AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #1 Skrevet 10. oktober 2021 Er i ferd med å kjøpe et hus av et nært familiemedlem. Eieren skal flytte til noe mindre og rimeligere og siden jeg en dag uansett skal arve huset, kan jeg kjøpe det til ca "halv pris". Er det noen som har gjort noe lignende og vet om det vil få skattemessige konsekvenser, eventuelt andre ting jeg bør være klar over? Anonymkode: 0dcf5...e7d
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #2 Skrevet 10. oktober 2021 Det er vel for så vidt ikke noe problem hvis du har tenkt å bo der i mer enn den skattemessige botiden. Men kjøper du og selger f eks etter 6 mnd,vil den skattemessige gevinsten bli høy. Om du er enearving,er det heller ikke noe problem. Men er det flere,så må jo den gunstige salgssummen anses som forskudd på arv? Da kan de andre kreve like mye. Har eier dette beløpet? Du kan trygt sende spørsmålet ditt til skatteetaten. De vil veilede og svare deg. Har selv gjort det før jeg har tatt avgjørelser. Anonymkode: cc407...284
Gjest Blondie65 Skrevet 10. oktober 2021 #3 Skrevet 10. oktober 2021 Jeg skjønte ingenting av hva AB...284 prøvde å si. Hvorfor blir det høy skattegevinst hvis du selger etter 6 måneder - og det uten noe som helst slags forbehold?
altflyter Skrevet 10. oktober 2021 #4 Skrevet 10. oktober 2021 (endret) Blondie65 skrev (4 minutter siden): Jeg skjønte ingenting av hva AB...284 prøvde å si. Hvorfor blir det høy skattegevinst hvis du selger etter 6 måneder - og det uten noe som helst slags forbehold? Jeg tror at ab mener at man må skatte av gevinsten hvis man selger før det er gått et år. Hvis ts kjøper boligen for halv pris, vil jo hen få en enorm gevinst ved et salg og dermed en del skatt å betale. Til ts: hvis du er enearving ser jeg ingen utfordringer. Hvis du har søsken/andre likeverdige arvinger så er det stor sannsynlighet for en konflikt hvis du får kjøpe boligen så billig. Det er eneste haken jeg kommer på. Endret 10. oktober 2021 av altflyter 2
Håkon 1970 Skrevet 10. oktober 2021 #5 Skrevet 10. oktober 2021 3 minutter siden, altflyter said: Jeg tror at ab mener at man må skatte av gevinsten hvis man selger før det er gått et år. Hvis ts kjøper boligen for halv pris, vil jo hen få en enorm gevinst ved et salg og dermed en del skatt å betale. Til ts: hvis du er enearving ser jeg ingen utfordringer. Hvis du har søsken/andre likeverdige arvinger så er det stor sannsynlighet for en konflikt hvis du får kjøpe boligen så billig. Det er eneste haken jeg kommer på. Dersom giver kunne solgt eiendommen skattefritt, vil mottaker få en inngangsverdi på eiendommen som tilsvarer markedsverdien på givertidspunktet. Jf skatteloven §9-7 (5). Ved salg etter 6 mnd vil det dermed kun bli skatt på verdiøkningen i løpet av disse 6 månedene….
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #6 Skrevet 10. oktober 2021 Ikke noe problem, eieren kan selge huset for det han ønsker og hvem han vil. Jeg har også kjøpt hus for lavere enn det prisen ville vært på det åpne markedet. Ville ikke blandet inn skattemyndigheter. Kun sende inn vanlig tinglysning til kartverket ifm overtagelsen. Du kan ikke i ettertid komme å klage på noe var i dårligere stand enn du trodde ved overtakelse. Anonymkode: e4207...656
Gjest Blondie65 Skrevet 10. oktober 2021 #7 Skrevet 10. oktober 2021 altflyter skrev (2 minutter siden): Jeg tror at ab mener at man må skatte av gevinsten hvis man selger før det er gått et år. Hvis ts kjøper boligen for halv pris, vil jo hen få en enorm gevinst ved et salg og dermed en del skatt å betale. Skattemessig gevinst står det. Det var dette jeg ikke skjønte. Jeg vet at dersom man ikke har bodd i boligen minst 1 av de 2 siste årene må man skatte av gevinsten ved salget. La oss si at boligen har en markedsverdi til kr 3.000.000. TS får kjøpe den til 1.500.000. Etter 6 mnd selger TS den til markedsverdien kr 3.000.000. Da skal TS skatte 22 % av gevinsten - dvs. kr 3.000.000 - 1.500.000 som er kjøpesummen TS kjøpte for - eventuelle kostnader ved salget = netto gevinst - la oss si at det var 100.000 i kostnader ved salget = 1.400.000 22 % av dette er 308.000 TS sitter fortsatt igjen med 1.092.000 i ren fortjeneste. Les mer om det på skatteetatens sider om gevinst beskatning av boligsalg.
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #8 Skrevet 10. oktober 2021 Blondie65 skrev (13 minutter siden): Jeg skjønte ingenting av hva AB...284 prøvde å si. Hvorfor blir det høy skattegevinst hvis du selger etter 6 måneder - og det uten noe som helst slags forbehold? Ved kjøp og salg er det skatt på gevinst om du ikke har bostedaddresse der min.1 år. Anonymkode: c843c...a1b
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #9 Skrevet 10. oktober 2021 Håkon 1970 skrev (5 minutter siden): Dersom giver kunne solgt eiendommen skattefritt, vil mottaker få en inngangsverdi på eiendommen som tilsvarer markedsverdien på givertidspunktet. Jf skatteloven §9-7 (5). Ved salg etter 6 mnd vil det dermed kun bli skatt på verdiøkningen i løpet av disse 6 månedene…. Dette gjelder ved arv. Her er det snakk om å kjøpe boligen. Anonymkode: c1a4c...887 1
Håkon 1970 Skrevet 10. oktober 2021 #10 Skrevet 10. oktober 2021 (endret) 14 minutter siden, AnonymBruker said: Dette gjelder ved arv. Her er det snakk om å kjøpe boligen. Anonymkode: c1a4c...887 Det er et gavesalg: «siden jeg en dag uansett skal arve huset, kan jeg kjøpe det til ca "halv pris".» Da gjelder vel §9-7(5)? Endret 10. oktober 2021 av Håkon 1970 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #11 Skrevet 10. oktober 2021 TS her. Jeg er litt usikker på hva salget kan kalles. Forskudd på arv, gave, salg utenfor marked. Er ikke arv heller, selv om jeg en dag vil arve det med mindre eier selger og bruker pengene på noe annet. Men uansett er jeg enearving og jeg skal ikke selge (noengang?). Så når det kommer til skatt av fortjeneste innenfor et år er grei. Men slik jeg leser det trenger jeg ikke tenke på mer enn dersom boligen ble solgt til takst. Anonymkode: 0dcf5...e7d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå