Gå til innhold

Mest irriterende ord/uttrykk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
sorthstudios skrev (På 4.3.2025 den 23.01):

"Dritfint"

"Dritgodt"

"Dritbra"

Høres helt totalt idiotisk ut. Kunne liksågodt sagt "Du var avførings fin i dag!", "Maten smakte bæsje godt!", "Du synger diaré bra!" 

Foretrekker "Gørr" framfor "Drit" 😂

"Gørrgod"

"Gørrfin"

"Gørrbra"

Det er bare bra å få ut "Gørra" 😂

Anonymkode: e67e5...a7b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Innlegg som starter med "Dette."
Enkelte av dem har intet annet innhold ("enn dette" :-D), noe jeg synes blir enda verre.

Anonymkode: 3aa9f...d9f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Litt på siden men:
Hva er greia med at mange (ser det på TV) ikke lenger lukker igjen munnen når de uttaler m-lyd i ord?
Med stor/åpen munn klarer de på finurlig vis å få til noe som tilsynelatende er en m-lyd. (Mens vi andre må lukke munnen for å lage samme lyd.)
Hva er greia med den åpne munnen?? Er det for at de synes det ser penere ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Litt på siden men:
Hva er greia med at mange (ser det på TV) ikke lenger lukker igjen munnen når de uttaler m-lyd i ord?
Med stor/åpen munn klarer de på finurlig vis å få til noe som tilsynelatende er en m-lyd. (Mens vi andre må lukke munnen for å lage samme lyd.)
Hva er greia med den åpne munnen?? Er det for at de synes det ser penere ut?

Jøss, aldri sett eller lagt merke til. Hvor har du sett det? Hehe, måtte prøve å uttale m med åpen munn, fikk det ikke til :ler: Haha, ja kan godt hende de som uttaler m med åpen munn syns de ser penere ut som gapende nek. Er så mye rart, så skulle ikke forundre meg. 

Anonymkode: 13067...8a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Jøss, aldri sett eller lagt merke til. Hvor har du sett det? Hehe, måtte prøve å uttale m med åpen munn, fikk det ikke til :ler: Haha, ja kan godt hende de som uttaler m med åpen munn syns de ser penere ut som gapende nek. Er så mye rart, så skulle ikke forundre meg. 

Anonymkode: 13067...8a9

Sett det mange ganger, kanskje spesialt i realityprogrammer (norske). Kan ikke huske å ha sett gutter gjøre det, så kanskje det er en "jenteting"?
Fra nå av legger du trolig merke til det 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Assia skrev (På 27.2.2025 den 0.53):

Hater "å kaste noen under bussen". Dårlig oversatt anglisisme. Går ikke an å kaste et annet menneske lengre enn 1 cm.

Det irriterer meg også. Særlig fordi vi har et godt norsk uttrykk for denne handlingen: å kaste noen til løvene. 

I det hele tatt er det irriterende med alle direkteoversatte engelske ord og uttrykk der vi har fullgode på eget språk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
every woman skrev (1 time siden):

Det irriterer meg også. Særlig fordi vi har et godt norsk uttrykk for denne handlingen: å kaste noen til løvene. 

I det hele tatt er det irriterende med alle direkteoversatte engelske ord og uttrykk der vi har fullgode på eget språk.

Ja, "to be around someone" har jo blitt til "å være rundt noen". (Lange armer/ben antagelig...)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Sett det mange ganger, kanskje spesialt i realityprogrammer (norske). Kan ikke huske å ha sett gutter gjøre det, så kanskje det er en "jenteting"?
Fra nå av legger du trolig merke til det 😄

Nå oppdaget jeg at noen har halvåpen munn når de uttaler P-lyd også. Hørtes ikke helt P ut i mine ører, men det holder vel 😄

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når studenter kaller forelesere på universitetet for "lærere".

Anonymkode: fbf98...c08

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

"Samtidlig"

"Hvem bil er det?"
"Hvordan farge liker du best?"

... og alle andre spørreord som blir brukt feil. Det er så ødeleggende for språket vårt. 😡

Anonymkode: 0481f...15c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk MÅ slutte å si "på en måte" i ALLE sammenhenger og setninger.

"Det er på en måte jobben min." ER det jobben din, eller er det IKKE jobben din? Dette er spesielt ille på TV. Alle programmer, intervjuer som ikke har manus. Blir gal.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...