AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #1 Skrevet 9. oktober 2021 Stemmer det at uvirkelighetsfølelse kan være dissosiasjon? Var innlagt på akuttposten og da var det en behandler som sa det til meg. Jeg ble så overført til DPS der jeg spurte om dette og da virket de bare skeptiske og lurte på hvem som hadde sagt dette... Mulig jeg bare innbilte meg den samtalen med behandleren på akuttposten, jeg vet ikke helt. Anonymkode: e29f6...30e 2
Maestro Skrevet 9. oktober 2021 #2 Skrevet 9. oktober 2021 Er ihvertfall det jeg har hørt. Jeg går med nesten konstant uvirkelighetsfølelse, tåkesyn og dritt. Spesielt når jeg er ute. Dissoiere kan være pga traume
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #3 Skrevet 9. oktober 2021 Maestro skrev (16 minutter siden): Er ihvertfall det jeg har hørt. Jeg går med nesten konstant uvirkelighetsfølelse, tåkesyn og dritt. Spesielt når jeg er ute. Dissoiere kan være pga traume Er du helt sikker på at dette har en psykisk årsak? Anonymkode: 99db3...803
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #4 Skrevet 9. oktober 2021 Maestro skrev (23 minutter siden): Er ihvertfall det jeg har hørt. Jeg går med nesten konstant uvirkelighetsfølelse, tåkesyn og dritt. Spesielt når jeg er ute. Dissoiere kan være pga traume Hva slags diagnoser har du? Har du blitt fortalt hvilen diagnose det der skyldes? Anonymkode: b7a99...3c6
Maestro Skrevet 9. oktober 2021 #5 Skrevet 9. oktober 2021 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Er du helt sikker på at dette har en psykisk årsak? Anonymkode: 99db3...803 Min erfaring er at det har komt med psykose. Er også et symptom på sterk angst. Uvirkelighetsfølelse er en forsvarsmekanismer, at du blokkerer verden ute og da ser verden noe uvirkelighetsfølelse ut, eller fremmed.
Maestro Skrevet 9. oktober 2021 #6 Skrevet 9. oktober 2021 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Hva slags diagnoser har du? Har du blitt fortalt hvilen diagnose det der skyldes? Anonymkode: b7a99...3c6 Jeg har det i forbindelse med psykose og er veldig var for ytre inntrykk og forsvarer meg endel etter psykosen.
Gjest Frankenstein1 Skrevet 9. oktober 2021 #7 Skrevet 9. oktober 2021 Det stemmer hos meg, tror jeg. Er diagnotisert med dissosiativ lidelse som følge av PTSD, og har hatt uvirkelighetsfølelse/tåkesyn konstant i mange år. Merker at denne uvirkelighetsfølelsen blir mildere og til og med forsvinner iblant når jeg klarer å slappe ordentlig av i hodet og kroppen og være til stede i øyeblikket. Så virker som om at det har sammenheng - hos meg i hvert fall. Aldri vært psykotisk. Men jeg har lest om at enkelte fysiske tilstander kan forårsake tåkesyn også, så tenker at man bør ta det opp med lege og evnt. andre behandlere for å finne det ut.
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #8 Skrevet 10. oktober 2021 9 hours ago, AnonymBruker said: Er du helt sikker på at dette har en psykisk årsak? Anonymkode: 99db3...803 Hos den brukeren er det vel det. Men det kan også ha en fysisk årsak. Men fysiske sykdommer som gir det er nok sjeldne. Skader fra enkelte typer rusbruk kan også gi den følelsen Anonymkode: cd966...04c
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #9 Skrevet 10. oktober 2021 Maestro skrev (11 timer siden): Jeg har det i forbindelse med psykose og er veldig var for ytre inntrykk og forsvarer meg endel etter psykosen. Forsvant det når du begynte på antipsykotika? Anonymkode: b7a99...3c6
Maestro Skrevet 10. oktober 2021 #10 Skrevet 10. oktober 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Forsvant det når du begynte på antipsykotika? Anonymkode: b7a99...3c6 Nei dessverre, men har det ikke hele tiden. Er helst når jeg er ute
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #11 Skrevet 10. oktober 2021 Jeg forbinder det med angst. Mange med angstproblemer som sliter med uvirkelighetsfølelse. Anonymkode: 8bf18...dad
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #12 Skrevet 10. oktober 2021 Av det jeg har lest: ja. Har hatt noe av samme opplevelsen som deg. Var på en akutt post og ble fortalt at jeg muligens hadde hatt en split - det var det psykiateren sa. Jeg hadde det helt supert jeg - skjønte ikke hva som var "problemet" i det hele tatt. Men det var vel nettopp det. Hadde ikke grep om virkeligheten og kunne gjort HVA SOM HELST - ingenting telte, for det var jo ikke ekte. Det ga ikke mening da, men det gjør det nå. Skiftet avdeling og det var dårlig kommunikasjon dem imellom kanskje. Ingen tok tak i tema disassosiasjon videre. Hverken på ny avdeling eller senere i ambulant behandling. Det tok 2 år å komme tilbake til cirka normalen. Det er et under at jeg ikke døde på veien 🤷♀️ Kobler ut noen ganger ennå, men da forbigående. Ta utskrift av det du har lest og si eksakt hva du opplever til behandler. Jeg har lært at de også trenger veldig klar tale. Tenker også at jeg nærmest må ha tenkt meg ut samtaler jeg hadde der, og hvem vet. Det er ellers ganske hårreisende at det ikke ble fulgt opp 🤦♀️ Anonymkode: 214db...c73
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #13 Skrevet 10. oktober 2021 Maestro skrev (53 minutter siden): Nei dessverre, men har det ikke hele tiden. Er helst når jeg er ute Men har du det hele tiden når du er ute eller kun når du er psykotisk og er ute? Jeg har samme problem selv så derfor jeg spør sånn 🙂 Anonymkode: b7a99...3c6
AliceNextDoor Skrevet 10. oktober 2021 #14 Skrevet 10. oktober 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Stemmer det at uvirkelighetsfølelse kan være dissosiasjon? Var innlagt på akuttposten og da var det en behandler som sa det til meg. Jeg ble så overført til DPS der jeg spurte om dette og da virket de bare skeptiske og lurte på hvem som hadde sagt dette... Mulig jeg bare innbilte meg den samtalen med behandleren på akuttposten, jeg vet ikke helt. Anonymkode: e29f6...30e Det stemmer ja, og du skriver "kan" noe som gjør det helt korrekt. Det er ikke nødvendigvis slik, men må sees i samhandling med andre trekk. Om du plages med å erindre hvilke ting som blir sagt så ville jeg sett hva som står i journalen din, eller hatt en liten notisbok hvor du skriver ned når du er i situasjonen. Da slipper du litt av usikkerheten. AnonymBruker skrev (1 time siden): Forsvant det når du begynte på antipsykotika? Anonymkode: b7a99...3c6 Det kan gjøre det, men for noen gjør det ikke. Det kan også forsterke det. Og dette er selvsagt fortvilende å høre for en del fordi det er så sprikende. Man må derfor tenke på at det er en del av utredningen hvor kommunikasjon mellom pasient og behandler er kjempeviktig så man ikke går en vei som ikke har noen hensikt eller forsterker problemene. Det ligger litt i kortene at behandlingen kan inneholde negative opplevelser noen ganger, dessverre. Men vær tydelig på dine faktiske opplevelser!
Maestro Skrevet 10. oktober 2021 #15 Skrevet 10. oktober 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Men har du det hele tiden når du er ute eller kun når du er psykotisk og er ute? Jeg har samme problem selv så derfor jeg spør sånn 🙂 Anonymkode: b7a99...3c6 Er spesielt når jeg er ute. Er mer kroppslige symptomer som utavkroppenoplevelse og tåkesyn. Kan oppfatte meg selv som forran eller bak meg, stemmen min skifter retning hvor den komner fra. Har jeg psykose uvirkelighetsfølelse, så føler jeg med fremmed. Og at verden er fremmed. Får følelsen og tanker som "er dette min kropp?" og blir helt surrete. Verste anfall da kjente jeg ikke igjen mamma liksom.
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #16 Skrevet 11. oktober 2021 Frankenstein1 skrev (På 10.10.2021 den 1.02): Det stemmer hos meg, tror jeg. Er diagnotisert med dissosiativ lidelse som følge av PTSD, og har hatt uvirkelighetsfølelse/tåkesyn konstant i mange år. Merker at denne uvirkelighetsfølelsen blir mildere og til og med forsvinner iblant når jeg klarer å slappe ordentlig av i hodet og kroppen og være til stede i øyeblikket. Så virker som om at det har sammenheng - hos meg i hvert fall. Aldri vært psykotisk. Men jeg har lest om at enkelte fysiske tilstander kan forårsake tåkesyn også, så tenker at man bør ta det opp med lege og evnt. andre behandlere for å finne det ut. Hvilke fysiske tilstander, vet du? Anonymkode: e29f6...30e
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #17 Skrevet 11. oktober 2021 AliceNextDoor skrev (På 10.10.2021 den 12.59): Det stemmer ja, og du skriver "kan" noe som gjør det helt korrekt. Det er ikke nødvendigvis slik, men må sees i samhandling med andre trekk. Om du plages med å erindre hvilke ting som blir sagt så ville jeg sett hva som står i journalen din, eller hatt en liten notisbok hvor du skriver ned når du er i situasjonen. Da slipper du litt av usikkerheten. Takk, det var ett godt forslag. Tror du behandler tenker det er greit at man har med notisbok? Anonymkode: e29f6...30e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå