AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #1 Skrevet 10. oktober 2021 Kommende flaskebarn, og ønsker å vite hvordan jeg skal gjøre dette enklest mulig. Skal ikke ha baby brezza. Sist så kokte jeg vann, helte det over på flaskene og satt det til kjøling. Når baby var sulten varmet jeg vannet i mikro og så tilsatte pulveret. Men har skjønt nå at dette ikke er riktig måte å gjøre det på? Gikk riktignok veldig fort og greit. Anonymkode: 9b547...38a
Nysgjerrig1 Skrevet 11. oktober 2021 #2 Skrevet 11. oktober 2021 AnonymBruker skrev (På 10.10.2021 den 9.39): Kommende flaskebarn, og ønsker å vite hvordan jeg skal gjøre dette enklest mulig. Skal ikke ha baby brezza. Sist så kokte jeg vann, helte det over på flaskene og satt det til kjøling. Når baby var sulten varmet jeg vannet i mikro og så tilsatte pulveret. Men har skjønt nå at dette ikke er riktig måte å gjøre det på? Gikk riktignok veldig fort og greit. Anonymkode: 9b547...38a Så lenge du rører ut pulveret i kokende vann, drepes bakteriene. Du kan da tilsette litt kaldt (kokt) vann etterpå, for å få rett temperatur. 😇
Gjest MOD Skrevet 11. oktober 2021 #3 Skrevet 11. oktober 2021 (endret) Men det kommer vel litt an på hvilken type melk du bruker, hvordan den best kan tilberedes? Mener NAN for noen år siden skulle blandes ut i 40-50 grader, nesten drikkeklar - og vi hadde kokt og avkjølt vann ferdig på flasker, og kokt, varmt vann klart på termos. Endret 11. oktober 2021 av MOD
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #4 Skrevet 11. oktober 2021 Vi har en termos med varmt kokt vann, og en med kokt, avkjølt vann i kjøleskapet. Fyller opp til 90 ml med det varme vannet og setter den i mikroen til jeg ser vannet koker (tar 20 sekunder). Har pulveret oppi, fordeler det litt og tilsetter det kjøleskapskalde vannet til 240 ml og rister/fordeler det varme og kalde. Hele prosessen tar ca. 1 minutt. Koker vann hver morgen og det rekker til neste morgen (men barnet er stort og nærmer seg året så får bare flaske morgen og kveld. Sjelden hun drikker opp alt også). Anbefaler også steriliseringsposer. Syntes det er mer lettvint enn å koke.😊 Anonymkode: 3e959...080
Kicki_90 Skrevet 11. oktober 2021 #5 Skrevet 11. oktober 2021 Koker opp vann, avkjøler og har på termoflaske i kjøleskapet. Varmer opp ca 1/3 av mengden vann til 70gr, blander i pulver og heller oppi kaldt vann 2/3 mengde. Da er det ca drikkeklart, hender jeg må varme/avkjøle litt ekstra.
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #6 Skrevet 11. oktober 2021 AnonymBruker skrev (På 10.10.2021 den 9.39): Kommende flaskebarn, og ønsker å vite hvordan jeg skal gjøre dette enklest mulig. Skal ikke ha baby brezza. Sist så kokte jeg vann, helte det over på flaskene og satt det til kjøling. Når baby var sulten varmet jeg vannet i mikro og så tilsatte pulveret. Men har skjønt nå at dette ikke er riktig måte å gjøre det på? Gikk riktignok veldig fort og greit. Anonymkode: 9b547...38a Hvorfor er ikke dette riktig måte? Vi gjorde det på denne måten etter anbefaling fra barnepleierene på sykehuset. Det viktigste var at vannet var ved 70 grader når vi blandet med pulveret og at det ble raskt nedkjølt - rett i kjøleskapet, ikke på benken 😊 Anonymkode: 1cfea...122
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #7 Skrevet 11. oktober 2021 Brukte vannkoker med temperaturinnstilling. Tilsatte forhåndskokt vann til vannkokeren, varmet til riktig temperatur (husker ikke helt gradene, er noen år siden) og blandet med pulveret. Anonymkode: 93633...3f0
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #8 Skrevet 12. oktober 2021 AnonymBruker skrev (På 2021-10-10 den 9.39): Kommende flaskebarn, og ønsker å vite hvordan jeg skal gjøre dette enklest mulig. Skal ikke ha baby brezza. Sist så kokte jeg vann, helte det over på flaskene og satt det til kjøling. Når baby var sulten varmet jeg vannet i mikro og så tilsatte pulveret. Men har skjønt nå at dette ikke er riktig måte å gjøre det på? Gikk riktignok veldig fort og greit. Anonymkode: 9b547...38a Kjøper ferdige kartongene, gjort det i 6 måneder og kommer til å fortsette med det. Da har du det alltid klart. Litt dyrere ok, verdt det. Så sinnsykt verdt det!! Prøvde meg på det pulver- greiene et par dager, bare stress og styr. Anonymkode: 87e20...437
Patriotpaula Skrevet 12. oktober 2021 #9 Skrevet 12. oktober 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Kjøper ferdige kartongene, gjort det i 6 måneder og kommer til å fortsette med det. Da har du det alltid klart. Litt dyrere ok, verdt det. Så sinnsykt verdt det!! Prøvde meg på det pulver- greiene et par dager, bare stress og styr. Anonymkode: 87e20...437 «Litt» dyrere? Nan pro 1 pulver koster 164kr for 6,2 liter, regnet om koster kartonger med ferdig mme 589kr for samme mengde. Men bra DU har økonomi til å gjøre det på en lettvin måte - men «litt» dyrere kan du ikke si at det er, for det er jo kjempedyrt - mellom 3-400% dyrere løsning. Og alt er en vanesak. Ingen får noe til å bli en vanesak i løpet av to dager 🙈 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #10 Skrevet 12. oktober 2021 AnonymBruker skrev (På 10.10.2021 den 9.39): Kommende flaskebarn, og ønsker å vite hvordan jeg skal gjøre dette enklest mulig. Skal ikke ha baby brezza. Sist så kokte jeg vann, helte det over på flaskene og satt det til kjøling. Når baby var sulten varmet jeg vannet i mikro og så tilsatte pulveret. Men har skjønt nå at dette ikke er riktig måte å gjøre det på? Gikk riktignok veldig fort og greit. Anonymkode: 9b547...38a Vasker og koker alle flasker og tilhørende utstyr. Koker vann og heller over på flaskene. Kjøler ned til ca 70 grader og blander i pulver. Plasserer alle flaskene i kjøleskapet. Varmer flasken i mikroen når han skal ha mat. Har 8 flasker. Dvs. en til hvert måltid gjennom hele døgnet. Anonymkode: 3359b...128
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #11 Skrevet 12. oktober 2021 Kommende flaskebarn her og(tvillinger). Hvor mange flasker burde vi ha klare? 🤔 Anonymkode: ffba2...4fe
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #12 Skrevet 12. oktober 2021 Patriotpaula skrev (7 timer siden): «Litt» dyrere? Nan pro 1 pulver koster 164kr for 6,2 liter, regnet om koster kartonger med ferdig mme 589kr for samme mengde. Men bra DU har økonomi til å gjøre det på en lettvin måte - men «litt» dyrere kan du ikke si at det er, for det er jo kjempedyrt - mellom 3-400% dyrere løsning. Og alt er en vanesak. Ingen får noe til å bli en vanesak i løpet av to dager 🙈 Beklager. Mente ikke virke arrogant. Ja da er det mye dyrere. Har normal økonomi vil jeg si, prioriterer å kjøpe de. Absolutt ikke rik, er i permisjon på 80% lønn. Samboer og meg bidrar 50/50 på å finansiere dem. Blir noen tusenlapper i måneden på dette. Men bruker så lite penger ellers i permisjon, egentid og sånt noe har forduftet. Da blir det mindre kjøp av klær, skjønnhetsprodukter og ferdigmat ute, så tipper jeg egentlig bruker mindre nå. Men forstår godt at dere vil bruke pulver. Dere er heldige som orker. Jeg er alene med baby fra morgen til kveld, mannen jobber så mye. Dette er et ledd i å holde ut, da det er krevende med en liten en. Anonymkode: 87e20...437
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #13 Skrevet 12. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kommende flaskebarn her og(tvillinger). Hvor mange flasker burde vi ha klare? 🤔 Anonymkode: ffba2...4fe Jeg har fire stykk. Bruker en på to matøkter. Setter den tomme flasken i kjøleskap etter bruk, da blir ikke restene oppi der for gamle. Mater ca 8 ganger i døgnet, og bruker da en flaske på to måltid. Det fungerer helt topp. Du burde kanskje ha 8 da? Tar du 10 har du jo til overs, det kan være greit det også. Men fint å på en måte ha flasker klar på morgenen som varer hele dagen, vaske dem klare og koke på kvelden etter at babyene har lagt seg. Da vet du at du har dem klar neste dag til hele dagen. Kan være styr å koke i løp av dagen, da spes med to babyer! Det går i ett bare med en!! 🤭 Lykke til! Kult med tvillinger da!! Anonymkode: 87e20...437
Patriotpaula Skrevet 12. oktober 2021 #14 Skrevet 12. oktober 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Beklager. Mente ikke virke arrogant. Ja da er det mye dyrere. Har normal økonomi vil jeg si, prioriterer å kjøpe de. Absolutt ikke rik, er i permisjon på 80% lønn. Samboer og meg bidrar 50/50 på å finansiere dem. Blir noen tusenlapper i måneden på dette. Men bruker så lite penger ellers i permisjon, egentid og sånt noe har forduftet. Da blir det mindre kjøp av klær, skjønnhetsprodukter og ferdigmat ute, så tipper jeg egentlig bruker mindre nå. Men forstår godt at dere vil bruke pulver. Dere er heldige som orker. Jeg er alene med baby fra morgen til kveld, mannen jobber så mye. Dette er et ledd i å holde ut, da det er krevende med en liten en. Anonymkode: 87e20...437 Synes svaret ditt tidligere var litt arrogant, beklager at jeg var så skarp tilbake! Det blir jo hva man velger å prioritere i hverdagen når situasjonen er sånn den er for deg/dere. Kan skjønne at du prioriterer sånn du gjør! Vi er ferdig med mme på første barn, vet at et flaskebarn krever sitt! Lykke til videre 💚
Tuppeluri Skrevet 13. oktober 2021 #15 Skrevet 13. oktober 2021 Koker opp vann, fyller flaskene og blander dem med pulver seint på kvelden i forveien. Blander ca antall jeg trur han kommer til å drikke. Setter det i kjøleskapet. Da er flaskene klar til dagen etter. I starten varmet jeg opp flaska i en bolle med varmt vann, men etterhvert fant vi ut at han likte melka kald i stedet. Å det er virkelig ikke så stress å lage flasker med mme. Jeg har 2 vannflasker med kokt vann i kjøleskapet til en hver tid. Fyller de med nytt vann hver kveld. Nå som guttungen er over året og ikke drikker like mye mme, så koker jeg bare opp vannet jeg trenger, fyller 100ml i flaska hans, heller på pulver, blander også fyller jeg resten med kaldt kokt vann. 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #16 Skrevet 14. oktober 2021 Kan man virkelig lage ferdig alle flaskene blandet med 70 grader, sette rett i kjøleskap og varme i mikro når baby er sulten? Dette høres jo ut som det enkleste. Anonymkode: 9b547...38a
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #17 Skrevet 14. oktober 2021 AnonymBruker skrev (På 12.10.2021 den 21.20): Jeg har fire stykk. Bruker en på to matøkter. Setter den tomme flasken i kjøleskap etter bruk, da blir ikke restene oppi der for gamle. Mater ca 8 ganger i døgnet, og bruker da en flaske på to måltid. Det fungerer helt topp. Du burde kanskje ha 8 da? Tar du 10 har du jo til overs, det kan være greit det også. Men fint å på en måte ha flasker klar på morgenen som varer hele dagen, vaske dem klare og koke på kvelden etter at babyene har lagt seg. Da vet du at du har dem klar neste dag til hele dagen. Kan være styr å koke i løp av dagen, da spes med to babyer! Det går i ett bare med en!! 🤭 Lykke til! Kult med tvillinger da!! Anonymkode: 87e20...437 Ikke kom med slike råd! Alvorlig talt. Du skal være veldig glad for at ungen din ikke har blitt skikkelig syk. Anonymkode: cb2d2...77a 4
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #18 Skrevet 14. oktober 2021 Brukte ferdignan på natten og pulverstyr på dagen. Anonymkode: 8c443...f36 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #19 Skrevet 14. oktober 2021 Jeg bruker ferdigblandet på natten og når vi er ute på farten, da slipper jeg å styre med pulver med en hylende ungen på armen. Om ikke det hadde vært så dyrt med ferdigblandet hadde jeg nok brukt det hele tiden. Når jeg bruker pulver koker jeg bare opp vann, heller i flaske og kjøler ned litt under kaldt vann i springen før jeg blander i pulver og rister. Kjøler så ned flasken til drikketemp under rennende kaldt vann. Hele prosedyren tar sikkert rundt 10-15min og må starte med en gang jeg ser begynnende tegn på sulten baby, ellers blir det katastrofe🙈 Jeg bruker også disse boksene med 3 rom hvor jeg har ferdig oppmålt pulver i for å gjøre det enda lettere. Anonymkode: d244c...167
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #20 Skrevet 14. oktober 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Ikke kom med slike råd! Alvorlig talt. Du skal være veldig glad for at ungen din ikke har blitt skikkelig syk. Anonymkode: cb2d2...77a Hva mener du med det? Bruker kartonger. Har fått beskjed om at åpna kartonger kan stå tre timer i romtemperatur. Og 48 timer i kjøleskap. På sykehuset!!!! Anonymkode: 87e20...437 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå