Gå til innhold

Tinnitus plutselig blitt verre :-/

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Har de siste åtte årene hatt en mild grad av tinnitus, og det har ikke plaget meg noe særlig (utenom i små perioder hvor jeg har hatt stiv nakke/kjeve). På den tiden var jeg med en øre-nese-hals spesialist som sa til meg at trommehinnene mine så sunne ut, og jeg regnet dermed med at det var mest muskulært betinget og (kanskje på grunn av at jeg bekymrer meg/stresser en del).

I natt opplevde jeg plutselig at tinnitusen min har blitt vesentlig verre. Det føles som konstant piping, og slett veldig med å sove etter dette. Det jeg også merker, er at tinnitusen reagerer på lyder rundt meg. Før brukte jeg avslappende videoer (med f.eks. regnlyd) for å maskere tinnitusen, men nå føles det litt som at den forsterkes av slike lyder - noe som er veldig uvant følelse. 

I perioder tidligere har det fungert med f.eks. kiropraktor i tilfeller hvor det har blitt verre, men føler meg ikke spesielt stiv i nakken nå. 

Om noen har gode råd til hva jeg eventuelt kan gjøre, så setter jeg kjempestor pris på det! 😔

Anonymkode: cc7e8...f83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja la være å fokusere på lyden er det beste rådet jeg kan gi deg. Da går det bedre. Lyden vil alltid være der og den kan bli værre ved økende alder. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! 

Jeg har også en mild tinnitus som jeg som regel klarer å la vær å legge merke til, men har perioder der den er plagsom. Er inne i en sånn periode nå. Jeg vet ikke hvorfor jeg har tinnitus eller hva som gjør det verre, men jeg vet at det blir en ond sirkel med mer merkbar dersom jeg fokuserer på den. 

Dette med «reaktiv» tinnitus opplever jeg også i plagsomme perioder. Akkurat som om tinnituslyden konkurrerer med den andre lyden. Merker dette spesielt med regn/vind og dusjlyd. Jeg har lest at dette er en form for hyperakusis eller lydoverfølsomhet som følge av at hørselen er ekstra følsom. 

Har ingen konkrete tips dessverre, bortsett fra å prøve å glemme det litt. Ha litt lyd rundt deg og unngå å lytte etter tinnituslyden. Jeg vet det er enklere sagt enn gjort 🥰

Anonymkode: 7d694...024

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei! 

Jeg har også en mild tinnitus som jeg som regel klarer å la vær å legge merke til, men har perioder der den er plagsom. Er inne i en sånn periode nå. Jeg vet ikke hvorfor jeg har tinnitus eller hva som gjør det verre, men jeg vet at det blir en ond sirkel med mer merkbar dersom jeg fokuserer på den. 

Dette med «reaktiv» tinnitus opplever jeg også i plagsomme perioder. Akkurat som om tinnituslyden konkurrerer med den andre lyden. Merker dette spesielt med regn/vind og dusjlyd. Jeg har lest at dette er en form for hyperakusis eller lydoverfølsomhet som følge av at hørselen er ekstra følsom. 

Har ingen konkrete tips dessverre, bortsett fra å prøve å glemme det litt. Ha litt lyd rundt deg og unngå å lytte etter tinnituslyden. Jeg vet det er enklere sagt enn gjort 🥰

TS her!

Satt utrolig pris på dette svaret!:-) Kjenner meg veldig godt igjen i det du sier når lyden konkurrerer med andre lyder. Akkurat nå legger jeg merke til den hele tiden, føles uunngåelig nå.

Jeg vet heller ikke hvorfor jeg har tinnitus. Men har sagt til meg selv at dersom det har blitt verre (slik det har blitt nå), så skal jeg finne ut hva som forårsaker det. Tenker å henvise meg til spesialist gjennom fastlege, og muligens dra til privat naprapat og sjekke kjeven. Fant ut at den var langt stivere på venstre siden enn jeg trodde 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hei!

Har de siste åtte årene hatt en mild grad av tinnitus, og det har ikke plaget meg noe særlig (utenom i små perioder hvor jeg har hatt stiv nakke/kjeve). På den tiden var jeg med en øre-nese-hals spesialist som sa til meg at trommehinnene mine så sunne ut, og jeg regnet dermed med at det var mest muskulært betinget og (kanskje på grunn av at jeg bekymrer meg/stresser en del).

I natt opplevde jeg plutselig at tinnitusen min har blitt vesentlig verre. Det føles som konstant piping, og slett veldig med å sove etter dette. Det jeg også merker, er at tinnitusen reagerer på lyder rundt meg. Før brukte jeg avslappende videoer (med f.eks. regnlyd) for å maskere tinnitusen, men nå føles det litt som at den forsterkes av slike lyder - noe som er veldig uvant følelse. 

I perioder tidligere har det fungert med f.eks. kiropraktor i tilfeller hvor det har blitt verre, men føler meg ikke spesielt stiv i nakken nå. 

Om noen har gode råd til hva jeg eventuelt kan gjøre, så setter jeg kjempestor pris på det! 😔

Sjekk medical medium 

Anonymkode: 485f8...a7f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Svigermor ble bra av dårlig tinnitus vha akupunktur. 

Anonymkode: b9d25...bbc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Anonymkode: b9d25...bbc

Fikk hun nålene i nakken da eller i øra? 

Anonymkode: 151b4...e5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Blir glad av å høre slike erfaringer! 🙂 Skal lese litt nærmere om det, har stått mellom det og naprapat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei! 

Anonymkode: 7d694...024

Jeg har hyperkausis.

Det er når alle lydene inn til øret blir veldig mange ganger sterkere. Det er kjempevondt.

Jeg blir sliten av det, sur og irritert. Men verst er det alle lydene mannen og barna mine lager de dagene jeg er skikkelig dårlig ( mye lyd på jobb, eller jeg har vært sammen med mange folk, da jeg ikke klarer å skille lydene fra hverandre)

Jeg har hatt det slik de 3 siste årene. Jeg trodde det var overgangsalderen, men det er et resultat av ptsd, og en operasjon i full narkose.

For meg funker øretelefoner som demper lyden. Jeg har de på ca 30, 2-3 ganger i uka. Jeg startet med det for 2 uker siden, og jeg merker stor forskjell! Ekstremt takknemelig for at jeg fikk opp reklame av de på instagram.

Sjekk ut loop airplugs. 

Anonymkode: a26b6...12f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har hyperkausis.

Det er når alle lydene inn til øret blir veldig mange ganger sterkere. Det er kjempevondt.

Jeg blir sliten av det, sur og irritert. Men verst er det alle lydene mannen og barna mine lager de dagene jeg er skikkelig dårlig ( mye lyd på jobb, eller jeg har vært sammen med mange folk, da jeg ikke klarer å skille lydene fra hverandre)

Jeg har hatt det slik de 3 siste årene. Jeg trodde det var overgangsalderen, men det er et resultat av ptsd, og en operasjon i full narkose.

For meg funker øretelefoner som demper lyden. Jeg har de på ca 30, 2-3 ganger i uka. Jeg startet med det for 2 uker siden, og jeg merker stor forskjell! Ekstremt takknemelig for at jeg fikk opp reklame av de på instagram.

Sjekk ut loop airplugs. 

*30 minutt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hr. Aktiv skrev (10 timer siden):

Ja la være å fokusere på lyden er det beste rådet jeg kan gi deg. Da går det bedre. Lyden vil alltid være der og den kan bli værre ved økende alder. 

legg frem data, hvis ikke, så lyver du så inn i granskauen!! har selv tinnitus, og de fleste øresus er kroniske hvis du har blitt utsatt for høy lyd feks! Men at det blir verre med årene er bare pisspreik!

Anonymkode: 10faa...41f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du har kalles "spikes" ikke la det engste deg for mye, jeg får det rundt denne tiden hvert eneste år og det blir bedre.

Han her har masse filmer som hjelper på min tinnitus!

https://youtu.be/4LZv3ta13Ws

Anonymkode: 28a36...6fa

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det du har kalles "spikes" ikke la det engste deg for mye, jeg får det rundt denne tiden hvert eneste år og det blir bedre.

Glemte å skrive at regnlyder osv virker til å gjøre min tinnitus værre også! er på 17 året med konstant tinnitus og videoen jeg linket til er det eneste jeg har funnet som hjelper og det kan faktisk gjøre at jeg ikke hører lyden i det heletatt i opp mot 10-20min etterpå!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye kan påvirke tinnitus, som stress, jernmangel, søvnmangel, stoffskiftet, etc.

Anonymkode: e0912...574

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Tusen takk for erfaringsdeling! Har ikke opplevd det tidligere i løpet av mine år med tinnitus, så derfor jeg synes det er litt skremmende 😅 Hvor lenge pleier det å vare hos deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Mye kan påvirke tinnitus, som stress, jernmangel, søvnmangel, stoffskiftet, etc.

Stress og søvnmangel kan jeg isåfall notere meg på at jeg har hatt. På ene siden av kjeven kjenner jeg meg veldig stiv også, tror jeg må sjekke ut dette også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket hørselen? Tinnitus oppstår veldig ofte i forbindelse med hørselstap. Man kan ha hørselstap uten å ha merket det selv. Det finnes høreapparat der man kan legge inn motlyd mot Tinnitus. 

Jeg har hørselstap på begge ører og bruker høreapparater. Mine apparater er såkalt «Made for iPhone», dvs. at jeg kan streame all lyd direkte fra telefonen til apparatene. Jeg får ikke sove uten å høre på lydbok pga. Tinnitus. 

Mange tror at Tinnitus kommer fra ørene, det stemmer ikke. Tinnitus kommer fra hjernen, men gir følelsen av at det kommer fra høyre eller venstre. 

Min Tinnitus trigges ikke direkte av lyd, men av stress uavhengig om det er psykisk eller fysisk stress. Men, pga. hørselstap så er all lyd stress for meg, jeg anstrenger meg døgnet rundt for å høre/forstå og dette går utover hode, skuldre og nakke, dermed trigges Tinnitusen. 

Søvnmangel, høyt blodtrykk, koffein, og nikotin trigger også Tinnitus. 

Anonymkode: 964b1...a27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har du sjekket hørselen? Tinnitus oppstår veldig ofte i forbindelse med hørselstap. Man kan ha hørselstap uten å ha merket det selv. Det finnes høreapparat der man kan legge inn motlyd mot Tinnitus. 

Jeg har hørselstap på begge ører og bruker høreapparater. Mine apparater er såkalt «Made for iPhone», dvs. at jeg kan streame all lyd direkte fra telefonen til apparatene. Jeg får ikke sove uten å høre på lydbok pga. Tinnitus. 

Mange tror at Tinnitus kommer fra ørene, det stemmer ikke. Tinnitus kommer fra hjernen, men gir følelsen av at det kommer fra høyre eller venstre. 

Min Tinnitus trigges ikke direkte av lyd, men av stress uavhengig om det er psykisk eller fysisk stress. Men, pga. hørselstap så er all lyd stress for meg, jeg anstrenger meg døgnet rundt for å høre/forstå og dette går utover hode, skuldre og nakke, dermed trigges Tinnitusen. 

Søvnmangel, høyt blodtrykk, koffein, og nikotin trigger også Tinnitus. 

Har ingen indikasjon på at jeg har dårlig hørsel isåfall. Tatt noen hørselstester de siste årene, og spesialist sa til meg at trommehinnene så fine ut. Kan alltids ta en ny test for å evaluere den igjen da, men føler jeg hører ganske godt. 

Merker jeg synes det er vanskelig å "stresse ned" når tinnitusen først har blitt verre. Samme når det gjelder søvn 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.10.2021 den 1.35):

legg frem data, hvis ikke, så lyver du så inn i granskauen!! har selv tinnitus, og de fleste øresus er kroniske hvis du har blitt utsatt for høy lyd feks! Men at det blir verre med årene er bare pisspreik!

Anonymkode: 10faa...41f

Hvilke data forventer du jeg skal legge frem? Hvordan kan du så tvil om min betraktning av håndteringen av tinnitus?

Grunnen til at jeg uttaler meg om det er fordi slik jeg har forstått det hardt rammet av tinnitus på begge ører. De som har sjekket mitt tilfelle er leger og de har brukt meg innen forskning og hvordan jeg som menneske klarer å leve med dette. Det er bevist over enhver tvil at flere frekvenser er blitt borte. Et større område i hørselen som angår det vi i dagliglivet er rammet og lider under den konstatnte pipingen/hylingen i ørene mine. Det er bedre når det er lyd rundt meg som musikk eller vind i trærne, men likefullt en lyd som ikke forsvinner før db-nivået går over 110 db. Lyden blir mye værre om jeg går på konserter uten hørselvern. Bare det å være på et sosialt sted med mye folk der folk bare prater trigger det skaden i mine ører såpass at hylingen blir værre over noen dager. 

Skaden skjedde i ungdommen da folk drev å mobbet meg. De skrek inn i ørene på meg i tide og utide. Det var så ille enkelte ganger at jeg blødde ut igjennom ørene. Dette resulterte i et konstant hyl i begge ørene som ikke tar slutt. 

Ved sykdom blir det værre og nå i voksen alder har det blitt værre. I.flg. min ørelege er også dette ikke helt unormalt og også noe de forsker på. 

Jeg har lært meg å leve med det. Forkuserer ikke på lyden og finner løsninger slik jeg kan velge å høre på annen lyd som musikk, natur osv. istedet for tinnitusen. Men tinnitusen er der fortsatt om jeg ikke fokuserer den bort. Jeg vet at det finnes folk som ikke klarer å fokusere det bort og de driver jeg å snakker litt med for å fortelle hvordan jeg gjør det. 

Mulig dette bare er pisspreik. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...