Gå til innhold

Kan bryllupsgaven være at de betaler for bryllupet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Med det mener jeg altså at jeg og min kjære ikke ønsker oss materielle ting, men ønsker etter mange år og barn sammen å gifte oss. Mange har tøyset og flirt av oss å lurt på når vi egentlig skal gifte oss. Blir ofte et tema i mange sosiale lag hvor vi får bryllups spm med glimt i øye. Både han og jeg er kjent for å være gøyale og bringe frem latterkuler hos de fleste som kjenner oss og vi har tulllet mye med bryllup, når blir det osv. Vi har snakket og blitt enige om at nå kunnr vært et fint tidspunkt å gifte seg, hvor yngste datter snart går ut av ungd skolen. Vi ønsker å gi venner og familie den festen de har ventet på for alle ønsker å se oss gift men samtidig er ikke vi akkurat rike. Hvordan gå frem for å gå til dette uten å virke griske? 

Anonymkode: 5b611...ce7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo griskt, så du får ikke gjort noe med det. Dette er ett typisk bryllup jeg hadde droppet å komme i.

• Liker 18
Skrevet

Så dere vil gifte dere, men dere vil at gjestene skal betale for festen? Veldig spesielt. Man gifter seg jo for egen del, ikke for å «gi» gjestene en fest? I dette tilfelle gir man jo heller ikke gjestene noe som helst annet enn en samlingsarena iom gjestene må betale selv…  Hadde droppet det. 

Anonymkode: 561d2...ee1

• Liker 12
Skrevet

For å snu på det, så kan dere jo opplyse om at dere ønsker dere «bidrag til bryllupsreise eller andre prosjekter dere har sammen, f.eks for hus og hjem». Noen gjester vil nok være glad for å slippe å tenke på å kjøpe gave og kunne gi penger om dere ønsker dere dette. Men dere bør nok belage dere på å betale bryllupet selv, og heller håpe at gjestene lytter til gaveønsket deres.

Anonymkode: c2dea...dd1

• Liker 11
Skrevet

Ja, det kan det jo være. Men det trenger jo ikke være så stort og flott. Egentlig ville jeg ha et barfotbryllup på en strand i Lofoten, men vi flyttet det innomhus. Men det var jo ikke fancy, men det var jo staselig og flott for det uten at det var veldig dyrt. 

Så er det jo mange måter å gjøre det på. Min far ordnet lokalet. Min tante laget mat, mine foreldre betalte maten. Hans foreldre betalte alkoholen, og  vi betalt bryllupsklær. Så det var jo ikke store utgiften for oss. Det er jo mulig å finne en plass som ikke koster all verden og dugnad for å lage mat og få det i stand slik at det blir veldig fint.  Det skal jo bare være en veldig fint feiring. Vi giftet oss med  alle fire jentene vår som da var over småbarnsalder, og de sier det var en av de kjekkeste dagene i deres liv. Vi danset til langt på natt. 

Kan dere ønske dere penger for å betale for noe? Ja, jeg mener det er innafor. Skriv en invitasjon der dere sier at dere ønsker dere en liten donasjon i stede for bryllupsgave slik at "dere endelig blir gift". Det er ingen av deres egentlig venner eller familie som kommer til å bli sure for det. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Med det mener jeg altså at jeg og min kjære ikke ønsker oss materielle ting, men ønsker etter mange år og barn sammen å gifte oss. Mange har tøyset og flirt av oss å lurt på når vi egentlig skal gifte oss. Blir ofte et tema i mange sosiale lag hvor vi får bryllups spm med glimt i øye. Både han og jeg er kjent for å være gøyale og bringe frem latterkuler hos de fleste som kjenner oss og vi har tulllet mye med bryllup, når blir det osv. Vi har snakket og blitt enige om at nå kunnr vært et fint tidspunkt å gifte seg, hvor yngste datter snart går ut av ungd skolen. Vi ønsker å gi venner og familie den festen de har ventet på for alle ønsker å se oss gift men samtidig er ikke vi akkurat rike. Hvordan gå frem for å gå til dette uten å virke griske? 

Det er jo absolutt mulig. 

Et par jeg kjenner ønsket et stort bryllup, så det hele ble organisert som en dugnad og spleiselag. Både de og vi rundt dem var unge og hadde lite penger, men tid hadde vi. 

Gaven min var at jeg tok oppvasken, med drøyt hundre gjester var det litt arbeid. Men det kostet meg ikke en krone. 

Lykke til med bryllup. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Det behøver ikke koste mangfoldige tusen å gifte seg. Vi gjorde det for under 10 000 med 30 gjester. Lagde mye mat selv på forhånd, mat det er lett å varme opp. Hadde coltbord ved siden av varm maten. 
Plukket selv blomster til dekorasjon osv... 
Få hjelp til kakebaking, det er noe de fleste melder seg frivillig til også. 

Ellers vil jeg si at dere ikke bør be gjestene betale bryllupet, dere sier dere ønsker dere penger i stedet for gaver. Så får det regnskapet telles opp etterpå. For meg er de galskap å betale mange tusen for en fest, bryllup eller ikke. En ting er de som har mye penger. men mange har jo ikke det. De bruker 200 000 og mer på en fest, og så må de spinke og spare i flere år etterpå til egenkapital på bopel. 

Gjør det enkelt. Det viktigste er at dere gifter dere.

Anonymkode: d87d3...73d

• Liker 4
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Her var det mye...

Dere er godt voksne og veletablerte. 

Dere har (tulle)-snakket om bryllup i årevis.

Dere har ikke klart (eller gidd) å spare en eneste krone til bryllupet. 

Dere vil nå endelig "gi" venner og familie den bryllupsfesten de (!?) altid har drømt om, bare med den hake at de selv skal betale. 

giphy.gif

Anonymkode: f02cf...dcc

• Liker 17
Skrevet

Jeg ville ikke bedt om betaling for å være med i bryllup.

Det går an å lage til et uformelt bryllup og man kan be venner og familie om tjenester og hjelp til festen i stedet for å be om gave. Kanskje dere kan låne en hage eller noen sin låve eller et party-telt eller på annen måte ordne et lokale som vennetjeneste. Servere gryterett eller buffet der man ordner mye av maten selv/fra venner. Be gjester ta med en kake til kakebordet. Kjøpe inn billig alkohol på tur og si ar gjester kan ha med egen drikke til festen. Osv. Men ikke be folk om å betale for å bli med, det blir litt stusselig.

Anonymkode: 61816...a9b

• Liker 8
Skrevet

Hva har det å si at noen synes dere er morsomme?

Anonymkode: a070b...6f2

• Liker 8
Skrevet

Ts du er rar. 

Anonymkode: 21dd4...81d

• Liker 4
Skrevet

For mange år siden var jeg i et bryllup i Oslo, der det var et ung par som giftet seg, min beste venninne faktisk. De hadde ingen foreldre eller søsken som kunne være med å betale, og de ville gjerne gifte seg, så jeg tok kontakt med noen av vennen deres, og vi ble enige om at man skulle hjelpe de. Så vi spurte de hvem de ville ha i bryllupet sitt, og fikk en liste, de hadde sendt ut invitasjoner, da de tenkte at de fikk heller finne en løsning. Vi visste at de hadde enormt mange venner som de gjerne ville delt dagen med men de hadde ikke mulighet til det. Så vi fikk listen over både invitert og de de skulle ønske seg der, og vi foreslo at hver enkelt gjest tok med seg diverse ting, ikke av de dyreste, da dette paret ikke trengte gaver, siden de hadde alt de trengte når 2 boenheter blir til 1.  Så ene gjesten tok med seg litt ost, andre litt vin, så ................... fortsatte vi, og det var ikke de dyre tingene men vi sørget for at det ble nok i hvert fall. Vi hadde leid en gymsal og det betydde at det var mulighet for å ha alle de ville der. Absolutt alle var i storform og koste seg, og dette ble det ikke noe dritt om , faktisk dette er noe mage andre gjorde etterpå. Så det er jo en mulighet men jeg tror ikke at dere kan be om direkte penger av gjestene

• Liker 3
Skrevet
Blomsterpotta skrev (På 10.10.2021 den 10.54):

Det er jo griskt, så du får ikke gjort noe med det. Dette er ett typisk bryllup jeg hadde droppet å komme i.

Det er faktisk veldig vanligi andre land. Syns faktisk det er en bedre løsning enn ubrukelige gaver. Men enig i at det er upassende i Norge. Personlig hadde jeg droppet hele festen (da jeg hater sånt), og kun fikset papirene kjapt på et kontor.

Anonymkode: 3fe25...231

Skrevet
sucasamicasa skrev (2 minutter siden):

For mange år siden var jeg i et bryllup i Oslo, der det var et ung par som giftet seg, min beste venninne faktisk. De hadde ingen foreldre eller søsken som kunne være med å betale, og de ville gjerne gifte seg, så jeg tok kontakt med noen av vennen deres, og vi ble enige om at man skulle hjelpe de. Så vi spurte de hvem de ville ha i bryllupet sitt, og fikk en liste, de hadde sendt ut invitasjoner, da de tenkte at de fikk heller finne en løsning. Vi visste at de hadde enormt mange venner som de gjerne ville delt dagen med men de hadde ikke mulighet til det. Så vi fikk listen over både invitert og de de skulle ønske seg der, og vi foreslo at hver enkelt gjest tok med seg diverse ting, ikke av de dyreste, da dette paret ikke trengte gaver, siden de hadde alt de trengte når 2 boenheter blir til 1.  Så ene gjesten tok med seg litt ost, andre litt vin, så ................... fortsatte vi, og det var ikke de dyre tingene men vi sørget for at det ble nok i hvert fall. Vi hadde leid en gymsal og det betydde at det var mulighet for å ha alle de ville der. Absolutt alle var i storform og koste seg, og dette ble det ikke noe dritt om , faktisk dette er noe mage andre gjorde etterpå. Så det er jo en mulighet men jeg tror ikke at dere kan be om direkte penger av gjestene

Det der er jo en ok måte å gjøre det på om gjester må være med å bidra.

Men å enten sende de deler av regninga eller be om penger i gave for å betale noe man da tydeligvis ikke har råd til er en uting. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har vært på «kurvfest-bryllup», der alle gjestene tok med seg mat til felles koldtbord samt egen drikke, og ikke gaver. Brudeparet stilte med leid lokale, trubadur og noe drikke - det var også masse gode kaker, og nattmat. 

Et av de festligste bryllupene jeg har vært på. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.10.2021 den 22.01):

Hva har det å si at noen synes dere er morsomme?

Anonymkode: a070b...6f2

De har ventet på at vi skal få ut finger'n og bli gift vi også, og vi har spøkt og tullet mye rundt dette. Der vil bli like mye en fest for gjestene våre som vårt bryllup. Både jeg og mannen er uten å skryte på noen måte, naturlige midtpunkt og sprer mye glede. Vi har gjort mye for venner og familie. Alle venter på dette. Og nå skal det bli bryllup.

Takk for gode ideer fra dere! 🤗 gleder meg til å sette i gang. Og til deg som skrev usannheter du har kommet opp med selv: vi har penger og vi sparer. Som jeg skrev så ønsker vi ikke å fremstå som griske og det var derfor jeg søkte råd hos dere. 

Ts. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.10.2021 den 10.51):

Ønsk dere penger da? :)

Og gjør bryllupet billigst mulig! 

Anonymkode: 83fed...6cd

Skrevet

Jeg hadde iallefall ikke hatt noen større motvilje til at gaven hadde vært et bidrag til bryllupet enn å kjøpe en hvilken som helst annen gave. Kanskje heller tvert i mot. Er vell bare fint å kunne bidra der det trengs og kunne være en del av grunnen til at et ønsket brylup blir gjennomført kontra å kjøpe andre materiale ting. Så lenge det ikke forventes større bidrag enn det som hadde vært naturlig å bruke på en annen gave, selvsagt. Hadde gjerne bidrat med tid og organisering osv også. Største utfordringen hadde kanskje vært gjennomføring og alt rundt, og om det slår an det man jo ikke før man er i gang, men som en beskrev over her med dugnad og spleiselag er jo ikke et dumt forslag, så lenge man har fornuftige forventninger til resultatet og ikke forventer at andre skal ta hele kostnaden med et skikkelig flott, fancy og meget dyrt brylupp.  🙂 

Skrevet

Hmm, hvordan kan det ha seg at du tror at vennegjengen din legger seg så mye opp i om du og fyren din forblir samboere eller ei, at de vil betale for hele kallasset som hurtig kan bli 750000KR hvis det på stortromma slåes (satt på spissen naturligvis)?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...