Gå til innhold

Tinnitus plutselig blitt verre :-/

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt tinnitus og øresus i mange år. Av og til så er den rytmisk med pulsen, noen ganger dominerer det av piping, andre ganger kun "støy", noen ganger reagerer tinnitusen voldsomt på andre lyder, andre ganger er alt umerkelig. 

Som sagt vært plaget i mange år. Tinnitus er faktisk en ting som enten kan bli verre, bli som nå videre, bli bedre eller faktisk forsvinne. For 2 uker siden opplevde jeg for første gang på kanskje 10 år at tinnitusen var borte. Helt dødt. Jeg hørte faktisk ingenting annet enn faktisk bakgrunnstøy. Det varte ca. 2 døgn. Helt nydelig godt! Jeg har hatt lignende "anfall" før i år, at tinnitusen plutselig forsvinner og man får nytet stillheten. Men nå er jeg tilbake til normalen med en jevn og susende tinnitus. For 2 dager siden var den ekstrem. Så ekstrem at jeg ikke fikk sove, og faktisk slet med å høre. 

Med andre ord, tinnitus er et ukjent og uforutsigbart fenomen som svinger voldsomt med tiden, både kortsiktig og langsiktig. 

Men lar du deg stresse av lyden, og lar du deg sitte der og lytte og irritere deg over den, så blir alt straks mye verre. 

Lev med tinnitusen. Ikke lev imot den. 

Anonymkode: eae3a...94b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Fortsetter under...

Hei jeg er litt sen her, men har du vurdert om tinnitusen ble verre pga. vaksinen?

Tinnitusen min ble dobbelt så ille etter første dose med pfizer ( omtrent 2 uker etter stikk ), har lest at det er pga. inflammasjon eller noe men vet ikke sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elder Millennial

Ville bare nevne at de har rehabiliterings kurs for de med tinnitus flere plasser i Norge. Det er ofte lite å gjøre med tinnitus annet enn å lære å leve med det, men man kan lære å leve med det på en måte som ikke gjør det like plagsomt i hverdagen. 

HLF Briskeby rundt Oslo for eksempel:

https://hlfbriskebyrut.no/kurs/rehab-tilbud/

Volumet på tinnitusen kan endres, jeg kan ha to forskjellige tinnitus lyder i perioder også, det er rett og slett en uforutsigbar og merkelig ting den tinnitusen. 

Jeg synes stille bakgrunnsstøy er det aller beste. Radio eller støydempende høretelefoner med lavt volum. Er den plagsom på natten settet jeg på lydbok på veldig lavt volum, så lavt at man må konsentrere seg for å få med seg hva som blir sakt, da sovner jeg på ett blunk selv om det suser i ørene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.10.2021 den 1.35):

legg frem data, hvis ikke, så lyver du så inn i granskauen!! har selv tinnitus, og de fleste øresus er kroniske hvis du har blitt utsatt for høy lyd feks! Men at det blir verre med årene er bare pisspreik!

Anonymkode: 10faa...41f

Jeg har hørt at tinnitus faktisk kan bli bedre med årene. Dvs at det kan forsvinne når man blir eldre.

Anonymkode: 896f5...2f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.10.2021 den 23.44):

Jeg har hyperkausis.

Det er når alle lydene inn til øret blir veldig mange ganger sterkere. Det er kjempevondt.

Jeg blir sliten av det, sur og irritert. Men verst er det alle lydene mannen og barna mine lager de dagene jeg er skikkelig dårlig ( mye lyd på jobb, eller jeg har vært sammen med mange folk, da jeg ikke klarer å skille lydene fra hverandre)

Jeg har hatt det slik de 3 siste årene. Jeg trodde det var overgangsalderen, men det er et resultat av ptsd, og en operasjon i full narkose.

For meg funker øretelefoner som demper lyden. Jeg har de på ca 30, 2-3 ganger i uka. Jeg startet med det for 2 uker siden, og jeg merker stor forskjell! Ekstremt takknemelig for at jeg fikk opp reklame av de på instagram.

Sjekk ut loop airplugs. 

Anonymkode: a26b6...12f

Det er en litt uheldig anbefaling da hyppig lyddemping vil gi hyperakusis. 

Men å skjerme seg fra skadelig støy er bra.

Uansett:

Jeg ville kontaktet fastlege og fått henvisning til audiopedagog. De driver med behandling av eksempelvis hyperakusis, tinnitus osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hr. Aktiv skrev (På 12.10.2021 den 16.46):

Hvilke data forventer du jeg skal legge frem? Hvordan kan du så tvil om min betraktning av håndteringen av tinnitus?

Grunnen til at jeg uttaler meg om det er fordi slik jeg har forstått det hardt rammet av tinnitus på begge ører. De som har sjekket mitt tilfelle er leger og de har brukt meg innen forskning og hvordan jeg som menneske klarer å leve med dette. Det er bevist over enhver tvil at flere frekvenser er blitt borte. Et større område i hørselen som angår det vi i dagliglivet er rammet og lider under den konstatnte pipingen/hylingen i ørene mine. Det er bedre når det er lyd rundt meg som musikk eller vind i trærne, men likefullt en lyd som ikke forsvinner før db-nivået går over 110 db. Lyden blir mye værre om jeg går på konserter uten hørselvern. Bare det å være på et sosialt sted med mye folk der folk bare prater trigger det skaden i mine ører såpass at hylingen blir værre over noen dager. 

Skaden skjedde i ungdommen da folk drev å mobbet meg. De skrek inn i ørene på meg i tide og utide. Det var så ille enkelte ganger at jeg blødde ut igjennom ørene. Dette resulterte i et konstant hyl i begge ørene som ikke tar slutt. 

Ved sykdom blir det værre og nå i voksen alder har det blitt værre. I.flg. min ørelege er også dette ikke helt unormalt og også noe de forsker på. 

Jeg har lært meg å leve med det. Forkuserer ikke på lyden og finner løsninger slik jeg kan velge å høre på annen lyd som musikk, natur osv. istedet for tinnitusen. Men tinnitusen er der fortsatt om jeg ikke fokuserer den bort. Jeg vet at det finnes folk som ikke klarer å fokusere det bort og de driver jeg å snakker litt med for å fortelle hvordan jeg gjør det. 

Mulig dette bare er pisspreik. 

Fy faen..dette er trist lesning. Håper du har fått en eller annen form for oppreising. Det er derfor jeg mener mobbing burde registreres, og for alltid ligge i mobberens register..de ødelegger folks psykiske og fysiske helse - ofte for et helt liv. 

Jeg har forøvrig samme erfaring som deg - det eneste som funker er å flytte fokus, med annen lyd. Ikke høy lyd, men jevn lyd. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Annonse

AnonymBruker
On 10/10/2021 at 9:54 PM, AnonymBruker said:

Svigermor ble bra av dårlig tinnitus vha akupunktur. 

Anonymkode: b9d25...bbc

Fikk hun tilbakefall da? Har ikke trua på det der

Anonymkode: 723aa...0a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...