Gå til innhold

Hvorfor får så mange etterbetaling fra Nav i tillegg til ung ufør?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet om 4 stk nå. Hun ene fikk ung ufør, også fikk hun i tillegg etterbetaling på noe med 80 tusen (engangs tilfelle), og en annen jente fikk 100 tusen kr i etterbetaling. 

De fikk ufør, og etterbetalingen på disse summene kom samtidig som pengene ung ufør kom på konto, den første gangen bare. Engangstilfelle. Og neste gang igjen får de bare den vanlige uføre summen igjen hver mnd. 

Men det jeg lurer på er, sånn etterbetaling er det vel ikke alle som får. Hva må til for å få det, og jeg lurer på komme disse pengene engangs etterbetaling automatisk samtidig som månedes summen for ung ufør, altså om etterbetalingen til de som trenger det kommer av seg selv eller om man må SØKE om dette? hvor er det de søker om det da? Det er liksom penger fra de årene de var inni nav systemet de ikke fikk penger (derfor blir det en stor sum til slutt).

Anonymkode: 210d4...855

Videoannonse
Annonse
Skrevet

🤔

Skrevet

Ung ufør betyr bare at du får mer utbetalt enn hvis du ikke hadde fått det. Det er ingen egen utbetaling. 

Anonymkode: 5776e...369

Skrevet

Før var det et tillegg på AAP som er på 0,4 grunnbeløpet. Mange som får innvilget ung ufør har ikke fått dette tillegget på AAP. Så de får da etterbetalt for de årene man har gått på AAP uten tillegget. 

Anonymkode: eb762...f43

• Liker 4
Skrevet

Etter betaling betyr at de har fått mindre enn de skulle fått, så da blir betalt til dem. Så de har fått noen tusenlapper mindre hver måned enn det de har krav på. Det blir da etterbetalt

Anonymkode: 2556a...ab2

Skrevet

Det stemmer ikke at man får det med første utbetaling. Det tar 8-12 måneder fra innvilgelse av uføretrygd til man får utbetalingen. 
Dersom du har mottatt AAP med ung ufør, så får du ikke etterbetaling. 
Har du mottatt sosialstønad med høyere utbetaling enn ung ufør satsen, så får du ikke etterbetaling. 
Dersom din uføretidspunkt ikke er satt lengre tilbake i tid, så får du ikke etterbetaling.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det stemmer ikke at man får det med første utbetaling. Det tar 8-12 måneder fra innvilgelse av uføretrygd til man får utbetalingen. 
Har du mottatt sosialstønad med høyere utbetaling enn ung ufør satsen, så får du ikke etterbetaling. 
Dersom din uføretidspunkt ikke er satt lengre tilbake i tid, så får du ikke etterbetaling.

Så en som har gått lenge på kun AAP, og får innviglet ung ufør etterhvert, vil da kunne få etterbetaling fra han har vært inne i systemet? Må han da søke om denne etterbetalingen selv, eller kommer det av seg selv? Hvor mye penger er det i etterbetalingen?

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Når man er hos legen og skriver under og søker om ung ufør og legen fikser dette og sender det inn videre. Må man søke om etterbetalingen samtidig som ung ufør søknaden blir sent inn og søke samtidig, eller må man søke om etterbetalingen senere en stund etter man har fått ufør trygden? Er etterbetaling noe man søker om på et senere tidspunkt? Og er det sånn at når man har fått ung ufør, så får man etterhvert et brev om at man kan søke om etterbetalingen som man har krav på.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så en som har gått lenge på kun AAP, og får innviglet ung ufør etterhvert, vil da kunne få etterbetaling fra han har vært inne i systemet? Må han da søke om denne etterbetalingen selv, eller kommer det av seg selv? Hvor mye penger er det i etterbetalingen?

Dersom du blir ung ufør og har mottatt AAP uten ung ufør tillegget, så kan du få det etterbetalt. Fra den gang uføretidspunktet blir satt. Men, dette er gammel ordning. Ung uførtillegget er fjernet. Nye mottakere av AAP og ung ufør, vil ikke få noe etterbetaling. 
Dersom du har rett på etterbetaling så vil det være nevnt i vedtaket for uføretrygd. Så nei, ikke alle får det og det er ingen selvfølge at man får det. Det er automatisk og ikke noe man må søke om. Som sagt, det er 0,44 grunnbeløpet i året. (forsvant en 4'er da jeg skrev det lengre oppe). I dag så er det i underkant av 47.000 kr i året. Det er ingen fastsatt sum, det er basert på når du ble ung ufør og hvilke ytelser du har mottatt tidligere og hvor mange år du har mottatt ytelser uten tillegget. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vet om 4 stk nå. Hun ene fikk ung ufør, også fikk hun i tillegg etterbetaling på noe med 80 tusen (engangs tilfelle), og en annen jente fikk 100 tusen kr i etterbetaling. 

De fikk ufør, og etterbetalingen på disse summene kom samtidig som pengene ung ufør kom på konto, den første gangen bare. Engangstilfelle. Og neste gang igjen får de bare den vanlige uføre summen igjen hver mnd. 

Men det jeg lurer på er, sånn etterbetaling er det vel ikke alle som får. Hva må til for å få det, og jeg lurer på komme disse pengene engangs etterbetaling automatisk samtidig som månedes summen for ung ufør, altså om etterbetalingen til de som trenger det kommer av seg selv eller om man må SØKE om dette? hvor er det de søker om det da? Det er liksom penger fra de årene de var inni nav systemet de ikke fikk penger (derfor blir det en stor sum til slutt).

De får ikke ekstra, de får utbetalt det de har fått for lite iht dato de er satt på ufør. Man må søke spesifikt om ung ufør tillegget som skal vurderes. Litt usikker på om det også gjelder etterbetaling pga for lite utbetalt iht aap. Men det har jeg ikke hatt behov for å sette meg inn i. Men vet iallfall at mange ikke får ung uføre før en god tid etter de har fått innvilget uføretrygd. Og får da etterbetalt fra fleste dag. Sum vil jo evnt variere iht hvor lang saksbehandlingstid det er

Anonymkode: 5c8d4...68e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Når man er hos legen og skriver under og søker om ung ufør og legen fikser dette og sender det inn videre. Må man søke om etterbetalingen samtidig som ung ufør søknaden blir sent inn og søke samtidig, eller må man søke om etterbetalingen senere en stund etter man har fått ufør trygden? Er etterbetaling noe man søker om på et senere tidspunkt? Og er det sånn at når man har fått ung ufør, så får man etterhvert et brev om at man kan søke om etterbetalingen som man har krav på.

Dette har du fått svar på, NEI, man søker ikke om etterbetalingen. 

Skrevet

Jeg er ikke oppdatert på reglene rundt dette, men jeg søkte om 50% uføretrygd(med ung ufør) for en del år tilbake.

Søknaden ble levert april det året, og var ferdig behandlet september samme år. I løpet av saksbehandlingstiden fikk jeg utbetalt 50% uføretrygd hver måned. Da vedtaket var klart, fikk jeg også en etterbetaling som tilsvarte utbetalinger f.o.m. 1. januar og t.o.m. tidspunktet jeg søkte(1. april), for meg tilsvarte det tre måneders 50% uføretrygd.

Hadde jeg søkt senere på året, ville etterbetalingen vært større.

Anonymkode: da60d...86b

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

De får ikke ekstra, de får utbetalt det de har fått for lite iht dato de er satt på ufør. Man må søke spesifikt om ung ufør tillegget som skal vurderes. Litt usikker på om det også gjelder etterbetaling pga for lite utbetalt iht aap. Men det har jeg ikke hatt behov for å sette meg inn i. Men vet iallfall at mange ikke får ung uføre før en god tid etter de har fått innvilget uføretrygd. Og får da etterbetalt fra fleste dag. Sum vil jo evnt variere iht hvor lang saksbehandlingstid det er

Anonymkode: 5c8d4...68e

Du søker ikke, det blir vurdert automatisk.

Forøvrig ble ung ufør på AAP fjernet, så nye mottakere vil ikke få det, men de som har gått på AAP siden før ordningen ble avskaffet kan få etterbetalt frem til februar 2020.

Anonymkode: ffd2c...36f

Skrevet

Jeg fikk 270 000kr brutto i etterbetaling. Det kom ikke samtidig som første utbetaling, men ca seks måneder etter. Det var fra årene på AAP fra jeg fylte 20, fikk ikke for de to årene før det. Dette var i 2019

Anonymkode: 05af7...6e4

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg fikk 270 000kr brutto i etterbetaling. Det kom ikke samtidig som første utbetaling, men ca seks måneder etter. Det var fra årene på AAP fra jeg fylte 20, fikk ikke for de to årene før det. Dette var i 2019

For hvor mange år? 

Skrevet

Fikk aldri etterbetaling, var ni år på aap, med det resultat at jeg den dag i dag betaler på strømregninger og legeregninger fra 2018, og kommer til å betale uti evigheten. Orker snart ikke mer dette gjeldshelvetet. 

Anonymkode: 97b4d...053

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Fikk aldri etterbetaling, var ni år på aap, med det resultat at jeg den dag i dag betaler på strømregninger og legeregninger fra 2018, og kommer til å betale uti evigheten. Orker snart ikke mer dette gjeldshelvetet. 

Fikk du tillegget mens du var på AAP da? Eller var du for gammel for ung uførtillegget?

Anonymkode: ffd2c...36f

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Da har du enten fått tillegget på AAP eller så er ikke uføretidspunktet satt tilbake i tid. Eller så har du ikke ung ufør, bare vanlig uføretrygd og man får ikke etterbetaling for årene på AAP ved vanlig uføretrygd. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

For hvor mange år? 

Åtte, tror jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...