Gå til innhold

Får både mor og far tatt ut foreldrepermisjon hvis vi ikke er folkeregistrert på samme adresse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har to boliger og står på hver vår da vi eier en hver, hvil det ha noe å si når vi får barn?

Spiller det noen rolle hos hvem av oss barnet er folkeregistrert hos? Det settes kanskje automatisk opp hos mor?

Har det noe å si for søk av barnehageplass eller velger man sted fritt?

Anonymkode: 611cc...26d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mener begge foreldre kan søke permisjon uavhengig av bosted.

Bor man ikke sammen kan mor be om å ta over fars permisjon da, men det går ikke automatisk slik at han ikke får permisjon om han søker om den og du ikke søker/ber nav om å ta over.

Det andre vet jeg ikke men jeg personlig ville satt barnet på min adresse om jeg måtte velge (antar det går på mor automatisk da..)

Anonymkode: ffdba...d59

• Liker 1
Skrevet

Barnet blir folkeregistrert hos mor, og heter "Eva Nordmann*pike" (eller *gutt) til navn er registrert.

Dersom dere ikke er gift må far skrive under på farskapserklæring. Noen sykehus er flinke å huske dette, andre glemmer det og da skal NAV kalle dere inn og bevitne underskriften.

Det har ikke noe å si for foreldrepengene eller -permisjon hvor dere bor.

Jeg vet ikke, men vil tro at barnet må vere folkeregisteret i den kommunen dere vil ha barnehageplass. Innad i kommunen kan dere søke fritt.

• Liker 1
Skrevet

Barnet blir automatisk folkeregistrert hos mor. 
Begge kan ta ut permisjon selv om dere ikke deler adresse :) 

Er dere ikke gift må far erklære farskap, som nevnt over her. Nå har dette blitt digitalt, så det kan gjøres på nav.no allerede før barnet er født.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...