Hvordan kan noe av det vi skriver hjelpe?

Anonymkode: 45dc8...725

• Liker 2
Skrevet (endret)

Ta permisjon! 

Virker ikke som arbeidsplassen din tar hensyn til deg, så hvorfoe tar du hensyn til dem? 

Drittledere du har, unnskyld meg.

Kanskje det hjelper å tenke sånn her? Hva ville du sagt om barnet ditt kommer til deg i fremtiden med samme scenario? 

Endret av Adara
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Lurer på om noen har noen råd. Jeg har fått tilrettelagt så jeg bare sitter/står i kassa i en matbutikk pga bekkenet. Nå har jeg begynt å få kynnere av den minste anstrengelse, og jeg blir andpusten og kvalm hvis jeg fortsetter å anstrenge meg. Bare bevegelsen av å ta varene på båndet og scanne de igjennom gjør meg dårlig, jeg gikk med hard livmor omtrent konstant i 4 timer da jeg var på jobb sist.

Når det ikke er kunder får jeg ikke hentet meg inn igjen, fordi vi har fått beskjed om at det ser sløvt ut å bare sitte der, så da må man vagge med vondt bekken ut på gulvet og sette varer i hyllene/fronte. Jeg har sagt det hadde hjulpet på formen å bare sitte og roe ned litt så kanskje kynnerne slapp taket, men det er ikke aktuelt.

Jeg ble satt til å gå fra kassen og sette kattesand/hundeboksemat/vaskepulver og andre tunge ting i hyllene, mye nederst, og jeg har fått erklæring på at jeg ikke skal gjøre dette pga bekkenet. Flere kunder kommenterte at jeg så uvel ut, men ansvarlig på jobb sa at det ikke var noe å klage på fordi de hadde aldri sånne problemer som gravid, og det er da virkelig ikke SÅ tungt. 

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre lengre, jordmor anbefalte meg å ta ut 100% sykemelding pga et fiendtlig arbeidsmiljø fra før av, men jeg ville så gjerne holde ut til permisjon. Nå som disse kynnerene har kommet i tillegg, blir jeg helt stresset og bryter helt sammen fordi det blir så lite tilrettelagt og jeg møter så lite forståelse.

Ville tatt imot sykemelding siden jobben ikke tilrettelegger. Og så ville jeg sett meg om etter ny jobb til etter permisjon. 

Du har krav på et sted du kan legge deg ned å hvile. Snakk med tillitsvalgt f.eks?

Anonymkode: 930fa...50f

• Liker 1
Skrevet

Dersom arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge så bør du takke ja til sykmelding. 

Anonymkode: 21d84...936

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvilke råd vil du ha? 

Jordmor har sagt hva du trenger, du har lyst til å holde ut til permisjon selv om kroppen din sier klart og tydelig ifra hva den trenger.

Hvordan kan noe av det vi skriver hjelpe?

Anonymkode: 45dc8...725

Jordmor anbefalte dette i uke 6 fordi jeg jobber en plass hvor sjef og kollegaer er bare kyniske og tenker mest på penger og aldri har gjengjeldt at jeg har hjulpet dem å bytte vakt når de har trengt det + en del mobbing og utfrysning..  Jeg har jo vært rimelig arbeidsfør til tross for det at det bare har vært direkte kjipt å gå på jobb (når det kommer til kollegaer, mange kunder er jo greie og koselige å prate med)
Kanskje det hjelper for meg å lese svarene deres, fordi det sitter langt inne å be om å bli sykemeldt 100% når jeg egentlig kunne bidratt mye mer. Jeg føler meg mislykket og at jeg gir opp, men nå har dette slitt meg ut i snart 6 måneder..

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jordmor anbefalte dette i uke 6 fordi jeg jobber en plass hvor sjef og kollegaer er bare kyniske og tenker mest på penger og aldri har gjengjeldt at jeg har hjulpet dem å bytte vakt når de har trengt det + en del mobbing og utfrysning..  Jeg har jo vært rimelig arbeidsfør til tross for det at det bare har vært direkte kjipt å gå på jobb (når det kommer til kollegaer, mange kunder er jo greie og koselige å prate med)
Kanskje det hjelper for meg å lese svarene deres, fordi det sitter langt inne å be om å bli sykemeldt 100% når jeg egentlig kunne bidratt mye mer. Jeg føler meg mislykket og at jeg gir opp, men nå har dette slitt meg ut i snart 6 måneder..

Uprofesjonelt av en jordmor. Kan selvfølgelig ikke sykemelde pga dårlig arbeidsmiljø, alvorlig talt. 

Anonymkode: 9af9c...3ab

• Liker 3
Skrevet

Ta imot sykmeldingen. Og bruk fødselspermisjonen til å lete etter ny jobb. 

Skrevet
Adara skrev (3 minutter siden):

Ta permisjon! 

Virker ikke som arbeidsplassen din tar hensyn til deg, så hvorfoe tar du hensyn til dem? 

Drittledere du har, unnskyld meg.

Kanskje det hjelper å tenke sånn her? Hva ville du sagt om barnet ditt kommer til deg i fremtiden med samme scenario? 

Du har et poeng her ja, hadde så klart sagt de måtte sette seg selv og barnets helse først.. Ja det er drittledere, de er dritsure når folk sykemelder seg (for å faktisk være syke! brukne lemmer osv) for da er de en belastning for kjeden, det sier de rett ut. 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ville tatt imot sykemelding siden jobben ikke tilrettelegger. Og så ville jeg sett meg om etter ny jobb til etter permisjon. 

Du har krav på et sted du kan legge deg ned å hvile. Snakk med tillitsvalgt f.eks?

Anonymkode: 930fa...50f

Kommer til å søke på nye jobber i permisjonen, ja. Det var tillitsvalgt som tok telefonen i går da jeg ringte meg syk pga coronasymptomer og sa jeg lagde problemer fordi jeg holdt meg hjemme og de måtte ringe rundt og finne noen andre nå.. Så han kan jeg ikke prate med om noe dessverre.

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dersom arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge så bør du takke ja til sykmelding. 

Anonymkode: 21d84...936

Bekkenet er verst på kvelden, og det har vart i 3-4 måneder nå, de klarer likevel ikke tilrettelegge dagtid på så lang tid for meg, for jeg er visstnok ubrukelig på den tiden. Deres ord..

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du har et poeng her ja, hadde så klart sagt de måtte sette seg selv og barnets helse først.. Ja det er drittledere, de er dritsure når folk sykemelder seg (for å faktisk være syke! brukne lemmer osv) for da er de en belastning for kjeden, det sier de rett ut. 

Kommer til å søke på nye jobber i permisjonen, ja. Det var tillitsvalgt som tok telefonen i går da jeg ringte meg syk pga coronasymptomer og sa jeg lagde problemer fordi jeg holdt meg hjemme og de måtte ringe rundt og finne noen andre nå.. Så han kan jeg ikke prate med om noe dessverre.

Bekkenet er verst på kvelden, og det har vart i 3-4 måneder nå, de klarer likevel ikke tilrettelegge dagtid på så lang tid for meg, for jeg er visstnok ubrukelig på den tiden. Deres ord..

Nei! Åt skogen med dem, ta deg sykemelding med god samvittighet du, kanskje du skal ta opp det de sier når du ringer og forteller dem det. Høres ikke veldig ut som om arbeidsmiljøloven står særlig høyt her! 

Heier på deg ❤ 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Uprofesjonelt av en jordmor. Kan selvfølgelig ikke sykemelde pga dårlig arbeidsmiljø, alvorlig talt. 

Anonymkode: 9af9c...3ab

Det vet jeg ingenting om, ei kollega var sykemeldt pga arbeidsmiljøet i ett år før hun bare forsvant. Og hun var ikke gravid heller. Tror det handler om at det er viktig å ta vare på seg selv for å være i stand til å ta vare på et lite barn også, og det er mange som blir mobbet og trykket ned på min arbeidsplass. Men jeg har sagt jeg skal holde ut, det begynner bare å bli litt mye for meg nå, og går utover fritiden min i tillegg fordi jeg bare gruer meg til å være på jobb.

Skrevet
Adara skrev (Akkurat nå):

Nei! Åt skogen med dem, ta deg sykemelding med god samvittighet du, kanskje du skal ta opp det de sier når du ringer og forteller dem det. Høres ikke veldig ut som om arbeidsmiljøloven står særlig høyt her! 

Heier på deg ❤ 

Takk ❤️ Nei jeg tror vi er ganske erstattelige, og det får vi høre hver dag også. Vi skal jo ta en lederundersøkelse hvert år også, men sjefen blir bare sint for kritikken, og har funnet ut hvem som har skrevet hva, så ingen tør å si fra lengre..

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk ❤️ Nei jeg tror vi er ganske erstattelige, og det får vi høre hver dag også. Vi skal jo ta en lederundersøkelse hvert år også, men sjefen blir bare sint for kritikken, og har funnet ut hvem som har skrevet hva, så ingen tør å si fra lengre..

Litt sånn utenom, men tør du si hvilken kjede du jobber for?

Skrevet

Kan du ikke be om svangerskapspenger? Siden du kunne ha jobbet hvis de tilrettela.

Anonymkode: 8707c...362

• Liker 1
Skrevet

Du sier du har fått tilrettelagt så du bare skal sitte i kassa men så sier du at du må gå og flytte varer når det ikke er kø, da har de jo ikke tilrettelagt!

Er det sjef eller andre kollegaer som ber deg flytte på ting/gjøre ting? Er det andre kollegaer ville jeg sagt at nei, du skal ikke gjøre det pga du har tilrettelagt arbeid (så får de ta det med sjefen om de blir sure). 

Er det en sjef men du har avtale med en høyere sjef (feks om det er daglig leder eller låseansvarlig men du har avtale fra butikksjef om tilrettelegging gjelder det samme.

Ellers tenker jeg det er helt ok å si ja til sykemelding om helsepersonell anbefaler det. Det går jo også an å være gradert sykemeldt, skjønner ikke helt hvorfor alle enten skal presse seg på jobb eller jobbe 100%... man kan være sykemeldt alt fra 1 - 100% så feks 50% kan man starte med :)

Anonymkode: a6a31...3a7

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Kan du ikke be om svangerskapspenger? Siden du kunne ha jobbet hvis de tilrettela.

Anonymkode: 8707c...362

Da må jordmor eller lege som søker beskrive hvorfor det er farlig for fosteret. Mulig relevant her da om for mye bevegelse/arbeidet gir kynnere som kan føre til for tidlig fødsel, det er jo en fare for fosteret faktisk. 

Anonymkode: a6a31...3a7

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Sykmelding, du kan ikke jobbe mer. 

Anonymkode: 36148...c7c

Skrevet

Takk for svar alle sammen. Er allerede 50% sykemeldt, og gikk som sagt hele halvvakta mi med stram livmor og konstant kynnere, men fikk bare til svar at dette fikk jeg tåle, det var jo ikke så lenge det var snakk om. Jeg får se hva legen sier når jeg får time. Blir ekstra stresset av å høre om for tidlig fødsel, hvis det skulle bli så mye kynnere. Jeg opplever de jo hjemme på kveldstid og, men ikke så ofte og konstant, og da forsvinner de også fort når jeg legger meg ned og slapper av.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...