monja Skrevet 2. oktober 2005 #1 Del Skrevet 2. oktober 2005 Og hvordan gjør man det i forhold til å melde inn skatt etc? Noen som har enkeltmannsforetak kanskje? Eller vet om det finnes gode nettsider om det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ann Forup Skrevet 2. oktober 2005 #2 Del Skrevet 2. oktober 2005 Jeg er selv ejer av egen butik, det du gør er at få dig et mva nr. hvis du ikke sælger for mere end 50.000 kr i året er der tale om hobby bedrift og ikke skattelagt, men alt afhænger av hvilken type ting du laver eller har tenkt at lave, du kan få hjælp hos ligningskortoret i din kommune der kan du få alle de nødvendige papire som du trænger. Hva har du tenkt dig at begynde med ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monja Skrevet 2. oktober 2005 Forfatter #3 Del Skrevet 2. oktober 2005 Det er mannen min som skal begynne. Han skal selge produkter fra Cacas (kakeformer og bakeutstyr) på såkalte Temakvelder. Han må estimere hva han forventer å tjene på salget og så må han ordne seg et enkeltmannsforetak. Har snakka litt med pappa om det for han har egen bedrift, men han hadde ikke erfaringer med enkeltmannsforetak siden han bare har AS. Det der med 50 000 i året. Telles det av bruttosalget (før Cacas har tatt sin del) eller regnes det av nettosummen (det han tjener på salget - provisjon) ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene Skrevet 2. oktober 2005 #4 Del Skrevet 2. oktober 2005 Gode nettsider: Brreg.no eller Bedin.no. På den siste finner du en "ABC" for å starte opp egen bedrift. Lykke til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tabby Skrevet 2. oktober 2005 #5 Del Skrevet 2. oktober 2005 En jeg kjenner var selger for cacas en periode, og de ordnet alt for henne. Altså ordnet med å kontakte brønnøysundregisteret og slikt så hun trengte bare å holde orden på hva hun hadde solgt og hva hun så for seg neste måned og slikt. Men cacas ordnet altså med enkeltmannsforetaket (enk) for henne. Jeg vet at enk har to forskjellige register man kan melde seg inn i, enhetsregisteret og foretaksregisteret. Er man kun i enhetsregisteret blir enk regnet som privatpersoner når det gjelder å hente informasjon om de. Men men grundig informasjon om hvordan får du enten ved brønnøysundregisteret eller av cacas. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ann Forup Skrevet 2. oktober 2005 #6 Del Skrevet 2. oktober 2005 Der skal sælges nogen kageforme før man har tjent 50.000 kr, vil samligne det med topperwer salg, vil ikke tro at man kan leve av det men ha det som en ekstra indtægt, de kageforme bliver solgt i vorse boghandler her hvor jeg bor, kender dem fra da jeg boede på Island, har lavet mange fine bursdagskager i rigtig amerikans stil, bare synd at man ikke kan få de fine farver og frosting her de er desværre forbudt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Varg-Menja Skrevet 2. oktober 2005 #7 Del Skrevet 2. oktober 2005 Du kan bestille en "startpakke" for enkeltmannsforetak på sidene til brønnøysundregistrene. Der finner du alle skjemaene du trenger, pluss litt generell info. De sender også mere info når du har registrert deg. De 50.000,- det er snakk om er det man omsetter for. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Varg-Menja Skrevet 3. oktober 2005 #8 Del Skrevet 3. oktober 2005 Når det gjelder å betale inn skatt gjør men dette til fire fastsatte terminer hvert år. Moms rapporteres inn på omsetningsopgavene man får tilsendt, etter at man har registrert seg med MVA-nummer. Enkeltmannsforetak har i utgangspunktet ikke regnskapsplikt, men får det dersom man omsetter for over en millon kroner i løpet av ett regnskapsår, eller overskrider 300 bilag. Men det kan være en fordel å gjøre det allikevel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MiniMjau Skrevet 4. oktober 2005 #9 Del Skrevet 4. oktober 2005 Jeg ble litt forvirret av å lese disse innleggene. Jeg har selv hatt et enkeltmannsforetak og det er sånn: Du må selv vurdere om det er snakk om næringsvirksomhet eller hobby. Hvis virksomheten er ment å skape overskudd og være av en viss varighet så er det næringsvirksomhet, hvis ikke er det hobby(og du trenger dermed ikke registrere deg som enkeltmannsforetak). Den grensen på 50000,- er i forhold til om du skal være momspliktig eller ikke. Hentet fra http://www.spor-oss.no/kap1/spm121.html: "I forhold til merverdiavgiftsloven regnes ikke virksomheten som avgiftspliktig næring før momspliktig salg overstiger 50 000 kroner i løpet av en 12 måneders periode." Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nala Skrevet 4. oktober 2005 #10 Del Skrevet 4. oktober 2005 Anbefaler saken om å starte for seg selv på SpareBank 1s nettsider. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå