Gå til innhold

Flytte kjøkken - hva med rør?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kikker på muligheten for nytt kjøkken i et nytt hus jeg er i ferd med å overta. Planen er å flytte kjøkkenet til en ny del av huset. Samme etasje, men det er ikke opplegg for rør dit jeg ønsker det. 

Noen som har erfaringer med å trekke rør frem til det nye kjøkkenrommet uten å måtte rive opp alt av gulv? Finnes det noen måter å gjøre det på? Det er solid parkett som jeg ikke ønsker å røre så mye på ettersom jeg i så fall må bytte 80m2 med gulv. 

Anonymkode: f739f...ccc

Skrevet

Det blir veldig vanskelig, om ikke umulig, å få til avløpsrør som benytter selvfall, så kanskje du må vurdere en løsning med pumpe. Hvis ikke kan du ha synlige rør lagt langs vegg, ev. kanskje åpne en vegg eller bygge inn rør på den måten?

Det er greiere med vannrør, som kan være fleksible, selv om det og er relativt vanskelig.

Er det ingen krypkjeller eller mulighet for å gå opp fra etasjen under?

Anonymkode: a82bc...759

Skrevet

Siden du sier det er et nytt hus, er det vel smartest å la kjøkkenet få stå der det er blitt satt. Her er vel huset satt på ei betongplate vil jeg tro? Å flytte vanntilførsel, går kanskje bra, men avløpet blir det verre med. Du ender opp et fall som det kommer til å samle seg det aller meste av rester du sender i vasken. Kjenner til nettopp det fra mine foreldres hus, fra badet. Det tetta det seg, men der var det kjeller så det gikk an å få åpnet og gjort rent. Her blir det nok lagt i veggen for skjule, og da sitter du støkt når det tetter seg. Og ikke minst kostnaden det medfører. Nå er det ikke mulig fra 1 januar å gjøre noe som helst av rørarbeid på egen hånd, det skal dokumenteres og inn i boligmappa som et bevis på at det er fagmessig utført.

Mitt råd: La det være der det er. Du får bare problemer med å flytte det.

Anonymkode: 39ff9...b4d

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det blir veldig vanskelig, om ikke umulig, å få til avløpsrør som benytter selvfall, så kanskje du må vurdere en løsning med pumpe. Hvis ikke kan du ha synlige rør lagt langs vegg, ev. kanskje åpne en vegg eller bygge inn rør på den måten?

Det er greiere med vannrør, som kan være fleksible, selv om det og er relativt vanskelig.

Er det ingen krypkjeller eller mulighet for å gå opp fra etasjen under?

Anonymkode: a82bc...759

Alt av vann inn / ut går via kjelleren under, så fallet dit er i boks. Men alt det andre blir vanskelig. Tenkte tanken at man kan ta av deler av parketten og legge det på plass igjen. Samtidig er den flere tiår gammel og sjansen for at det ikke blir 100% er såpass stor. 

Får fokusere på det positive - parketten ligger 90 grader sammenlignet med taket. Relativt forstyrrende visuelt når man først har lagt merke til det. Så det er jo en god unnskyldning til å få det rett 😆

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Siden du sier det er et nytt hus, er det vel smartest å la kjøkkenet få stå der det er blitt satt. Her er vel huset satt på ei betongplate vil jeg tro? Å flytte vanntilførsel, går kanskje bra, men avløpet blir det verre med. Du ender opp et fall som det kommer til å samle seg det aller meste av rester du sender i vasken. Kjenner til nettopp det fra mine foreldres hus, fra badet. Det tetta det seg, men der var det kjeller så det gikk an å få åpnet og gjort rent. Her blir det nok lagt i veggen for skjule, og da sitter du støkt når det tetter seg. Og ikke minst kostnaden det medfører. Nå er det ikke mulig fra 1 januar å gjøre noe som helst av rørarbeid på egen hånd, det skal dokumenteres og inn i boligmappa som et bevis på at det er fagmessig utført.

Mitt råd: La det være der det er. Du får bare problemer med å flytte det.

Anonymkode: 39ff9...b4d

Min feil, huset er altså nytt for meg. Men 50 år gammelt for selger 😆

Men takk for tipset vedrørende hvor man bør legge rørene 👍

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...