AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #1 Skrevet 10. oktober 2021 Kaller det av enkelhet livssyn her. Saken er at moren min har blitt veldig spirituell på sine godt voksne dager. Hun trodde ikke på slike ting i min barndom, så broren min og jeg har ikke vokst opp med hennes alternative tankegang. De siste 20 årene har hun endret seg og hun tror nå på absolutt alt fra healing, ånder, tarottkort, synskhet, krystaller, pendler osv osv. Hun snakker som om alt dette er sannhet og fakta og hun mangler helt kritisk tenkning om dette. Verken broren min eller jeg tror på dette alternative tullet, men vi har valgt litt ulik taktikk i forhold til barna våre, altså barnebarna hennes. Jeg har ikke lagt noen begrensninger på deres sosiale omgang og hva hun får snakke med dem om. Men jeg kjenner det irriteter meg at hun presenterer sitt livssyn til barnebarna som sannhet og fakta, hun VET jo at det hun tror på er veldig omstridt. Jeg har hatt en del samtaler med barna da de var yngre på deres initiativ når de har snakket om det de har lært/opplevd hos mormor. Jeg har påpekt at jeg ikke tror på det samme uten å latterliggjøre min mor, men jeg tror dessverre likevel de nå som tenåringer ser på mormoren som litt skrullete. Det er jo litt trist, samtidig er det jo nettopp det jeg også synes hun er.. Broren min har yngre barn enn meg og han har valgt en hardere linje enn meg, han har sagt at hun ikke får omgås barnebarna på tomannshånd så lenge hun snakker om dette pisset sitt. Mamma synes selvsagt dette er vondt. Jeg synes litt synd på henne, for hun blir på en måte litt utstøtt. Samtidig irriterer det meg at hun ikke bare kan holde dette tullet for seg selv, hvorfor må hun på død og liv involvere barna i det?? Hvorfor ikke bare respekterer at vi ikke ønsker dette livssynet for våre barn? Hvilken taktikk tenker dere andre er riktig? Anonymkode: b8ecd...8f8 5
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #2 Skrevet 10. oktober 2021 Det er vanskelig.. Jeg har selv mer eller mindre kuttet ut min tante, pga det samme. Tanta ml bruker i tillegg enhver anledning til å selge meg noe. Type krystaller.. Jeg føler derfor at det er mer business for henne enn familie lengre. Men i ditt tilfelle er jo det snakk om egen mor. Ville kanskje strekt meg lenger om det var min mor. Anonymkode: 7dd2d...831 9
Måneklokke Skrevet 10. oktober 2021 #3 Skrevet 10. oktober 2021 Hm det var ikke så lett faktisk! Men jeg synes du har gjort det mest riktige ved å la barna være sammen med bestemor på tross av skrulleriet hennes. Barn må lære å tenke selv, og de må lære å akseptere at andre tenker og tror anderledes enn dem. Synes din bror gjør barna en bjørnetjeneste. 19
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #4 Skrevet 10. oktober 2021 Jeg synes det høres spennende ut å vokse opp med en så rar bestemor. De tar helt sikkert ikke skade av det. Anonymkode: db276...d73 14
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #5 Skrevet 10. oktober 2021 Så lenge det ikke er til skade for barna synes jeg barn har godt av å erfare/lære om andre livssyn, uansett om det er religioner, alternative livssyn, eller annen type åndelighet. Det samme gjelder for øvrig politikk. Barna skal lære toleranse, kritisk tankegang, og dette er en god måte å lære det på så lenge de har mennesker rundt seg som balanserer informasjonen. Anonymkode: dd527...480 14
Katten.2.0 Skrevet 10. oktober 2021 #6 Skrevet 10. oktober 2021 3 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg synes det høres spennende ut å vokse opp med en så rar bestemor. De tar helt sikkert ikke skade av det. Anonymkode: db276...d73 Besteforeldre og foreldre er autoritetspersoner i livet til barn. Om disse da forteller ting som fakta og sannheter, vil dette kunne slå rot i barna, noe som kan føre til sosiale konsekvenser. 13
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #7 Skrevet 10. oktober 2021 Katten.2.0 skrev (1 minutt siden): Besteforeldre og foreldre er autoritetspersoner i livet til barn. Om disse da forteller ting som fakta og sannheter, vil dette kunne slå rot i barna, noe som kan føre til sosiale konsekvenser. 😂 Anonymkode: db276...d73 2
Katten.2.0 Skrevet 10. oktober 2021 #8 Skrevet 10. oktober 2021 Just now, AnonymBruker said: 😂 Anonymkode: db276...d73 Lyst til å bruke ordene dine? Jeg anser også det som potensielt skadelig når religion blir videreformidlet til barn som fakta og sannhet. 11
Gjest brødskalle Skrevet 10. oktober 2021 #9 Skrevet 10. oktober 2021 1 minutt siden, Katten.2.0 said: Besteforeldre og foreldre er autoritetspersoner i livet til barn. Om disse da forteller ting som fakta og sannheter, vil dette kunne slå rot i barna, noe som kan føre til sosiale konsekvenser. Kanskje det ville vært faktum før i tiden, men med internett blir man veldig tidlig eksponert for alle slags meninger og argumenter. Sjansen for at man skal arve troen til besteforeldre er lavere. Da må man ha et veldig godt forhold til dem, og det virker ikke som om det blir tilfelle her mtp at ts tror barna hennes tenker bestemor er skrullete Jeg og mine søsken vokste opp i relativt religiøs familie, men ingen av oss er religiøse. Jeg har heller aldri hatt et nær forhold til noen av mine besteforeldre. De var for ulik meg til at vi kom godt overens. 19 minutter siden, AnonymBruker said: Broren min har yngre barn enn meg og han har valgt en hardere linje enn meg, han har sagt at hun ikke får omgås barnebarna på tomannshånd så lenge hun snakker om dette pisset sitt. Mamma synes selvsagt dette er vondt. Jeg synes litt synd på henne, for hun blir på en måte litt utstøtt. Samtidig irriterer det meg at hun ikke bare kan holde dette tullet for seg selv, hvorfor må hun på død og liv involvere barna i det?? Hvorfor ikke bare respekterer at vi ikke ønsker dette livssynet for våre barn? Anonymkode: b8ecd...8f8 Ikke alle mennesker tenker og føler normalt, de kan ha litt oppfatninger av ting som er annerledes. Jeg tror nok du må innse at moren din kanskje ikke er helt normal og ikke helt forstår normal sosial adferd. Som nevnt så fikk jeg aldri noe nært forhold til mine besteforeldre, selv ikke de 2 som er ateister og normale. Om man er ulike så blir det gjerne bare sånn. Selv om moren din holdt alt for seg selv, så er det fortsatt ingen garanti for at forholdet mellom henne og barnebarna ville blitt et bra et. Når man blir voksen så har man gjerne sporadisk kontakt alikevel, med mindre personen er direkte skadelig for omgivelsene. Nå er jo barna dine begynt å bli store, så jeg tenker du kan fortsette slik du har gjort. Barna dine vil bli eksponert for mange rare meninger og verdier, det er viktig at de lærer å kunne tenke kritisk og nyansert, ikke at de blir skjermet for det og aldri lærer tenke selv
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #10 Skrevet 10. oktober 2021 Katten.2.0 skrev (1 minutt siden): Lyst til å bruke ordene dine? Jeg anser også det som potensielt skadelig når religion blir videreformidlet til barn som fakta og sannhet. Jeg er uenig. Jeg kan bruke meg selv som et eksempel. Jeg var mye sammen med min dypt religiøse bestefar. Han hadde blant annet mange restriksjoner når det kom til musikk, dans og kortspill, og hver kveld jeg lå over ba han aftenbønn med meg. Siden jeg ikke ba aftenbønn sammen med mine foreldre, og de heller ikke hadde samme restriksjoner når det kom til musikk, dans, og kortspill lærte jeg raskt at dette var noe vi gjorde hos bestefar, og at bestefar trodde på noe annet enn mine foreldre gjorde. Jeg lærte mye, blant annet om toleranse, men jeg ble ikke forvirret eller skadet på noen måte. Anonymkode: dd527...480 15
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #11 Skrevet 10. oktober 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg synes det høres spennende ut å vokse opp med en så rar bestemor. De tar helt sikkert ikke skade av det. Anonymkode: db276...d73 Er du positiv fordi du selv er tilhenger av slikt alternativt livssyn? Ville du sagt det samme om hun hadde trodd på Allah eller nazisme? Jeg ønsker faktisk at barna mine skal dele mitt livssyn. Anonymkode: b8ecd...8f8 3
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #12 Skrevet 10. oktober 2021 Du overdriver. Herregud, la dama kose seg med tarotkort og krystaller da 😅 Barna dine tar ikke skade av det. Du er hysterisk. Anonymkode: 02959...262 7
Gjest brødskalle Skrevet 10. oktober 2021 #13 Skrevet 10. oktober 2021 3 minutter siden, AnonymBruker said: Er du positiv fordi du selv er tilhenger av slikt alternativt livssyn? Ville du sagt det samme om hun hadde trodd på Allah eller nazisme? Jeg ønsker faktisk at barna mine skal dele mitt livssyn. Anonymkode: b8ecd...8f8 Om en person er nazist, så har den gjerne en personlighet som er destruktiv på andre måter også. Det samme kan i noen tilfeller gjelde kristne, men da er ikke hovedproblemet livssyn, da er hovedproblemet at personen er en drittsekk. Om du har en nazist-bestefar alle syntes er snill og grei, så tenker jeg han ikke er en person som sitter og forteller om livssynet sitt heller (ingen vet han er det og han videreformidler ikke meningene til barnebarna). Få vil karakterisere en person som grei når han sitter og snakker om hvor fæle enkelte menneskegrupper er.... Drittsekker burde man selvsagt alltid være mer påpasselige med, enn de som er litt naive og har litt rare livssyn. Om man er snill og ønsker at andre skal ha det bra, samtidig som man tror på krystallhealing, så er ikke det et akutt problem, som regel.
Olaug Olsen Skrevet 10. oktober 2021 #14 Skrevet 10. oktober 2021 (endret) Det alternative er en veldig kommersiell bransje. Man kan ende opp med å betale hundretusenvis for en helbredende sopp, eller en sjaman. I tillegg til dette kan man bli skadet av å tro på slike ting. Man kan la seg lure med på tarmskyll, ayahuasca, eller man kan bli økonomisk ruinert. Jeg synes det er rett av din bror å sette grenser. Det du gjør er også bra, tydeligvis, siden barna dine ikke har latt seg lure. Men kanskje du burde snakke litt med din mor. Hva slags behov er det hun søker å få dekket gjennom det alternative? Er det en business for henne, eller en form for søking? Kanskje du kunne blitt med på alternativmessen en dag, for det kan være en god anledning til å peke ut de mest dustete påfunnene. Stimulere til en slags refleksjon. Krystaller er jo fine. Røkelse lukter godt. Man kan ta det for det det er, og pynte litt opp hjemme med noe man har skaffet seg. Men samtidig er det lov å si nei til dyre aurahealinger eller annet som er farlig, forførende eller reinspikka tøys. Endret 10. oktober 2021 av Olaug Olsen 8
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #15 Skrevet 10. oktober 2021 Olaug Olsen skrev (33 minutter siden): Det alternative er en veldig kommersiell bransje. Man kan ende opp med å betale hundretusenvis for en helbredende sopp, eller en sjaman. I tillegg til dette kan man bli skadet av å tro på slike ting. Man kan la seg lure med på tarmskyll, ayahuasca, eller man kan bli økonomisk ruinert. Jeg synes det er rett av din bror å sette grenser. Det du gjør er også bra, tydeligvis, siden barna dine ikke har latt seg lure. Men kanskje du burde snakke litt med din mor. Hva slags behov er det hun søker å få dekket gjennom det alternative? Er det en business for henne, eller en form for søking? Kanskje du kunne blitt med på alternativmessen en dag, for det kan være en god anledning til å peke ut de mest dustete påfunnene. Stimulere til en slags refleksjon. Krystaller er jo fine. Røkelse lukter godt. Man kan ta det for det det er, og pynte litt opp hjemme med noe man har skaffet seg. Men samtidig er det lov å si nei til dyre aurahealinger eller annet som er farlig, forførende eller reinspikka tøys. Synes dette er helt feil å gjøre. Her er det viktig å respektere hva andre mennesker velger å tro på så lenge det ikke gjør skade for andre mennesker. La dama være i fred. Anonymkode: 02959...262 2
Hactar Skrevet 10. oktober 2021 #16 Skrevet 10. oktober 2021 (endret) Jeg tror broren din tar en sjanse ved å gjøre alternativ tenkning til noe forbudt og potensielt spennende, samtidig som han viser at man blir utstøtt om man mener noe annet enn ham. Det kan resultere i at barna enten kvier seg for å komme til ham med problemer de tror han ikke vil like, eller de kan gå i andre grøften og omfavne noe han ikke liker i ren opposisjon. Jeg tror du har gjort det mest konstruktive ved å våge diskutere temaet respektfullt med dine barn. Du viser du kan være uenig med din mor, samtidig som du er glad i henne. Hun kan få snakke om sin tro, samtidig som dere kan si nei til å bli involvert selv. Det krever litt mer av deg som forelder å lære barna å manøvrere slike relasjoner, men det er en nyttig øvelse for fremtiden også. Endret 10. oktober 2021 av Hactar 7
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #17 Skrevet 10. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så lenge det ikke er til skade for barna synes jeg barn har godt av å erfare/lære om andre livssyn, uansett om det er religioner, alternative livssyn, eller annen type åndelighet. Det samme gjelder for øvrig politikk. Barna skal lære toleranse, kritisk tankegang, og dette er en god måte å lære det på så lenge de har mennesker rundt seg som balanserer informasjonen. Anonymkode: dd527...480 Det er jo nettoppdet som er kjernen i dilemmaet her, hvor går grensen for at det tipper over til skadelig og når sette ned foten? Når blir det en form for hjernevasking? Jeg synes det er viktig og riktig at man lærer om andre livssyn. Men synes jo at det er bedre at slikt formidles fra en relativt nøytral part, f eks skolen, som presenterer f eks buddhismen og islam på en faktaorientert måte; "muslimene tror på Allah og bibelen deres heter Koranen". Det er definitivt ikke slik min mor presenterer sitt livssyn for barnebarna. Hun sier f eks ikke at folk tror på ulike scenarier for hva som skjer med oss etter døden og at ingen faktisk VET, nei, hun forteller barnebarna at etter døden kommer åndene/sjelene våre til en annen dimensjon/verden og der er det sånn og sånn. Hun presenterer det som fakta. Så kommer barna hjem og har lært dette pisset. Så må jeg fortelle at mormor tror dette, men det er faktisk ikke sikkert det er sånn, ingen vet hva som skjer, for ingen har dødd og kommet tilbake og har kunnet fortelle, vi kan fantasere og filosofere, men ingen VET. Dette var ett eksempel av mange eksempler på at min mor presenterer ting som fakta og som jeg må "rydde opp i". Jeg er ikke interessert! Anonymkode: b8ecd...8f8 4
Era Vulgaris Skrevet 10. oktober 2021 #18 Skrevet 10. oktober 2021 Så lenge hun er en god og omsorgsfull bestemor, ville jeg ikke nektet henne verken å se/passe barnebarn, eller kuttet henne ut av livet mitt. Barn kan faktisk reflektere over viktige spørsmål ganske tidlig i livet, og gjøre seg opp en egen mening. Jeg vokste opp i samme hus som mine besteforeldre, og bestemor var med i en misjonsgruppe som jevnlig hadde møter hjemme hos oss. Da jeg var liten, elsket jeg å være med på møtene, og var fascinert av bibelhistoriene, lærte masse salmer, og følte på det høytidelige ved å få være med. Jeg ble innmeldt i et kristen barnekor som hørte til misjonen også. Men da jeg ble 10-12 år, begynte jeg å stille masse spørsmål omkring religion, og valgte selv å ikke delta på noe av det lenger. Det var helt ok. Barn kan ha godt av å bli eksponert for ulik tro og livsfilosofi. Man kan faktisk ikke skjerme dem for alt hele livet. Og en skal ikke undervurdere barns evne til å tenke selv. Snakk med dem om det uten bestemor til stede, og få fram flere sider av saken. 9
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #19 Skrevet 10. oktober 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Synes dette er helt feil å gjøre. Her er det viktig å respektere hva andre mennesker velger å tro på så lenge det ikke gjør skade for andre mennesker. La dama være i fred. Anonymkode: 02959...262 Enig i at respekt er viktig og der synes jeg faktisk min mor er den som feiler mest. Anonymkode: b8ecd...8f8 4
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #20 Skrevet 10. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er jo nettoppdet som er kjernen i dilemmaet her, hvor går grensen for at det tipper over til skadelig og når sette ned foten? Når blir det en form for hjernevasking? Jeg synes det er viktig og riktig at man lærer om andre livssyn. Men synes jo at det er bedre at slikt formidles fra en relativt nøytral part, f eks skolen, som presenterer f eks buddhismen og islam på en faktaorientert måte; "muslimene tror på Allah og bibelen deres heter Koranen". Det er definitivt ikke slik min mor presenterer sitt livssyn for barnebarna. Hun sier f eks ikke at folk tror på ulike scenarier for hva som skjer med oss etter døden og at ingen faktisk VET, nei, hun forteller barnebarna at etter døden kommer åndene/sjelene våre til en annen dimensjon/verden og der er det sånn og sånn. Hun presenterer det som fakta. Så kommer barna hjem og har lært dette pisset. Så må jeg fortelle at mormor tror dette, men det er faktisk ikke sikkert det er sånn, ingen vet hva som skjer, for ingen har dødd og kommet tilbake og har kunnet fortelle, vi kan fantasere og filosofere, men ingen VET. Dette var ett eksempel av mange eksempler på at min mor presenterer ting som fakta og som jeg må "rydde opp i". Jeg er ikke interessert! Anonymkode: b8ecd...8f8 Men dette er jo din jobb som forelder! Hvor mye tror du at du kan beskytte barna dine mot av uttalelser? Du skal lære dem å tenke selv. Du kan ikke bestemme hvor informasjonen skal komme fra. Anonymkode: db276...d73 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå