Gå til innhold

Hvordan har dere valgt permisjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal ha barn i desember, første gang. 

Jeg har lest litt om foreldrepenger, og søknad om det. Jeg har lest at det er mest lønnsomt å velge 100% og 49 uker permisjon, uten at jeg helt har forstått hvorfor. Er det slik at jeg da burde spare noe av utbetalingen hver måned også ta noe ulønnet? Jeg kan jo helt ærlig si at jeg ikke er veldig gira på å få jenta i barnehagen før hun har fylt året. 

Har også lest litt om kontantstøtte, og at jeg evt kan jobbe litt ekstra i foreksempel sykehjem for å få endene til å møtes. Men jeg vet jo også at kontantstøtten skal kuttes, men når? 

Ja, jeg ønsker rett og slett å høre andres erfaringer, og hva som har fungert for dere og hvordan dere har løst det? 

Vi er (dessverre ;P) ikke rike, så vi må prøve å være økonomiske. Vi er midt i prosess av å kjøpe bolig også, så det blir jo en utgift som må betales hver måned i tillegg til alt annet. 

Takker for alle svar på en så generell tråd :) 

Anonymkode: cf50c...2ee

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har termin i slutten av november og tenker å ta 100% dekning og vi gjør det sånn at jeg tar hele fellesperioden. Han tjener mye mer enn meg, og da har jeg forstått det sånn at det ikke lønner seg å ta ut 80%, om ikke begge tjener mye. Her må andre i tråden gjerne korrigere hvis jeg har misforstått.

For meg er det også uaktuelt å sende baby i barnehagen veldig tidlig. Så etter at permisjonen er slutt er planen å ha minst 1 års ulønnet permisjon. Håper kontantstøtten blir videreført, men med ny regjering ser det mørkt ut:(  Mulig den blir erstattet med en ventestønad, men jeg ønsker å være forberedt på å måtte punge ut selv. Har derfor begynt å sette av et månedlig sparebeløp i fond, som jeg skal bruke i ulønnet perm. Kommer til å fortsette å spare så mye som mulig også under lønnet permisjon. 

Anonymkode: bf0e9...25d

Skrevet

Kontantstøtte får man først fra barnet fyller 13 mnd, og det lønner seg absolutt å jobbe ettermiddag/kveld/helg da den kun er på 7500 - så lenge den vedvarer, ja. Det er likevel snakk om to mnd ulønnet før dere får kontantstøtten om dere velger 49 uker permisjon. 

Jeg forstår ikke mattestykket med at man sparer penger på 100% uttak om man uansett må ta to mnd ulønnet, så jeg kan ikke hjelpe der 😅 

Vi tar nok 100%, og så utsetter jeg med noen uker ulønnet underveis her og der (i stedet for å ta alt på slutten, da mister man litt rettigheter ift sykepenger etter 4 uker) samt 5+1 uker ferie. Jeg har ikke fast jobb å gå tilbake til, kun en 25% stilling som nattevakt, så litt usikker på hvordan vi skal legge opp fars permisjon. Det mest lønnsomme er om han tar den gradert et par dager i uken, fremfor alt samlet ettersom jeg stort sett er hjemme på dagtid uansett. Samtidig ønsker han jo samlet permisjon og å få være i fred og ikke ha meg hengende over de i 15 uker 🤭  Men håper på å få dratt permisjonen/utsette bsrnehagestart til utpå våren, april/mai kanskje, kanskje august. Ikke fordi jeg ikke liker barnehagen, storesøster begynte som 11 mnd og har stortrivdes blandt masse barn fra dag 1. Men fordi det er ulønnsomt i vår situasjon å ha to barnehagebarn når jeg ikke har 100% jobb og ikke trenger å sende de i barnehagen. Så i mitt hode sparer vi 3500 på å ikke sende han i barnehagen asap, får inn 7500 i kontantstøtte og jeg jobber 25%+ ekstravakter. 

Så blir jo situasjonen annerledes om kontantstøtten endres til ventestøtte og vi blir tilbydd barnehageplass fra januar når han er 1 år. Vi blir å søke for oppstart i august, og heller spørre om mulig tidligere start om vi ønsker våroppstart. Kontantstøtten fjernes ikke, den blir i verste fall omgjort til ventestøtte, så satser på at det blir greit for oss. 

Anonymkode: 59a9e...206

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg forstår ikke mattestykket med at man sparer penger på 100% uttak om man uansett må ta to mnd ulønnet, så jeg kan ikke hjelpe der 😅 

Jeg har regnet på det og det lønner seg med 100%. Kort forklart så er 20% av fullt uttak en høyere sum enn man får i lønn på 10 uker. Så man taper mer på å tape de 20% enn på å tape 10 uker lønn. 

Så 80% uttak gir mindre utbetalt til sammen enn 100% uttak + 10 måneder med 0% (ulønnet). 

Dette har jeg regnet ut fra egen lønn da og at jeg får full lønn fra jobb ikke foreldrepenger, regnestykket avhenger jo av hva man tjener. For meg var det nesten 20k i forskjell som jeg da taper om jeg tar 80%, da regnet med mangel på lønn i 10 uker. (Ser da bort i fra at man taper annet på ulønnet som lavere sykepenger og sånn).

Vi tenker vi tar 100% + ulønnet pga pengene. Får satse på at vi ikke blir syke.. 

Her skal mannen få litt av fellesperioden fordi han vil veldig gjerne det, men jeg tar litt mer så vi deler ikke helt 50/50, tror det blir 10 uker mor 6 uker far ca. Tenker det er mest rettferdig fordi de første ukene etter fødsel er jo han og hjemme og det er sikkert litt tøffe uker. Jeg ser også det positive i at han får være hjemme med baby før den er ett år for både han og baby og på noen måter meg (vil gjerne at vi deler mye sånn at jeg ikke blir helt låst til baby, så får vi se hva vi får til).

Egoistisk sett vil jeg jo helst være hjemme all tiden man kan få i perm men forsøker å legge fra meg det :P (Altså bare fordi jeg vil være hjemme og ikke jobbe, ikke fordi jeg tenker det er nødvendig). Skjer det noe så jeg trenger ekstra tid etter fødsel eller baby ikke takler at jeg skal jobbe igjen etter 7 mnd så får vi endre planene da. 

Etter perm må vi ta ulønnet i noen mnd før bhgstart pga føder i januar, da tenker vi å dele eller se hvem som har greiest arbeidsgiver. Tror vi skal klare det økonomisk men nødplanen blir at en av mødrene våre er dagmamma (de har begge sagt det er en mulighet, de er begge tilfeldigvis førtidspensjonert innen da, men det er jo langt frem i tid)

Anonymkode: 7cec9...1a2

• Liker 2
Skrevet

10 måneder med 0% (ulønnet) <- Mente såklart 10 UKER

Skrevet

Ved 100% foreldrepengeperiode hvor mange måneder tilsvarer 59uker permisjon?

Og ved 80% hvor mange måneder blir det? Er det nesten 1år?

Anonymkode: edb32...11a

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har lest litt om foreldrepenger, og søknad om det. Jeg har lest at det er mest lønnsomt å velge 100% og 49 uker permisjon, uten at jeg helt har forstått hvorfor. Er det slik at jeg da burde spare noe av utbetalingen hver måned også ta noe ulønnet? Jeg kan jo helt ærlig si at jeg ikke er veldig gira på å få jenta i barnehagen før hun har fylt året. 

Har også lest litt om kontantstøtte, og at jeg evt kan jobbe litt ekstra i foreksempel sykehjem for å få endene til å møtes. Men jeg vet jo også at kontantstøtten skal kuttes, men når? 

Ja, jeg ønsker rett og slett å høre andres erfaringer, og hva som har fungert for dere og hvordan dere har løst det? 

Vi er (dessverre ;P) ikke rike, så vi må prøve å være økonomiske. Vi er midt i prosess av å kjøpe bolig også, så det blir jo en utgift som må betales hver måned i tillegg til alt annet. 

Det kommer an på hva dere tjener om det er bra med 80 prosent eller hundre. Men regnestykket er : 100 prosent lønn i 49 uker + 10 uker ulønnet permisjon. Vs 59 uker med 80 prosent lønn. Det er bare å regne hva det ene koster vs det andre 

Anonymkode: 261ee...ebf

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Ved 100% foreldrepengeperiode hvor mange måneder tilsvarer 59uker permisjon?

Og ved 80% hvor mange måneder blir det? Er det nesten 1år?

Anonymkode: edb32...11a

100% er 49 uker. 3 før fødselen og 46 etter.

80% er 59 uker. 3 før fødselen og 56 etter.

Ett år er 52 uker, så:

- 100% er 6 uker mindre enn 1 år etter termindato

- 80% er 4 uker mer enn 1 år etter termindato

Du kan jo regne selv på måneder, en måned varierer jo litt fra 4 til 5 uker... derfor lettere å snakke om uker og år. 

Skrevet

Når man sier 100% mener man 100% utbetalt ikke 100% tid :) Samme 80% = 80% utbetalt ikke tid :)

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Det kommer an på hva dere tjener om det er bra med 80 prosent eller hundre. Men regnestykket er : 100 prosent lønn i 49 uker + 10 uker ulønnet permisjon. Vs 59 uker med 80 prosent lønn. Det er bare å regne hva det ene koster vs det andre 

Anonymkode: 261ee...ebf

Nei, i rene penger får man alltid mer utbetalt totalt om man velger 100% i 49 uker og så 10 uker ulønnet - men forskjellen blir såklart større jo mere du tjener. Ved å velge 100% utbetaling får du utbetalt 94,2% av årslønn totalt, ved 80% får du 90,8% av en årslønn. La oss si du tjener 500 000 i året, da får du ca 471 000 i regnestykket med 100% utbetalt, og 454 000 i regnestykket med 80%. 

Men med 80% slipper man å tenke på å spare opp penger til månedene med ulønnet, siden du bare får litt mindre utbetalt men penger hver måned. Og du slipper bekymre deg for sykepengerettigheter ved ulønnet permisjon. 

Anonymkode: 2d879...aa9

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.10.2021 den 15.36):

har du en dato? Så kan jeg vise deg et forslag.

Anonymkode: 413bc...fce

Skrevet

NAV - Planlegg foreldrepengene dine

Begge foreldre har lovlig rett til å utvide permisjonen sin med inntil 4uker og 1dag ferie per kalenderår som permisjonsperioden berører.. (første 6uker etter fødsel må mor bruke foreldrepenger derfor kan du ikke bruke noe ferie på 2021 for å utsette mer enn det jeg her har satt på papiret som forslag).

Skjermbilde 2021-10-13 kl. 10.14.56.png

Skrevet

Rettelse: se nytt bilde (4uker og 1dag)

Skjermbilde 2021-10-13 kl. 10.18.59.png

Skrevet

sorry

Skjermbilde 2021-10-13 kl. 10.20.15.png

Skrevet

Men for en kjip plan over her egentlig? Ingen ferie sammen og så lite perm til far? Spesielt å ha NOE ferie sammen har man vel kanskje lyst til selv om man har fått barn (kanskje spesielt når man har fått barn?)

Jeg ville nok heller spart for å ha råd til litt ulønnet perm. 

• Liker 1
Skrevet

Eller sånn som dette.
Det er ikke sikkert du får bhg plass før august 2023

Skjermbilde 2021-10-13 kl. 10.25.08.png

Skjermbilde 2021-10-13 kl. 10.24.59.png

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

sorry

Skjermbilde 2021-10-13 kl. 10.20.15.png

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men for en kjip plan over her egentlig? Ingen ferie sammen og så lite perm til far? Spesielt å ha NOE ferie sammen har man vel kanskje lyst til selv om man har fått barn (kanskje spesielt når man har fått barn?)

Jeg ville nok heller spart for å ha råd til litt ulønnet perm. 

Nå kan man også utsette permisjonen med ulønnet når og hvordan man måtte ønske, så jeg hadde heller spart feriene til å ha den sammen om sommeren. 

Skrevet

Jeg ville prøvd å gjøre perioden så lang som det er mulig sånn at begge har full lønn med tanke på økonomi og lån. Så ville jeg i perioden fra 02.jan til 18.august (standard dato for bhg start) vurdert å ta ulønnet permisjon, arbeide helger på sykehjem som du nevnte og kanskje ta på meg dagmammajobb for 1 barn uten utfordringer til 11.000kr i måned. De skal gjøre kontantstøtte om til ventestøtte dvs penger som man får når man har søkt bhg og mens man venter på bhg. 

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ikke sikkert du får bhg plass før august 2023

Akkurat det der skjønner jeg ikke at kan være lovlig. Kommunen har (eller burde ha visst) at det er et barn som har behov for barnehageplass når det har gått 46 uker pluss 5 ferieuker, uavhengig av når barnet er født på året, og hatt en barnehageplass ledig. Slik det er nå er merkelig galskap. Sats hadde aldri operert med medlemsopptak kun etpar ganger i året. 

Anonymkode: b2204...51e

Skrevet

Har dere ikke fulgt med? Kontantstøtten kuttes ikke, men skal snevres inn litt. Dvs. man får kontantstøtte fra barnet er 13 mnd til 18 mnd, og så får man ventestønad frem til barnet får barnehageplass etter det. 

Anonymkode: 44553...87c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...