Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Jeg er ei kvinne som nettopp er fylt 29 år. Helt siden jeg var liten har jeg vært veldig sensitiv ovenfor stemninger, andres følelser, hva som blir sagt og omgivelsene generelt. Det går en del energi til dette og jeg har prøvd å bli tøffere og ikke la meg bli så påvirket, men jeg har ikke klart det hittil. Mennesker og verden kan være hard og jeg har et ønske om å kunne tåle mer og være tøffere. F.eks kommentarer som er ment som tøys går innpå meg og jeg blir lei meg, men prøver å ikke vise det og forteller meg selv at jeg må tåle litt. 

Jeg er i full jobb og prøver å virke selvsikker og ikke så sensitiv på jobben. Jeg merker at jeg egentlig er ganske sårbar følelsesmessig og ønsker å endre på dette.

Har dere noen tips eller erfaringer å dele rundt dette temaet?

Anonymkode: bc590...153

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei! 

Jeg er ei kvinne som nettopp er fylt 29 år. Helt siden jeg var liten har jeg vært veldig sensitiv ovenfor stemninger, andres følelser, hva som blir sagt og omgivelsene generelt. Det går en del energi til dette og jeg har prøvd å bli tøffere og ikke la meg bli så påvirket, men jeg har ikke klart det hittil. Mennesker og verden kan være hard og jeg har et ønske om å kunne tåle mer og være tøffere. F.eks kommentarer som er ment som tøys går innpå meg og jeg blir lei meg, men prøver å ikke vise det og forteller meg selv at jeg må tåle litt. 

Jeg er i full jobb og prøver å virke selvsikker og ikke så sensitiv på jobben. Jeg merker at jeg egentlig er ganske sårbar følelsesmessig og ønsker å endre på dette.

Har dere noen tips eller erfaringer å dele rundt dette temaet?

Du er nok et slikt menneske folk åpner seg til og du øser ut med omsorg, men kanskje får lite tilbake? 
Prøv å gi mer faen.. tenk at dette er andres problem, ikke ditt. Fokuser på din egen lykke, vær litt egoistisk, stopp opp og lytt på kroppen. Si mer nei

Anonymkode: 59e3a...bef

• Liker 1
Skrevet

Øvelse. Stå i utfordrende situasjoner med en holdning om å gi litt faen så bedrer det seg etter mye øvelse. Det tar tid, men da får du også langvarig selvtillit og tøffhet. Det er kjedelig å høre at man bare må stå i det over lang tid, men det er det som fungerer. 

Anonymkode: 30a3c...8fe

• Liker 1
Skrevet

Kan det være at du er høysensitiv? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Du er nok et slikt menneske folk åpner seg til og du øser ut med omsorg, men kanskje får lite tilbake? 
Prøv å gi mer faen.. tenk at dette er andres problem, ikke ditt. Fokuser på din egen lykke, vær litt egoistisk, stopp opp og lytt på kroppen. Si mer nei

Anonymkode: 59e3a...bef

Ja, har opplevd at mange åpner seg for meg og deler vanskelige opplevelser de har hatt, med meg. Det går bra at de deler det med meg og jeg opplever det som et tegn på tillit. Men som du derimot sier, så får jeg lite tilbake ja. Min opplevelse er at folk tar seg tid til meg når de trenger meg også eksisterer jeg ikke mer...

TS

Skrevet
Gjenferdet skrev (14 timer siden):

Kan det være at du er høysensitiv? 

Jeg kjenner meg igjen i kriteriene for å være høysensitiv. Har et ønske om å bli mindre sensitiv, men har ikke klart det hittil.

TS

Skrevet

Jeg sliter med akkurat det samme. Har alltid hatt en drøm om å få jobbe innen helse, men på grunn av at jeg er så sensitiv så kan jeg ikke det. En ambulansearbeider for eksempel må være glad i å hjelpe andre mennesker- men h*n må også være beintøff, tenk hvor mye jævlig de ser. Skulle virkelig ønske jeg var mer sånn. 

Jeg er så skjør at jeg får jo ikke til noen ting.. er også fæl til å la folk herje med meg. Venninner tuller med meg og på jobben er jeg samarbeidsvillig mens når jeg trenger hjelp fra de (feks bytte vakt) så gidder de sjelden eller aldri. 

Anonymkode: d50d5...217

Skrevet

Synes ikke du skal bli tøffere. Siden medisinen for denne kloden er sensitive mennesker. Hadde alle vært som deg ville kloden vært paradis. 

Anonymkode: ddbee...8c7

• Liker 1
Skrevet

Nå er vel ikke det “å være sensitiv” en ordentlig diagnose?! 
Det er vel mer noe Märtha har funnet opp, men som mange kan kjenne seg mer, eller mindre, igjen i.

Det er ikke alt man skal måtte tåle fra kollegaer, og er det noe du er usikker på så kan du be tillitsvalgt om en samtale på tomannshånd for å sjekke hva tillitsvalgt mener. Sjefen hadde jeg aldri sagt noe til, pga egen erfaring tidligere. 
Personlig har jeg prøvd å lære meg opp til å se på flere ting som humoristiske enn det jeg kanskje ville gjort før, ledd mer bort..

Anonymkode: fa951...492

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...