Gå til innhold

Barnefar prioriterer ikke barnet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har et barn med spesielle behov. Det siste året har far bortprioritert vårt barn til fordel for ny dame som ble gravid samme måned de møttes. Av naturlige årsaker måtte hun flytte inn ikke lenge etter at hun hadde blitt introdusert for vårt barn. Dette har vært veldig vanskelig for barnet vårt. De har nå fått en baby opp i alt. Den nye damen viser liten interesse for vårt barn, blant annet ved ofte å reise bort når han skal ha samvær. Jeg har forsøkt å snakke med far, men han gjør lite med situasjonen og takker nå oftere nei til feks ekstra tid med vårt barn.

Jeg strever med å nå inn til far, og det virker som det er nye damen og babyen som er alt som står i fokus for han nå. Barnet mitt gruer seg til å reise dit. Gjennom kontakt på familievernkontoret har jeg forsøkt å foreslå fast bosted hos meg sånn at vårt barn får trygghet og stabilitet, dette ønsker ikke far selv om jeg feks de siste to ukene har hatt barnet vårt fullt. Har noen tips til hvordan jeg kan nå gjennom? Jeg syns det er kjipt at mitt barn ikke vil til far, og jeg syns det er dumt at far fortsetter å ta valg som ikke gagner barnet vårt som har et ekstra behov for trygghet.

Anonymkode: ebbdd...304

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er kjempetrist 😕 Likevel skal du være bevisst på hva du får gjort noe med og hva du må  la fare. Jeg har tre barn med en mann som også har hatt stadig mindre og mer sporadisk samvær. Da vi var sammen, "fløt" han på en måte på det at vi bodde i samme hus. Han så dem derfor hver dag, selv om det ofte ikke var lange stunda. Han la dem aldri, sto aldri opp med dem, og som regel ble han med på turer og aktiviteter bare når jeg maste. Da ble det ikke særlig hyggelig heller, så jeg sluttet å spørre... Ikke spør hvorfor jeg fikk 3 barn med denne mannen, men han var kort fortalt en som ikke taklet å bli far🙈 Da jeg brøt, tenkte jeg at han kom til å få en vekker ift at han måtte ta mer initiativ selv, og at han måtte finne sin "vei" når det kom til barna. Sørgelig nok, så har det gått motsatt vei. Han kjente dem rett og slett ikke. Jeg har gjort litt beste, og oppmuntret barna til å være hos/besøke far. Etter hvert har de gitt uttrykk for at de ikke ønsker det, og at de har reist fordi de har trodd at jeg ønsket det😕 De har ikke lidd noen overlast altså, men de ønsker ikke å være hos en mann de ikke kjenner, og som ikke viser noen interesse heller. Hadde meg en time på fvk i fjor, for råd. Der fikk jeg beskjed om å senke skuldrene og ikke ta på meg ansvaret for far også.. Man kan ikke tvinge det fram, hvor trist det enn er😕 Så nå prøver jeg å være den trygge, stabile, der de alltid er ønsket og gir heller uttrykk for at deres ønsker høres. De er alle tre mellom 10 og 16 år nå. Resultatet er avslappede og harmoniske ungdommer - men dessverre en far som blir mer og mer på sidelinja. Det får så være. Vil han ha kontakt, får han være ansvarlig selv fra nå av! Uff, dette ble langt😉 Men rådet er altså å gjøre DITT beste, og ikke skape et savn i barnet omkring noe du uansett ikke styrer. Barnet ditt kommer til å få det helt bra uansett🧡

Anonymkode: 28274...048

• Liker 1
Skrevet

Typisk historie. Stakkars barn... Tror det ikke er mye du får gjort med dette dessverre.

Anonymkode: ba01b...9b9

• Liker 1
Skrevet

Har min tro på at din ex er havna mellom barken og veden. Han er nok like glad i deres barn som det nye. Det her med reapo forhold blir skjelden bra.  Tenker det er litt input fra ny flamme her også. Hun viser ikke interesse som du sier. Klarer du å få han på tomannshånd uten å involvere andre parter ? Om ikke så må du bare kjøre en bidragsak mot ex. Han blir da nødt til å forklare forholdet rundt samværet 

Skrevet

Hva hvis "den nye damen" reiser bort for å gi far og barn mer og bedre tid sammen når det er samvær?

• Liker 3
Skrevet

Hvilke spesielle behov er det snakk om? Såpass at det blir vanskelig å ha barnet og baby samtidig?

Skrevet

Ts her. Barnet har spesielle behov hvor det har ekstra behov for struktur, forutsigbarhet og trygge rammer. Har forsøkt å snakke med far på tomannshånd og, men han sier bare han har snakket med Psykologen sin som sier dette går fint 🤷‍♀️ Jeg har jo ønsket hele tiden at de tre skulle skape gode minner sammen og en trygg relasjon før babyen kom, men den nye damen har ikke vist interesse for det ved å aldri være med dem på aktiviteter. I sommerferien var hun feks ikke med dem på ferie. Dette gjør at barnet mitt ikke har særlig relasjon til henne, og situasjonen hos far virker litt «utrygg». Dette virker ikke særlig gjennomtenkt.

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Vi har et barn med spesielle behov. Det siste året har far bortprioritert vårt barn til fordel for ny dame som ble gravid samme måned de møttes. Av naturlige årsaker måtte hun flytte inn ikke lenge etter at hun hadde blitt introdusert for vårt barn. Dette har vært veldig vanskelig for barnet vårt. De har nå fått en baby opp i alt. Den nye damen viser liten interesse for vårt barn, blant annet ved ofte å reise bort når han skal ha samvær. Jeg har forsøkt å snakke med far, men han gjør lite med situasjonen og takker nå oftere nei til feks ekstra tid med vårt barn.

Jeg strever med å nå inn til far, og det virker som det er nye damen og babyen som er alt som står i fokus for han nå. Barnet mitt gruer seg til å reise dit. Gjennom kontakt på familievernkontoret har jeg forsøkt å foreslå fast bosted hos meg sånn at vårt barn får trygghet og stabilitet, dette ønsker ikke far selv om jeg feks de siste to ukene har hatt barnet vårt fullt. Har noen tips til hvordan jeg kan nå gjennom? Jeg syns det er kjipt at mitt barn ikke vil til far, og jeg syns det er dumt at far fortsetter å ta valg som ikke gagner barnet vårt som har et ekstra behov for trygghet.

Jeg er også stemor til et barn med spesielle behov. Jeg velger noen ganger å reise bort når barnet er hos pappa, fordi pappaen har uttrykt ønske om alenetid. Jeg drar altså ikke bort fordi barnet kommer, men for å gi barnet pappa for seg selv innimellom. 

Du nevner ikke hvilke spesielle behov, men utfra det du skriver om ekstra behov for trygghet høres det ut som det har med adferd å gjøre. Fra en stemors perspektiv, kan det ta litt tid å bli kjent med et barn som eksempelvis ikke prater eller har blikkontakt. Det kommer, men tar tid og oppriktig innsats. 

Det kan også ta tid for voksne å bli trygg på noe veldig ukjent. Jeg er så heldig at je har fått delta på veiledning foreldrene får fra spesialisthelsetjenesten. Det hjalp med mye med å bli trygg. 

Du sier også at barnefar sier oftere nei til ekstra tid med barnet. Om han har en helt ny baby, kan det være at det akkurat nå blir for uforutsigbart å si ja til noe utenom planlagt samvær med mindre du varsler i god tid? 

Vil du at ny dame skal engasjere seg i ditt barn? Jeg har fått beskjed fra barnemor om at jeg ikke trenger leke mamma for hennes barn. 

Synes du det er teit at det er kommet ny baby i seg selv, eller at barnefar forskjellsbehandler? 

Forskjellsbehandling er aldri greit. At far får ny baby er ok. 

Anonymkode: d8050...c15

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...