Gå til innhold

Er det noen som fórer småfuglene nå? Hvordan?

Anbefalte innlegg

Gjest Hvemsomhelst
Skrevet (endret)

Jeg liker godt å henge opp noe og se ut på småfuglene.  Det er så koselig.  Men jeg er livredd for å tiltrekke rotter og mus, så derfor lager jeg noen ganger «meiseboller» i melkekartonger. Da drysser det ikke slik som med frø. Jeg bruker alt mulig, havregryn, rosiner, nøtter, kjerner og blander med smeltet fett.  Setter kartongene kaldt og kutter ut noen åpninger her og der på alle sidene.  Det var ganske vilt her en liten periode i dag 

Er det noen som vil vise sine løsninger?

605B56F5-C579-4763-BF60-0F9B8958B385.jpeg

Endret av Hvemsomhelst
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hørte for ikke lenge siden på radio, at det å ha ut mat for fuglene allerede nå, var ikke lurt. Årsaken var at de som skulle dra sørover fant seg mat så de ikke dro sørover likevel. Og de er jo ikke skapt for å overvintre her på berget. Det beste var å vente til ut i november med å ha ut mat til de.

Anonymkode: c2ea8...d96

Skrevet (endret)

Bare for å ha sagt det, havregryn er ikke bra for fugler fordi det sveller i magen deres, og de blir mette før de får i seg nok annen næring som de behøver.

Ellers er det, som anonym over her, sier, litt tidlig å begynne å gi dem mat ennå.

Endret av Lillemor_Meg
  • Liker 1
Skrevet

Har bare vanlige meiseboller (i automat, uten netting) og frøautomat hengende. Satte det ut for en uke siden, da kom kjøttmeisen på vinduet og klaget over manglende service!

Anonymkode: 7e9f6...e12

Skrevet
Lillemor_Meg skrev (1 time siden):

Bare for å ha sagt det, havregryn er ikke bra for fugler fordi det sveller i magen deres, og de blir mette før de får i seg nok annen næring som de behøver.

Ellers er det, som anonym over her, sier, litt tidlig å begynne å gi dem mat ennå.

Men det er jo helt feil. Du kan fint gi havregryn til småfuglene, de hakker det opp, de spiser ikke grytene hele.
Forøvrig fordøyer de maten såpass kjapt at de dør av det. 

Anonymkode: 77ec0...ad8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...