*Lene* Skrevet 2. oktober 2005 #1 Skrevet 2. oktober 2005 (endret) Ja, spørsmålet var vel ganske klart Har hørt så mye, og lurer på dette. Vi slapp kattene våre ut for første gang i dag. Jeg er såååå nervøs for at de skal forsvinne. Heldigvis Virker det som de holder seg rundt huset bare. Hvordan gjorde dere dette? Kattungene min er snart 6 mnd Endret 2. oktober 2005 av *Lene*
Gjest (Ursula) Skrevet 2. oktober 2005 #2 Skrevet 2. oktober 2005 Kjenner igjen følelsen ja Jeg slapp min ut etter 2-3 uker, under oppsyn selvsagt. Start med å åpne vinduet eventuelt døra og la de utforske på egenhånd. Den første tiden var min lille livredd og satte seg utafor vinduet og bare observerte, og når det kom en skummel lyd, så kom han som ei kule inn vinduet igjen Etterhvert som han ble mer modig, tusla han litt rundt på plenen, og utvida området sitt gradvis. Nå er han 6,5 mnd og jeg har fortsatt ikke lukket igjen hverken vinduer eller dører, så han får fortsatt ta seg en tur på egenhånd og komme inn når det måtte passe han. Om natta eller når jeg ikke er hjemme, holder jeg han inne, jeg føler meg ikke helt klar for å la han være ute uten mulighet for å komme inn når han selv vil, slik han er vant til. Nå er han ute på det lengste en 3-4 timer, og hver gang er jeg like redd for at han har rota seg bort, men det går like fint hver gang til nå ihvertfall
*Lene* Skrevet 2. oktober 2005 Forfatter #3 Skrevet 2. oktober 2005 Uff..kommer nok til å være redd for dem jeg og. Skikkelig hønemor De storkoser seg ute nå ser jeg.. Løper rundt og hopper og spretter som gale! Holder seg i og rundt hagen. Håper naboene er glade i katter da
Gjest (Ursula) Skrevet 2. oktober 2005 #4 Skrevet 2. oktober 2005 Hehe, ja jeg og er hønemor Alltid bekymra for at han skal rote seg bort, bli påkjørt eller slåss med en annen av de store hannkattene som lusker omkring huset her. Men, det er bare å ta ting i deres eget tempo, men passe litt ekstra på den første tiden, så går det sannsynligvis helt fint
Gjest Bhsiltsk Skrevet 2. oktober 2005 #5 Skrevet 2. oktober 2005 Jeg slapp ikke ut min før den var fire måneder, jeg. Hadde hørt at kattunger ikke har så god orienteringssans før de er rundt seks måneder, så jeg turte ikke før. Han holdt seg heldigvis rett utenfor her, og det er langt til biler. I fremtiden kommer jeg også til å vente til de er MINST fire måneder før en eventuelt ny katt kommer til å få slippe ut på egenhånd. Ikke bare med tanke på om de finner hjem igjen, men de skal forsvare seg overfor andre katter også. Tanken på lille nurket mot en ekkel voksen hannkatt fikk meg til å vente.
*Lene* Skrevet 2. oktober 2005 Forfatter #6 Skrevet 2. oktober 2005 Kattunger har ikke orienteringsans, så derfor ventet vi og såpass lenge (6 mnd) De fleste katter som kommer bort fra hjemmet er under året, så det sier jo sitt. Begge kattene mine ligger nå i senga, er gode og slitne etter den nyoppdagede verden utenfor stuedøra!
Gjest Madeline Skrevet 2. oktober 2005 #7 Skrevet 2. oktober 2005 (endret) Vi har sluppet ut kattungene da de var 12-14 uker gamle. I begynnelsen var de kun ute sammen med oss. Da holdt de seg kun i hagen. Kattene økte sakte men sikkert territoriet som de oppholdt seg på. Vi slapp kattene kun ut på dagen når det var lyst. I begynnelsen hadde vi alltid døra åpen slik at kattene kunne komme inn når de ville. Vi bor i et område som det er lite trafikk og forholdsvis trygt for kattene. Hadde vi bodd en plass med mer trafikk eller andre farer, ville jeg ha ventet en god del lenger med å slippe kattene ut. Endret 2. oktober 2005 av Hannen
kristianna Skrevet 2. oktober 2005 #8 Skrevet 2. oktober 2005 Katter skal ikke slippes ut før de er 8 mnd. gammel. Før dette er har de ikke utviklet retningsansen sin, og kan lett komme bort fra hjemmet sitt. Selvsagt går det tidligere under oppsyn, men 8 mnd. er den anbefalte tiden for å slippe dem ut i den store verden
Gjest Varg-Menja Skrevet 2. oktober 2005 #9 Skrevet 2. oktober 2005 Kattunger kan slippes ut alene fra de er 6 måneder gamle. Dersom de aldri har vært ute før er det lurt å være litt sammen med dem i begynnelsen.
Gjest Gjest Skrevet 2. oktober 2005 #10 Skrevet 2. oktober 2005 Ja, fra 6 mnd burde gå bra. Men de bør kastreres før de slippes ut. Katter kan avhengig av sesongen bli veldig tidlig kjønnsmodne, og så små kattunger bør absolutt ikke bli drektige. Hvis naboene kanskje ikke er så begeistra for katter, er det mindre til sjenanse å ha en kastrert katt i nabolaget. Ukastrerte hannkatter kan markere i området, ukastrerte hunnkatter trekker til seg hannkattene. Jeg har selv katt, men jeg liker ikke å bli vekka om natten av katter som sloss og rauler. Katter av begge kjønn kan kastreres fra de er 6 mnd gamle. Lykke til med pus
Gjest Gjest Skrevet 4. oktober 2005 #11 Skrevet 4. oktober 2005 Du slipper ikke ut ukastrerte katter..... Så vent til de har blitt kastrert.
Gjest Spacegirl Skrevet 4. oktober 2005 #12 Skrevet 4. oktober 2005 Jeg slapp ut katten første gang da den var 12 uker. Selvfølgelig ikke alene, jeg var ute sammen med den og når jeg måtte inn så tok jeg katten med meg. Etterhvert viste det seg at den alltid holdt seg til den andre, voksne katten min når den var ute, så da fikk den gå ute uten at jeg var med i kortere perioder. Var litt redd for at den skulle rote seg bort, men snart fant den visst ut at det var morsommere å være inne. Så nå er den nesten bare inne, og jeg slipper å bekymre meg .
*Lene* Skrevet 5. oktober 2005 Forfatter #13 Skrevet 5. oktober 2005 Kattene våre er ikke kastrerte. Av den grunn at dyrlegen ikke ville gjøre det før de var kjønnsmodne. Ca ved 8 mnds alder. Mine puser er ikke det, ene eller andre enda så da er det ingen fare for markering av revir, og uønskede småpuser Vi slipper kattene ut hver dag i ett par timer, og det går kjempebra! De syns det er superstas!
Gjest Varg-Menja Skrevet 5. oktober 2005 #14 Skrevet 5. oktober 2005 Men dersom noen av dem er hunnkatter bør du få en p-pille-resept og gi dem det fra du slipper dem ut. Det hender at hunnkatter blir kjønnsmodne så tidlig som 5-6 måneders alder, og det er absolutt ikke bra for dem å få kattunger så tidlig. P-piller er ikke bra i lengden, men at de går på det frem til sterilisering gjør ingenting.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå