AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #1 Skrevet 9. oktober 2021 Noen her som har erfaring med eksponeringsterapi og opplever bedring? Jeg spør fordi jeg har prøvd iherdig en stund nå og føler egentlig bare angsten blir værre/ mer hemmende. Så nå vet jeg ikke hva mer jeg kan gjøre for å mestre angsten min.. Min situasjon er som følger: - er pårørende til rusmisbruker/ psykisk syk, og går mye i beredskapsmodus. - ble henvist til DPS for over ett år siden. Har gått til utredning og behandling de fire siste mnd pga lang ventetid. - sliter mest med panikkangst, angst for angsten. - har prøvd eksponeringsterapi flere ganger tidligere sammen med kognitiv terapi, men disse kognitive modellene/ rasjonalisering passer tankesettet mitt dårlig. Det er jo liksom ikke helt borti natta å ha katastrofetanker når katastrofen rammer både titt og ofte. - denne gangen har de valgt å fokusere mer på det emosjonelle. Men nå har jeg liksom gått og snakket om følelsene mine hos psykolog i fire mnd og kjenner svært liten effekt. Det er klart det er godt å få "lettet på trykket" og jeg føler meg på mange måte bedre etter samtalene. Men angsten, den er akkurat den samme. Så er det noen her med erfaring med eksponeringsterapi eller andre ting som måtte fungere i vanskelige situasjoner?? Kjenner jeg begynner å bli fortvilet og er redd angsten skal ta enda mer kontroll enn det den gjør nå!! Anonymkode: a95e6...7b2
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #2 Skrevet 10. oktober 2021 Hva sier behandleren din om det? Anonymkode: 0d56c...d6c
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #3 Skrevet 10. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva sier behandleren din om det? Anonymkode: 0d56c...d6c Har tatt det opp med psykologen, men da får jeg bare en lang forklaring på hvordan kognitiv terapi virker eller hvorfor det er viktig å snakke om følelser. Klarer rett og slett ikke å få noe godt svar på hvorfor det ikke fungerer 🤔 Anonymkode: a95e6...7b2
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #4 Skrevet 10. oktober 2021 Det funket her, men tok veldig lang tid. Jeg kunne på det verste ikke hente posten engang, så begynte med prøve hente posten. Så økte jeg det gradvis med små skritt, type gå på butikken når det vanligvis er få folk. Jeg hadde mange tilbakefall, men psykologen støttet meg hele veien. Var ganske fornøyd når jeg etter mange år klarte reise til Newcastle med fly alene for å dra på konsert med favorittbandet mitt. Vurderte ganske mange ganger avlyse, men kom meg gjennom det. Anonymkode: 4cdec...d6a 2
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #5 Skrevet 10. oktober 2021 14 hours ago, AnonymBruker said: - har prøvd eksponeringsterapi flere ganger tidligere sammen med kognitiv terapi, men disse kognitive modellene/ rasjonalisering passer tankesettet mitt dårlig. Det er jo liksom ikke helt borti natta å ha katastrofetanker når katastrofen rammer både titt og ofte. Jeg vil svare på denne biten, fordi jeg hadde et liknende problem som jeg fikk behandling for. Hva gjør man, når det man er redd for er en reell fare. Jeg tenkte bestandig at: "Jeg er jo redd for noe som er ekte, jeg MÅ få lov til å være redd for det!" Men jeg måtte legge fra meg ideen om at jeg hadde mer rett til å være redd enn andre, fordi problemet og katastrofen min var ekte. Den redselen jeg gikk rundt med var ikke til noen nytte. Den gjorde livet mitt miserabelt. Den gjorde ikke faren mindre, bare mine plager 100 ganger større. Og faren kunne jeg ikke gjøre noe med, jeg måtte bare leve med den, uansett. I samtale med psykologen klikket ting på plass i hodet. Nå bruker jeg kanskje 1% av den tiden som jeg brukte på å være redd tidligere. Så fra mitt ståsted vil jeg si at når psykologen forklarer deg hvordan kognitiv terapi virker, så bør du høre etter. Be om hjelp til hvordan du kan bruke det på ditt konkrete problem. Et drittkjedelig svar, jeg vet! Anonymkode: c355b...4d7 2
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #6 Skrevet 10. oktober 2021 Mange har erfart at det hjelper å lese og å gjøre oppgavene i denne boken: https://www.nb.no/items/f9b1aee1fd2c521c5ee615dcafdceb93?page=0&searchText=livet er et usikkert prosjekt Anonymkode: cf179...2b0 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #7 Skrevet 10. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Mange har erfart at det hjelper å lese og å gjøre oppgavene i denne boken: https://www.nb.no/items/f9b1aee1fd2c521c5ee615dcafdceb93?page=0&searchText=livet er et usikkert prosjekt Anonymkode: cf179...2b0 Den boka er gammel og lite oppdatert. Og hjelper ikke. Hvem er «mange»? Anonymkode: f8fc5...3be 5
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #8 Skrevet 10. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Den boka er gammel og lite oppdatert Kan du foreslå en bedre bok? Anonymkode: cf179...2b0
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #9 Skrevet 10. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har tatt det opp med psykologen, men da får jeg bare en lang forklaring på hvordan kognitiv terapi virker eller hvorfor det er viktig å snakke om følelser. Klarer rett og slett ikke å få noe godt svar på hvorfor det ikke fungerer 🤔 Anonymkode: a95e6...7b2 Det er klassisk å skylde på pasienten om behandlingen ikke virker. Om psykologen ikke lytter og tar innover seg det du sier er det ikke mye å gjøre. Anonymkode: 0d56c...d6c 2
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #10 Skrevet 10. oktober 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Mange har erfart at det hjelper å lese og å gjøre oppgavene i denne boken: https://www.nb.no/items/f9b1aee1fd2c521c5ee615dcafdceb93?page=0&searchText=livet er et usikkert prosjekt Anonymkode: cf179...2b0 Bare tull dette Anonymkode: 107df...6a9 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #11 Skrevet 10. oktober 2021 Jeg går også til dps med angst, og opplever null bedring. Timene har lite struktur og lite plan, det er bare å snakke om det vonde og så gå igjen. Det er ikke det kognitiv terapi går ut på. Er du sikker på din dps faktisk bruker kognitiv terapi og har greie på det de driver med? Min angst er også «angst for angsten», pluss angst for å å anfall av en fysisk sykdom jeg har og angst for en spesiell person. Det som har hjulpet meg er psykomotorisk fysioterapi. Å jobbe med grunningsteknikker, veldig konkrete ting når angsten kommer. Jeg er ikke bra, men det er bedre. To timer med henne hjalp mer enn et og et halvt år på dps. Så jeg anbefaler det. Anonymkode: f8fc5...3be 3
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #12 Skrevet 10. oktober 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er klassisk å skylde på pasienten om behandlingen ikke virker. Om psykologen ikke lytter og tar innover seg det du sier er det ikke mye å gjøre. Anonymkode: 0d56c...d6c Å ja, klassisk. Da kommer unnskyldningene at du «ikke jobbet godt nok», «ikke var klar til å gjøre endringer» osv. Anonymkode: 107df...6a9 2
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #13 Skrevet 10. oktober 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kan du foreslå en bedre bok? Anonymkode: cf179...2b0 Modum bad har flere, avhengig av hva du konkret sliter med. Jeg liker Tilbake til nåtid. Anonymkode: f8fc5...3be
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #14 Skrevet 10. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er klassisk å skylde på pasienten om behandlingen ikke virker. Om psykologen ikke lytter og tar innover seg det du sier er det ikke mye å gjøre. Anonymkode: 0d56c...d6c Min reagerte likt, ble rett og slett fornærmet/tok det personlig. Anonymkode: f8fc5...3be 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #15 Skrevet 10. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Å ja, klassisk. Da kommer unnskyldningene at du «ikke jobbet godt nok», «ikke var klar til å gjøre endringer» osv. Anonymkode: 107df...6a9 Kan selvsagt aldri være selve behandlingen, den hjelper absolutt alle! Anonymkode: 0d56c...d6c
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #16 Skrevet 10. oktober 2021 Men jeg lurer litt, ts: Hva slags eksponeringsterapi får du? Hva eksponeres du for og hvordan? Og hvorfor? Anonymkode: f8fc5...3be
Gjest Airman Skrevet 10. oktober 2021 #17 Skrevet 10. oktober 2021 Jeg har aldri z annet enn at eksponering har ført til at pasienten blir et vrak og uføretrygdet.. Det beror seff på hvilken type angst en har.. Jeg snakker ikke om spesifikke fobier mot feks edderkopper etc..
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #18 Skrevet 10. oktober 2021 Har gjort en del eksponeringsterapi opp i gjennom, og min erfaring er at det blir verre før det blir bedre. Må ikke gi seg om man føler seg verre først, og heller lære seg å stå i det, og etter en stund blir det enklere. Anonymkode: 3899a...9e7 2
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #19 Skrevet 10. oktober 2021 Airman skrev (1 minutt siden): Jeg har aldri z annet enn at eksponering har ført til at pasienten blir et vrak og uføretrygdet.. Det beror seff på hvilken type angst en har.. Jeg snakker ikke om spesifikke fobier mot feks edderkopper etc.. Men dårlige psykologer / terapeuter påstår at eksponeringsterapi virker uansett hvilken fobi man har! Jeg har spurt både om edderkopper, slanger, andre lignende ting, og de bare: «Ja! Det er bare å kaste seg i det!» Anonymkode: 107df...6a9 1
Gjest Airman Skrevet 10. oktober 2021 #20 Skrevet 10. oktober 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men dårlige psykologer / terapeuter påstår at eksponeringsterapi virker uansett hvilken fobi man har! Jeg har spurt både om edderkopper, slanger, andre lignende ting, og de bare: «Ja! Det er bare å kaste seg i det!» Anonymkode: 107df...6a9 Etter min mening angst alltid utgangsbase i utrygghet.. Finn den utryggheten og gjør noe med den. Lykke til, uansett hva du velger
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå