AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #361 Del Skrevet 25. oktober 2024 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Å bruke simpelt om enkelt. Simpelt betyr ikke det samme som "simple" på engelsk, på norsk betyr det dårlig eller ufint. Og hva er galt med enkelt eller lett? Anonymkode: 83114...c4b https://naob.no/ordbok/simpel Betydning 1 Anonymkode: db486...3b4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #362 Del Skrevet 25. oktober 2024 De som kaller guttebarnet sitt prinsen min. Slutt. Anonymkode: f6f92...6e1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #363 Del Skrevet 26. oktober 2024 Gjest Anonymus Notarius skrev (På 14.10.2023 den 18.17): "Ta vare" er noe av det verste jeg hører. Det samme gjelder "det nytes, det gledes" og lignende. Kan heller ikke fordra ordet "sårt", som er fryktelig mye brukt om dagen. Kan ikke fordra “Ta vare”!!! Dette er påvirkning fra engelsk (take care). Anonymkode: 77a49...abc 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supermerry Skrevet 27. oktober 2024 #364 Del Skrevet 27. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 24.10.2024 den 20.57): Å bruke simpelt om enkelt. Simpelt betyr ikke det samme som "simple" på engelsk, på norsk betyr det dårlig eller ufint. Og hva er galt med enkelt eller lett? Anonymkode: 83114...c4b Enig. Pluss "rimelig" når man mener "ganske". 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lill3My Skrevet 28. oktober 2024 #365 Del Skrevet 28. oktober 2024 Novella skrev (På 25.10.2024 den 0.48): "Jeg prøvde å ringe deg" "Prøv å gjør..." Nei, du prøvde ikke å ringe. Du ringte faktisk, men jeg tok ikke telefonen. Ikke prøv å gjør. Bare gjør det. Enten får du det til, eller så får du det ikke til. Men hvis jeg prøver på noe og ikke får det til, da har jeg likevel «prøvd» som i å ha gjort et forsøk. Syntes heller ikke det er «godt ord» i denne sammenhengen, men feil er det ikke. «Å forsøke» er et bedre ord her, men samtidig faller det ikke naturlig for meg å si: «Forsøk og/å xxx». Kanskje er det dialekt eller bare vane? En siste ting «prøv å gjør»? Her skal det enten være «og gjør» eller «å gjøre» 🙂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lill3My Skrevet 28. oktober 2024 #366 Del Skrevet 28. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 24.10.2024 den 20.57): Å bruke simpelt om enkelt. Simpelt betyr ikke det samme som "simple" på engelsk, på norsk betyr det dårlig eller ufint. Og hva er galt med enkelt eller lett? Anonymkode: 83114...c4b Det kan brukes i betydning «enkelt» også, enkelt som i ukomplisert og ikke som i at en person er enkel/lite kompleks 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lill3My Skrevet 28. oktober 2024 #367 Del Skrevet 28. oktober 2024 «Peas of mind» - blir skikkelig gretten av dette, selv om jeg egentlig liker å leke med ord og burde synes dette var litt gøy. (Peace of mind, liksom). Men anglisisme i seg selv er kanskje grunnen til at jeg ikke finner glede i det. Sammen med særskriving, er anglisisme det værste jeg vet språklig sett. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar #368 Del Skrevet 9. februar Når noen har blitt tatt i å gjøre mye galt og så kommer de med "innrømmelsen": "Jeg beklager for å ha gjort noe upassende og tar ansvaret for det". Men hvor de nekter å konkretisere hva de faktisk innrømmer å ha gjort. Anonymkode: 42e97...98e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
princeofithilien Skrevet 10. februar #369 Del Skrevet 10. februar (endret) Bio-far og bio-mor. Kan man ikke anta at far eller mor er biologisk forelder, hvis man ikke oppgir noe annet? Eller eventuelt skrive hele ordet, så mye mer jobb er det faktisk ikke... Endret 10. februar av princeofithilien 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar #370 Del Skrevet 10. februar Cis Anonymkode: 16660...a88 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar #371 Del Skrevet 10. februar Gode venner, og kamerater. Ja, jeg har nettopp hørt Jonas Gahr Støre tale 😅 Anonymkode: 986d9...3a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar #372 Del Skrevet 10. februar Narrativ - blir sur bare jeg hører det ordet der. Blitt fryktelig populært, spesielt blant podcast-«fluencere» Anonymkode: 6d3d0...31c 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar #373 Del Skrevet 11. februar AnonymBruker skrev (19 timer siden): Gode venner, og kamerater. Ja, jeg har nettopp hørt Jonas Gahr Støre tale 😅 Anonymkode: 986d9...3a5 Støre bruker begrepet kamerat på venstresidens tradisjonelle måte, der kamerat betyr partifelle eller ideologisk meningsmedhaver. Anonymkode: fbf98...c08 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pawn Hearts Skrevet 11. februar #374 Del Skrevet 11. februar (endret) AnonymBruker skrev (På 17.10.2024 den 13.28): Bruk av jeg "Jeg føler" på ting som er rene faktaspørsmål. En nabo har begynt å kaste søppelet sitt i vår søppelkasse. Hadde det vært snakk om en søppelpose hadde det vært uproblematisk, men han kaster så mye søppel i vår søppelkasse at den blir full og vi ikke får kastet søppelet vårt i den. Jeg sier ifra til naboen at jeg har sett han kaste søppelet sitt i vår søppelkasse og forklarer problemet med det og at han må stoppe. Da sier naboen: "Så du føler jeg kaster søppelet mitt i din søppelkasse?" Nei jeg FØLER ikke at du har kastet søppelet ditt i min postkasse, både du og jeg vet at du har kastet søppelet ditt i min postkasse. Anonymkode: 42e97...98e Søppel i postkassa er faktisk ganske drøyt. Edit: Det er vel snakk om søppelpost, antar jeg. Endret 11. februar av Pawn Hearts Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet 11. februar #375 Del Skrevet 11. februar Folk som som skal si "der", og slenger på "sånn" "Det huset der sånn", "Den hunden der sånn" Hvorfor må dere ha med det ekstra ordet? Gjerne flere ganger i samme setning: "Her sånn, der sånn". Min egen familie er helt kroniske. SLUTT MED DET! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar #376 Del Skrevet 11. februar Negativt: Når Stoltenberg sier: "Et slik Norge vil jeg ikke ha" Positivt: Når noen sier: "Du er hyggelig å snakke med" Anonymkode: 3f01b...246 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar #377 Del Skrevet 11. februar At folk er begynt å bruke ordet "behov" der ordet "ønsker" eller "vil" passer bedre. Anonymkode: d2413...94a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
snillOnkel Skrevet 11. februar #378 Del Skrevet 11. februar «Strafferunde på Bjørknes» «Voksenpoeng» Grøsser inni meg når noen sier dette. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar #379 Del Skrevet 11. februar «Bro’», «sigma», «sigma boy», «skibidi», «skibidi toilet»…. Hilsen lærer på mellomtrinnet…. Anonymkode: 5e713...e1e 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar #380 Del Skrevet 11. februar "Alle mann alle". Jeg hater når noen sier det 😒 Anonymkode: 0762f...abc 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå