Gjest Chroma Skrevet 9. oktober 2021 #1 Del Skrevet 9. oktober 2021 Hva slags bur bruker dere til å transportere katt? Er det best for de med et lite bur eller er større bur? Hvordan kan man venne katten til å være med i bil? Det er jo ikke ofte det blir behov for det, kanskje et par ganger i året, men jeg ønsker ikke at pus skal være redd når vi først må det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #2 Del Skrevet 9. oktober 2021 Størrelsen på buret spørs på katta, det bør være romslig nok til at katta kan stå oppreist uten å nå taket, bruker burene fra europris selv. Sett det fram noen dager før reise så katten rekker å bli vant til buret. Anonymkode: c1da0...c61 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #3 Del Skrevet 9. oktober 2021 Det beste for pus er det største buret og et lunt og kjent teppe inni. Tilvenning til bil bør starte så tidlig som mulig, med korte besøk inn i bilen, og videre når katten er tilvendt bil så kan dere starte opp bilen og kjøre et kort stykke. Ut av bilen og forsøke igjen. Et par- tre ganger om dagen. Bilturen blir lengre og lengre for hver gang. Anonymkode: b6af7...cf3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
venus24 Skrevet 10. oktober 2021 #4 Del Skrevet 10. oktober 2021 Jeg bruker ikke bur til min katt. Prøvde det i mange år uten at hun klarte å venne seg til det, hun ble dårlig, kastet opp og var veldig redd hver eneste gang. Prøvde å kjøre med henne uten bur, og da roet hun seg med en gang, ligger på fanget og maler og ser ut av vinduet. Det gjør jo at jeg alltid må ha med noen i bilen som kan holde henne, men hun trives ekstremt mye bedre i bilen uten bur. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chroma Skrevet 10. oktober 2021 #5 Del Skrevet 10. oktober 2021 venus24 skrev (2 timer siden): Jeg bruker ikke bur til min katt. Prøvde det i mange år uten at hun klarte å venne seg til det, hun ble dårlig, kastet opp og var veldig redd hver eneste gang. Prøvde å kjøre med henne uten bur, og da roet hun seg med en gang, ligger på fanget og maler og ser ut av vinduet. Det gjør jo at jeg alltid må ha med noen i bilen som kan holde henne, men hun trives ekstremt mye bedre i bilen uten bur. Bruker du da sele eller bånd? Litt redd pus ville klart å hoppe ut av bilen og blitt vekke på et helt ukjent sted. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chroma Skrevet 10. oktober 2021 #6 Del Skrevet 10. oktober 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Størrelsen på buret spørs på katta, det bør være romslig nok til at katta kan stå oppreist uten å nå taket, bruker burene fra europris selv. Sett det fram noen dager før reise så katten rekker å bli vant til buret. Anonymkode: c1da0...c61 Okei, såpass størrelse. Jeg kjøpte er relativt lite bur fordi katten måtte være med på fly og det var et krav til at buret fikk plass under setet, men da får jeg kjøpe et annet til bruk i bilen. Har det lille buret stående fremme og katten bruker det som hus, men hun begynner å mjaue veldig om jeg lukker det igjen og prøver å bære henne litt rundt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
venus24 Skrevet 10. oktober 2021 #7 Del Skrevet 10. oktober 2021 Chroma skrev (2 timer siden): Bruker du da sele eller bånd? Litt redd pus ville klart å hoppe ut av bilen og blitt vekke på et helt ukjent sted. Nei, ingen av delene. Holder henne godt fast bare! Men nå er hun også såpass gammel at det ikke er noen fare for at hun stikker av. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LadyGrey Skrevet 10. oktober 2021 #8 Del Skrevet 10. oktober 2021 venus24 skrev (12 minutter siden): Nei, ingen av delene. Holder henne godt fast bare! Men nå er hun også såpass gammel at det ikke er noen fare for at hun stikker av. Dyr skal være sikret i bil med enten bur eller sele. Tenk om det skjer en ulykke? 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
venus24 Skrevet 10. oktober 2021 #9 Del Skrevet 10. oktober 2021 LadyGrey skrev (1 minutt siden): Dyr skal være sikret i bil med enten bur eller sele. Tenk om det skjer en ulykke? Jeg gjør det som fungerer best for katten min, så får andre gjøre som de vil med sine dyr. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #10 Del Skrevet 10. oktober 2021 10 minutter siden, venus24 said: Jeg gjør det som fungerer best for katten min, så får andre gjøre som de vil med sine dyr. Så hvis det skjer en ulykke, som det daglig skjer, så er det best for katten å bli slengt rundt i bilen, i verste fall gjennom et vindu? Hm, vi har mange ulik oppfatning av hva som er best for dyr. Selv tenker jeg litt sånn med 10-åringen og, han mistrives veldig med setebelte, så lar han sitte uten. Anonymkode: 6eb77...364 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
venus24 Skrevet 10. oktober 2021 #11 Del Skrevet 10. oktober 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så hvis det skjer en ulykke, som det daglig skjer, så er det best for katten å bli slengt rundt i bilen, i verste fall gjennom et vindu? Hm, vi har mange ulik oppfatning av hva som er best for dyr. Selv tenker jeg litt sånn med 10-åringen og, han mistrives veldig med setebelte, så lar han sitte uten. Anonymkode: 6eb77...364 Ja, for min tjue år gamle katt som sitter i bil til og fra dyrlegen én gang i året er det bedre å være usikret enn å få panikk, kaste opp ustanselig og bli dehydrert. Det er likegyldig for meg hva du mener om det, og hvordan du sikrer dine dyr og/eller barn. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #12 Del Skrevet 10. oktober 2021 28 minutter siden, venus24 said: Jeg gjør det som fungerer best for katten min, så får andre gjøre som de vil med sine dyr. Ikke bare er det farlig for pus (dersom ulykke) men en katt kan gjøre betydelig skade på deg og fører også. Det er jo bare å lære pus å bli trygg i bil og bur. Og det er bare selv om pus er både voksen og godt voksen også. Anonymkode: ff4c1...9d0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
venus24 Skrevet 10. oktober 2021 #13 Del Skrevet 10. oktober 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ikke bare er det farlig for pus (dersom ulykke) men en katt kan gjøre betydelig skade på deg og fører også. Det er jo bare å lære pus å bli trygg i bil og bur. Og det er bare selv om pus er både voksen og godt voksen også. Anonymkode: ff4c1...9d0 Kattens veterinær er uenig med deg, men for all del, du vet sikkert best! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #14 Del Skrevet 10. oktober 2021 7 hours ago, Chroma said: Hva slags bur bruker dere til å transportere katt? Er det best for de med et lite bur eller er større bur? Hvordan kan man venne katten til å være med i bil? Det er jo ikke ofte det blir behov for det, kanskje et par ganger i året, men jeg ønsker ikke at pus skal være redd når vi først må det. Vi bruker en ganske stor bag 70x50x50. Den er myk med mye lufting, og jeg tror pus opplever den mindre som ett «bur». Den har ett dynetrekk og ett saueskinn som underlag. Det gjør det er mykt og behagelig, samtidig som det er fast nok til at pus lett kan holde balansen i stående. Fra hun var har vi øvet på bag og bil, små turer hvor hun har blitt med på ærender. Det gjør at hun aldri har hatt noen frykt fra verken kjøring eller bli lukket inne i bilen. Bagen er ikke alltid tilgjengelig, men jeg setter den frem i forkant av en planlagt utflukt, så pus også får tid til å forberede seg. Når pus skal inn i buret og vi skal dra setter jeg av god tid (15 min) pus går alltid inn i buret selv, ved godbit, oppfordring eller lek, så vi unngår tvang. Det er ille nok for pus å miste bevegelsesfrihet. Anonymkode: ff4c1...9d0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chroma Skrevet 10. oktober 2021 #15 Del Skrevet 10. oktober 2021 venus24 skrev (1 time siden): Nei, ingen av delene. Holder henne godt fast bare! Men nå er hun også såpass gammel at det ikke er noen fare for at hun stikker av. Okei. Jeg ønsker å ha pusen i bur, så må finne noe som fungerer. AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Vi bruker en ganske stor bag 70x50x50. Den er myk med mye lufting, og jeg tror pus opplever den mindre som ett «bur». Den har ett dynetrekk og ett saueskinn som underlag. Det gjør det er mykt og behagelig, samtidig som det er fast nok til at pus lett kan holde balansen i stående. Fra hun var har vi øvet på bag og bil, små turer hvor hun har blitt med på ærender. Det gjør at hun aldri har hatt noen frykt fra verken kjøring eller bli lukket inne i bilen. Bagen er ikke alltid tilgjengelig, men jeg setter den frem i forkant av en planlagt utflukt, så pus også får tid til å forberede seg. Når pus skal inn i buret og vi skal dra setter jeg av god tid (15 min) pus går alltid inn i buret selv, ved godbit, oppfordring eller lek, så vi unngår tvang. Det er ille nok for pus å miste bevegelsesfrihet. Anonymkode: ff4c1...9d0 Å unngå tvang er sikkert lurt. Skal finne et større bur og begynne å øve litt med henne innimellom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LadyGrey Skrevet 10. oktober 2021 #16 Del Skrevet 10. oktober 2021 venus24 skrev (4 timer siden): Jeg gjør det som fungerer best for katten min, så får andre gjøre som de vil med sine dyr. Katten din vet ikke sitt eget beste. Det er vårt ansvar som dyreeier og trene og venne dem til bur/sele. Og gjøre dem vant til bilkjøring. Mener du at det beste for katten din er å bli slengt rundt i bilen om noen skulle skje? Selvom du kjører pent, så gjør ikke alle andre det.. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #17 Del Skrevet 10. oktober 2021 4 hours ago, venus24 said: Kattens veterinær er uenig med deg, men for all del, du vet sikkert best! Dette handler om prioriteringer fra din side. Og din metode er ikke å anbefale videre. Anonymkode: ff4c1...9d0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
venus24 Skrevet 10. oktober 2021 #18 Del Skrevet 10. oktober 2021 LadyGrey skrev (2 timer siden): Katten din vet ikke sitt eget beste. Det er vårt ansvar som dyreeier og trene og venne dem til bur/sele. Og gjøre dem vant til bilkjøring. Mener du at det beste for katten din er å bli slengt rundt i bilen om noen skulle skje? Selvom du kjører pent, så gjør ikke alle andre det.. Nei, derfor forstår hun heller ikke at det er trygt å sitte i bur. Jeg vet ikke hvor mye du vet om katter, men jeg går ut i fra at de fleste forstår at det ikke er heldig for en tjue år gammel katt å bli dehydrert. Det beste for katten min er å sitte usikret i bilen. Det er veterinæren hennes enig i, og det påvirker ikke det i det hele tatt, så jeg foreslår at du tar med deg din høye hest og går et annet sted. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dette handler om prioriteringer fra din side. Og din metode er ikke å anbefale videre. Anonymkode: ff4c1...9d0 Deg om det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #19 Del Skrevet 10. oktober 2021 Det sikreste, både for dyret og de resterende som sitter i bilen er minst mulig bur. Da er det ikke store avstander å bevege seg på ved en bråstopp eller ulykke, og sjansen for å overleve øker betraktelig. Så buret bør være slik at katten har plass til å stå, snu seg og ligge, men ikke stort mer enn det. Løse dyr blir en kanonkule ved bråstopp. Det dreper ikke vare dyret, men også muligens personen den treffer på veien. Anonymkode: d245a...535 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #20 Del Skrevet 10. oktober 2021 Vi har ganske små bur til våre. De vil uannsett ikke reise seg inni buret og jeg mener små bur er tryggere i en eventuell kollisjon/bilulykke/bråbrems eller liknende. Kattene mine (trodde alle katter er sånn) virker tryggest i litt små huler. Våre er ikke kjempefan av bilkjøring men den ene er greiere enn den andre, sikkert fordi den har vært med mer. Den ligger bare rolig og venter til vi er fremme mens den andre mjauer og skriker/gråter.. (men den er også generelt en veldig vokal katt, prater mye). Ingen av dem kaster opp eller noe sånn heldigvis. Jeg pleier å feste burene i baksete med bilselene og noen gang en ekstra stropp. Setter dem i setet og forsøker at det ikke er for langt frem til seteryggen foran. Ikke 100% trygt men vet ikke noen måte å få det tryggere på. Det jeg har gjort for å venne dem til burene er at et av burene alltid står fremme. De liker begge veldig godt å bruke det som seng til vanlig. Ergo lukter buret av dem og de er trygge der (men blir likevel ganske sure når jeg lukker døren og tar dem med ut utgangsdøra.. likevel er det aldri vanskelig å få dem inn i buret) Anonymkode: 99fd6...64e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå