Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har akkurat blitt ferdig med min første bok. Tenker å sende den til mange forskjellige forlag og håper at noen er interessert. Er det greit å gjøre det sånn?

Eller er det vanlig å sende til ett forlag av gangen og vente på svar før man sender den til et nytt forlag, 

Anonymkode: 289ed...6dd

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kun ett om gangen. Det er en tidkrevende prosess (og mentalt krevende også)

Anonymkode: 9aed8...353

Skrevet

Gratulerer forresten! 👏🏻🙌🏻🙏🏻

• Liker 1
Skrevet

Gratulerer. Det er helt ok å sende til flere på en gang, ingen forlag har monopol på noe manus. Det tar tid før du evt får tilbakemelding, for ikke alle sender standard avslagsbrev engang. Og det er en jobb (utgi bok) du er ute etter - ikke en livspartner 😉

Anonymkode: 0b63f...64c

• Liker 5
Skrevet

Mange. Og så må jeg rette litt på deg, du har ikke skrevet en bok (foreløpig), men du har et manus du håper skal bli en bok. Lykke til! 

Anonymkode: 36ac8...2a7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Kun ett om gangen. Det er en tidkrevende prosess (og mentalt krevende også)

Det tviler jeg ikke et sekund på.

Selv har jeg kun erfaring med å skrive forskningsartikler, men synes prosessen for å få de publisert også er utrolig tung..

Anonymkode: c44d4...e4c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Mange. Og så må jeg rette litt på deg, du har ikke skrevet en bok (foreløpig), men du har et manus du håper skal bli en bok. Lykke til! 

Anonymkode: 36ac8...2a7

Ja, det har du rett i. Men tenker å utgi den uansett da om jeg så må betale selv. 

Anonymkode: 289ed...6dd

• Liker 1
Skrevet

Nei, ikke send den til mange på én gang. Tenk hvis du får ja fra flere? 

1) Først må du finne et forlag som passer deg og din bok. Hva slags sjanger har boken? 
2) Hvilken målgruppe? Barn og unge? Voksne? 
3) Hva slags forlag ønsker du? Der du må inn med en god slant selv (men står for det meste som skal bestemmes selv), noen dem du kun får 15% royalty eller gi ut på eget forlag?  

Publica bok (Forlagshuset Vest) hjelper nye forfattere opp og frem. Du må forhåndsvelge 125 bøker, og får kun 15% av salget. Men, det er en god start om du ønsker å ikke ta mye av styringen over prosessen selv 👍

Ps: 

Det er mange som ikke svarer, og de fleste bruker veldig lang tid på å gi et svar. Les deg opp på de ulike forlagene og Finn ut hva som passer deg best.

de ulike forlagene har også ulike måter de ønsker å motta manus, hva som skal være med (følgebrev osv.). 

Lykke til! 😊🎉

Anonymkode: 8f6fb...401

• Liker 1
Skrevet

Sorry et par skrivefeil over her, litt trøtt. 

«Forhåndselge», skulle det selvsagt stå, ikke forhåndsvelge. 

Anonymkode: 8f6fb...401

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Nei, ikke send den til mange på én gang. Tenk hvis du får ja fra flere? 

Hvorfor skulle det være en ulempe? Da har du jo et ypperlig utgangspunkt for å forhandle, om to eller flere virkelig er interesserte i å få manuset ditt. 

Anonymkode: 0b63f...64c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...