AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #1 Skrevet 10. oktober 2021 Jeg har et barn med kjæresten, vi står ikke registrert på samme adresse ettersom vi har hver vår bolig og ikke har solgt enda. Vi gjør det slik for da vi må ha bodd i egen bolig før vi selger den i et av de to siste årene for å ikke skatte av gevinsten ved boligsalget. Jeg har ikke stønader for barnet, vi forsørger det sammen. Spørsmålet e rom dette vil ha noen for for konsekvenser for noe? Evt hva? Og har det noe å si at barnet står folkeregistrert hos den ene, noe vi må tenke på her, far vil vel fortsatt få si del av permisjonen selv om barnet står registrert hos meg? Eller motsatt. Anonymkode: aca60...861
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #2 Skrevet 10. oktober 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: Vi gjør det slik for da vi må ha bodd i egen bolig før vi selger den i et av de to siste årene for å ikke skatte av gevinsten ved boligsalget. Så dere lyver om at dere bor hver for dere slik at dere slipper og skatte av gevinsten ved boligsalg? 2 hours ago, AnonymBruker said: Spørsmålet e rom dette vil ha noen for for konsekvenser for noe? Evt hva? Om dere bor sammen og er samboere så skal dette meldes I fra om. det at dere lyver om at dere bor hver for dere slik at dere skal slippe og skatte av gevinst ved boligsalg er svindel. Og det kan få konsikvenser ja. Alle som flytter skal melde I fra om det til skatteetaten. Dessuten skal det også meldes I fra om til nav mtp rettigheter for ulike ytelser.. om du får utvidet bt nå Fordi du og far ikke bor sammen i folkeregistrert så er det svindel og nav kan Kreve at du tilbakebetaler om de finner ut at dere lyver. Det samme med andre stønader. Anonymkode: b5117...675 8
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #3 Skrevet 10. oktober 2021 Dere kan miste rettigheter ifm forsikring og begunstigelse om en av dere dør. Anonymkode: 55578...cca 2
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #4 Skrevet 10. oktober 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Så dere lyver om at dere bor hver for dere slik at dere slipper og skatte av gevinsten ved boligsalg? Om dere bor sammen og er samboere så skal dette meldes I fra om. det at dere lyver om at dere bor hver for dere slik at dere skal slippe og skatte av gevinst ved boligsalg er svindel. Og det kan få konsikvenser ja. Alle som flytter skal melde I fra om det til skatteetaten. Dessuten skal det også meldes I fra om til nav mtp rettigheter for ulike ytelser.. om du får utvidet bt nå Fordi du og far ikke bor sammen i folkeregistrert så er det svindel og nav kan Kreve at du tilbakebetaler om de finner ut at dere lyver. Det samme med andre stønader. Anonymkode: b5117...675 Nå må du roe deg ned. Vi disponerer begge hver vår bolig. Og vi får ingen ytelser fra NAV. Anonymkode: aca60...861 8
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #5 Skrevet 10. oktober 2021 Hvis dere er registrert hver for dere så vil dere jo få særfradrag som enslig forsørger? Anonymkode: 4dfec...d4f
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #6 Skrevet 10. oktober 2021 24 minutter siden, AnonymBruker said: Nå må du roe deg ned. Vi disponerer begge hver vår bolig. Og vi får ingen ytelser fra NAV. Anonymkode: aca60...861 Det er likevel svindel og om skatteetaten får greie på det får dere konsikvenser. Det samme mtp forsikring som andre nevner her. Anonymkode: b5d76...af9 5
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #7 Skrevet 10. oktober 2021 26 minutter siden, AnonymBruker said: Nå må du roe deg ned. Vi disponerer begge hver vår bolig. Og vi får ingen ytelser fra NAV. Anonymkode: aca60...861 Det skal uansett meldes I fra om. Om dere bor sammen så skal dere melde flytting til folkeregistrert Anonymkode: b5117...675 4
Ulven Skrevet 10. oktober 2021 #8 Skrevet 10. oktober 2021 (endret) Det er ikke ulovlig å være særboere selv om man har barn. Så lenge dere kan vise at dere bor i begge boligene, legger ikke folkeregisteret seg opp i om dere er på besøk hos hverandre. En kort samtale med forsikringseskapet vil fortelle om dere får problemer på det området, men det kan jeg faktisk ikke tenke meg. Forsikringselskapet ser på hvem man begunstiger og ikke hvor de begunstigede bor. Isåfall hadde det blitt vanskelig å begunstige et voksent barn, barnebarn eller en forelder. Endret 10. oktober 2021 av Ulven 5
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #9 Skrevet 11. oktober 2021 3 hours ago, Ulven said: Det er ikke ulovlig å være særboere selv om man har barn. Så lenge dere kan vise at dere bor i begge boligene, legger ikke folkeregisteret seg opp i om dere er på besøk hos hverandre. En kort samtale med forsikringseskapet vil fortelle om dere får problemer på det området, men det kan jeg faktisk ikke tenke meg. Forsikringselskapet ser på hvem man begunstiger og ikke hvor de begunstigede bor. Isåfall hadde det blitt vanskelig å begunstige et voksent barn, barnebarn eller en forelder. Problemet her er jo at de faktisk bor sammen fysisk men er registrert på andre adresser det er ikke lov. Detver juks du skal være registrert på sen boligen du tilbringer mest tid I. Spiller ingen rolle om en eier den eller ikke. Ts ønsker ikke og registrere seg sammen med sin samboer for da må de betale skatt og dette er svindel de ønsker og unndra seg skatt så dette kan ts få konsikvenser for skattesvindel. Anonymkode: b5d76...af9 5
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #10 Skrevet 11. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Problemet her er jo at de faktisk bor sammen fysisk men er registrert på andre adresser det er ikke lov. Detver juks du skal være registrert på sen boligen du tilbringer mest tid I. Spiller ingen rolle om en eier den eller ikke. Ts ønsker ikke og registrere seg sammen med sin samboer for da må de betale skatt og dette er svindel de ønsker og unndra seg skatt så dette kan ts få konsikvenser for skattesvindel. Anonymkode: b5d76...af9 Jeg skal bo i min egen bolig og derfor være registrert der, men kommer til og være mye hos han, slik som han vil være mye hos meg. Det er da helt normalt for kjærester som ikke har flyttet sammen enda. Anonymkode: aca60...861 7
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #11 Skrevet 11. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Problemet her er jo at de faktisk bor sammen fysisk men er registrert på andre adresser det er ikke lov. Detver juks du skal være registrert på sen boligen du tilbringer mest tid I. Spiller ingen rolle om en eier den eller ikke. Ts ønsker ikke og registrere seg sammen med sin samboer for da må de betale skatt og dette er svindel de ønsker og unndra seg skatt så dette kan ts få konsikvenser for skattesvindel. Anonymkode: b5d76...af9 Poenget med den regelen er at man ikke skal bruke egen bolig som utleieobjekt, altså inntektskilde, uten å skatte av det. Disponerer man den selv, skal man selvfølgelig ikke skatte. Anonymkode: aca60...861 9
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #12 Skrevet 11. oktober 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Problemet her er jo at de faktisk bor sammen fysisk men er registrert på andre adresser det er ikke lov. Detver juks du skal være registrert på sen boligen du tilbringer mest tid I. Spiller ingen rolle om en eier den eller ikke. Ts ønsker ikke og registrere seg sammen med sin samboer for da må de betale skatt og dette er svindel de ønsker og unndra seg skatt så dette kan ts få konsikvenser for skattesvindel. Anonymkode: b5d76...af9 Hvor står det at de bor sammen? Jeg ser ikke det i HI. Det står at de ER sammen, altså at de er kjærester. Det står ikke noe om at de også bor sammen. Anonymkode: 8e6ec...365 6
Ulven Skrevet 11. oktober 2021 #13 Skrevet 11. oktober 2021 (endret) 9 hours ago, AnonymBruker said: Problemet her er jo at de faktisk bor sammen fysisk men er registrert på andre adresser det er ikke lov. Detver juks du skal være registrert på sen boligen du tilbringer mest tid I. Spiller ingen rolle om en eier den eller ikke. Ts ønsker ikke og registrere seg sammen med sin samboer for da må de betale skatt og dette er svindel de ønsker og unndra seg skatt så dette kan ts få konsikvenser for skattesvindel. Anonymkode: b5d76...af9 Men det er fremdeles ikke ulovlig å være på besøk hos hverandre. Så lenge TS og kjæresten ikke har flyttet alt pikkpakket sitt inn hos den ene, samt flytter postadresse, er dette ikke noe folkeregisteret legger seg bort i. Hadde TS leid ut leiligheten sin fullt ut til en annen, hadde vi kunnet snakke skattesvindel, men dette er ikke noe annet enn det de fleste andre kjærester gjør i den perioden de eier to boliger før de selger og flytter sammen. Edit: Skrivefeil Endret 11. oktober 2021 av Ulven 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #14 Skrevet 11. oktober 2021 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Jeg har et barn med kjæresten, vi står ikke registrert på samme adresse ettersom vi har hver vår bolig og ikke har solgt enda. Vi gjør det slik for da vi må ha bodd i egen bolig før vi selger den i et av de to siste årene for å ikke skatte av gevinsten ved boligsalget. Jeg har ikke stønader for barnet, vi forsørger det sammen. Spørsmålet e rom dette vil ha noen for for konsekvenser for noe? Evt hva? Og har det noe å si at barnet står folkeregistrert hos den ene, noe vi må tenke på her, far vil vel fortsatt få si del av permisjonen selv om barnet står registrert hos meg? Eller motsatt. Anonymkode: aca60...861 Siden dere har fått plenty svar på det andre går jeg rett på siste avsnitt. Det er ikke automatikk i at far får permisjonsukene når dere ikke bor sammen. Jeg mener at disse ukene blir overført til deg om dere ikke søker om å gjøre det annerledes. Jeg er ikke helt trygg på regelverket her, så jeg anbefaler at dere snakker med NAV direkte for å få vite hvordan dere må ordne dere når dere ikke bor sammen. Anonymkode: a91a1...a06
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå