Gå til innhold

Tilbud om stilling som sjef. Takke ja eller ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg trenger litt råd. Jeg er en dame på 27 år som jobber i helsevesenet. Nå har jeg fått tilbud om å bli sjef for avdelingen jeg jobber på. Jeg har allerede vært i vikariat i stillingen i 2 måneder. Men, jeg er veldig usikker på om jeg skal takke ja til stillingen. Det er ganske dårlig arbeidsmiljø på jobben min. Jeg vil ikke at det skal bli så mye styr og at folk skal bli sure over at jeg som er mye yngre skal få tilbud om en sånn stilling. Uansett om jeg ikke takker ja til denne stillingen så vil jeg jo gå tilbake i min stilling som vanlig ansatt som vernepleier og være en del av det dårlige arbeidsmiljøet uansett. Jeg skjønner jo at dette er en stor mulighet for meg. Hva ville dere gjort? 

Jeg er småbarnsmor og synes selvfølgelig stillingen er svært attraktiv med tanke på at jeg slipper å jobbe helg, høytid etc. Og ren dagjobbing såklart. Men så er jeg ikke så fan av drama og orker ikke så mye styr om folk blir misfornøyd med at jeg får en slik stilling. 

Har såklart vært gjennom intervju som alle andre som søkte på stillingen, så ledelsen og forbundet må jo ha funnet ut at jeg er kvalifisert til den siden jeg fikk tilbud. 

Anonymkode: a2612...18a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men som leder kan du jo forsøke å endre det dårlige arbeidsmiljøet. 

Men samtidig bør du jo være sterk som leder, og stå i at det blir snakk, slå ned på ting som gjør arbeidsmiljøet dårlig og gjøre ting som skal til for å skape godt arbeidsmiljø og fornøyde ansatte. Føler du deg kompetent til det? For skal et arbeidsmiljø endres, må det komme fra ledelsen først. Det kan bli mange tøffe tak. 

Anonymkode: 2a7b1...058

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men som leder kan du jo forsøke å endre det dårlige arbeidsmiljøet.

Men samtidig bør du jo være sterk som leder, og stå i at det blir snakk, slå ned på ting som gjør arbeidsmiljøet dårlig og gjøre ting som skal til for å skape godt arbeidsmiljø og fornøyde ansatte. Føler du deg kompetent til det? For skal et arbeidsmiljø endres, må det komme fra ledelsen først. Det kan bli mange tøffe tak.

Anonymkode: 2a7b1...058

Ikke bare kan du det, det blir faktisk din oppgave å endre det. 
Husk at det er vanvittig mange som "rykker opp" på den måten, man har gjort en veldig bra jobb og ved neste mulighet får man muligheten til å bli leder. Det er langt fra alle som er skikket til en slik stilling. Det er bra for deg ja, med gunstigere arbeidstider osv - for ikke å snakke om hvordan det vil se ut på cven, men hva med dine kolleger, arbeidsplassen og pasienter/brukere? Er det til det beste for dem? Hva kan du bringe til bordet? 

Dersom du føler deg skikket til jobben, så vil de andre se etter hvert at det er var den beste løsningen. Det vil bli sure miner, men du er nødt til å stå i det og være rakrygget. 

• Liker 2
Skrevet

Får du kursing og opplæring i ledelse?

Anonymkode: d4e8e...2ef

Skrevet

Tatt jobben så klart! Så lenge du tenker lederstilling er noe du kan like og være god i selvsagt.. men det antar jeg, siden du søkte på stillingen.

Bedre arbeidstider og høyere lønn er jo gull verdt, og så får du en mulighet til å endre arbeidsmiljøet til det bedre. Ha litt tro på egne evner her, du kan bli en god og godt likt leder.

Om det fremdeles er uholdbart å jobbe der og bare blir verre som leder, så sitter du med en bedre CV og kan søke på bedre stillinger andre steder.

Skrevet

Det er ikke sikkert at de andre blir sure for at du får stillingen heller :) Det er jo ikke din skyld at du ble valgt! Så hvis du føler deg klar for det, synes jeg du skal takke ja :) 

Lykke til, uansett hva du velger! Bare velg det som føles mest rett for deg ♥️

Skrevet

Ikke tenk på hva andre mener. Ta jobben og gjør noe med arbeidsmiljøet.

Skrevet

Takk for mange gode svar. Jeg vet absolutt at jeg kan være en god leder. Vi har hatt svært mange dårlige ledere tidligere, som har forskjellsbehandlet, favorisert, vært ekkel med de ansatte osv. Listen er lang, og jeg er selv veldig klar på at jeg vil være en leder som vil det beste for alle ansatte. Jeg har jo mine venner der (har trossalt jobber der i 6 år), men ville aldri favorisert eller gitt dem goder fordi jeg har en nær relasjon til de. Det er nok en utfordring for meg at jeg skal ut av min rolle som vernepleier og inn som leder, mest fordi jeg må omstille meg litt. Det er en stor fordel for brukerne våre at noen som er godt kjent med både dem og miljøet blir leder. Jeg har veldig mye god støtte fra både kollegaer og brukere. Men er bare litt merkelig for meg at JEG skal få en slik mulighet 😅 TS

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Takk for mange gode svar. Jeg vet absolutt at jeg kan være en god leder. Vi har hatt svært mange dårlige ledere tidligere, som har forskjellsbehandlet, favorisert, vært ekkel med de ansatte osv. Listen er lang, og jeg er selv veldig klar på at jeg vil være en leder som vil det beste for alle ansatte. Jeg har jo mine venner der (har trossalt jobber der i 6 år), men ville aldri favorisert eller gitt dem goder fordi jeg har en nær relasjon til de. Det er nok en utfordring for meg at jeg skal ut av min rolle som vernepleier og inn som leder, mest fordi jeg må omstille meg litt. Det er en stor fordel for brukerne våre at noen som er godt kjent med både dem og miljøet blir leder. Jeg har veldig mye god støtte fra både kollegaer og brukere. Men er bare litt merkelig for meg at JEG skal få en slik mulighet 😅 TS

Vet du hva, det der er faktisk en lekse min sjef og personalrådgiver i bedriften gjentar ofte. At når du som arbeidstaker er borti udugelige og dårlige sjefer, som opptrer urettferdig eller behandler saker og folk dårlig. Da skal du ta det med deg og tenke at sånn skal du IKKE være som sjef :)

Anonymkode: d4e8e...2ef

Skrevet

Ny som leder i en situasjon med dårlig arbeidsmiljø og konflikt er svært krevende. Du må forbrede deg på tøffe tak og som leder har du ansvaret for/sette i gang prosesser for å rydde opp. Du skal også skape gode relasjoner til dine medarbeidere som tydeligvis kan bli en utfordring i seg selv hvis misunnelsen rår.

Hvis det er snakk om en mellomlederstilling ville jeg ihvertfall sørget for å ha en god relasjon med din leder slik at du har noen å rådføre deg med og gjerne noe kursing i tillegg.

Dette kan opplagt være en god mulighet, men ville gjort meg opp noen tanker om hva du går inn i og hvordan du eventuelt går ut og videre om det skulle bli utfordrene.

Administrasjonsbiten ved jobben har du åpenbart godt tak på siden de tilbyr deg jobb, men utfordringen vil antakelig ligge i personalansvaret og hvordan jobbe med relasjonene og miljøet for at det skal bli mest mulig effektivt, men samtidig bra for alle inklusive brukerne(ledelsesbiten)

Er det noen mulighet for at de kan sende deg på kurs fordi du ønsker kometanseheving for å kunne ivareta rollen som leder best mulig? (Hvis du ikke har noe erfaring fra tidligere).

Anonymkode: 847bc...56a

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kjør på og ta det. Du er godt forberedt på de gode og dårlige oppgavene. Ta deg et coatch kurs eller to iht å bli en god leder. Hoved oppgaven på jobb for alle bør være å gjøre jobben sin. Og alt det andre bør de ta på fritiden. Men det krever litt takt og tone. Da folk kan være veldig hårsåre. De fleste jobber vel best, når de føler de har ansvar, og få lov til å utfolde sin kompetanse. Så ovenfra og ned holdninger lykkes man skjelden med. Spør hva de er best på, og hva de ønsker å gjøre. Vær tydelig på at sammen kan dere få til mye, men at dere også har et tak dere må holde dere under. 

Anonymkode: ed212...526

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...