AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #1 Skrevet 9. oktober 2021 Jeg elsker å reise og oppleve nye steder, mens mannen min av ulike årsaker hater det. På toppen av det hele har jeg en jobb som gir meg mer fleksibilitet og mer fri enn ham. Jeg vil derfor forsøke å reise mer uten ham. Venninnene mine har familier eller reiseglade menn/samboere, alle sammen, så venninneturer strekker seg liksom til max en langhelg eller to i året. Tanken min er 1 - 2 uker på alenereise i året: fordelt på 1 eller 2 turer. Er det noen som har erfaringer med alenereising for en voksen kvinne? Jeg er mest interessert i storbyer og land i Europa, Nord-Amerika, Japan og Australia, kulturopplevelser og litt shopping. Hva bør jeg tenke spesielt godt gjennom? Hvordan kan jeg unngå å bli ranet? Reisemåter eller transportmidler som frarådes/anbefales? Enkle forholdsregler som å ikke henge ute alene og beruset på nattetid er innlysende, men jeg håper på tips og råd om "do's and don'ts". Gruppereise, vil noen kanskje foreslå. Det vil jeg unngå hvis jeg kan. Jeg er introvert som person, så jeg orker ikke tanken på å reise på en gruppereise der jeg først må bruke masse energi på å finne noen jeg kan henge noe sammen med, for deretter å få dårlig samvittighet når jeg ønsker å trekke meg tilbake fordi jeg da føler at jeg ikke henger NOK sammen med de samme menneskene. Andre introverte bekymrere vil forstå hva jeg mener her. Anonymkode: 76321...85d
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #2 Skrevet 9. oktober 2021 Jeg elsker å reise alene og har gjort det siden jeg var tjue, så jeg anbefaler det på det sterkeste! Jeg er også introvert. Elsker å være sosial hvis jeg finner mennesker jeg klikker med, men jeg har aldri vært typen til å henge med folk jeg ikke egentlig føler meg hjemme med, bare for å slippe å spise middag alene feks. Med sunn fornuft vil du klare deg helt fint, uten problem. Ikke være flashy med eiendeler, alltid ha to bankkort eller kredittkort med deg (og aldri oppbevar dem på samme sted, ha et på hotellrommet og et i veska). Hvis du bruker kortet i utlandet og får spørsmål på kortmaskinen om du vil trekkes i lokal valuta eller norsk valuta, er lokal valuta alltid billigst. Ta ut kontanter fra minibank så nærme hotellet som mulig på vei tilbake dit, slik at du ikke risikerer at noen ser deg og følger etter deg hvis du går videre på shopping eller byvandring. Lukket veske som du holder foran på kroppen hvis det er endel mennesker rundt deg. Laste ned offline kart på google maps for byene du skal til, hvis du ikke har fri data i landet du reiser til. Spasering rundt i byer på måfå er magisk, så lenge det er på dagtid. Lurt å forhøre seg litt i forkant for å forsikre seg om at man ikke vandrer inn i kriminelle områder (den feilen gjorde jeg i Cape Town, men en forferdet dame stoppet meg og bad meg for guds skyld gå motsatt retning). Hvis du er på restaurant eller et utested, anbefaler jeg at du alltid er påpasselig med hva enn du drikker. Det er dessverre alt for enkelt for dem som ønsker det, å kaste noe oppi et glass idet de går forbi for så å distrahere én. Legg gjerne en coaster oppå glasset eller drikk rett av flaska. Det er alt jeg klarer komme på sånn helt i farta Anonymkode: 221e5...a07 2
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #3 Skrevet 9. oktober 2021 Jeg har bare reist alene 2 ganger, ene gangen var til Spania en uke, og andre gangen Berlin en langhelg. Første reisen var fordi jeg var så sliten, og ville bare ha varme, ligge på stranda med en bok, bade og god mat på kvelden. Den turen ble veldig rolig. Berlin var for å oppleve kultur, der var det veldig lett å komme rundt med T-bane/tog. Anonymkode: e0aba...e58 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #4 Skrevet 10. oktober 2021 Tusen takk for de gode og betryggende tilbakemeldingene, begge to! Anonymkode: 76321...85d
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #5 Skrevet 10. oktober 2021 Alenereising kan anbefales på det varmeste. Det beste er jo at man kan styre dagene helt selv, se de tingene man har lyst til og styre unna det man ikke finner interessant. Jeg får litt frysninger når jeg leser om jenteturer o.l. der de er uenige om hva de vil gjøre, og bare MÅ bli enige for det går jo ikke an å gjøre ting på egenhånd. Du skriver hvordan kan du unngå å bli ranet? Hvordan unngår du det til vanlig? De færreste land har stor risiko for å bli ranet, selv om man kan være uheldig som man også kan på vei til nærbutikken hjemme. Det kan selvsagt ha litt større konsekvenser på tur, så du kan jo bruke enkle råd som å oppbevare kort på ulike steder osv. Anonymkode: fb951...7e6 1
Gjest Linny111 Skrevet 10. oktober 2021 #6 Skrevet 10. oktober 2021 Jeg har vært alene i Argentina, Chile, Uruguay, Japan, Sør-Korea, Taiwan, Australia, New Zealand og mange land i Europa. Jeg har ikke hatt noen problemer noen av disse stedene. Det viktigste er å passe på at man ikke blir for full. Noen steder bør man lese seg opp på områder man må unngå, spesielt når det er mørkt. Du bør også lese litt om typiske scams. Det er nok greit å sette seg litt inn i landene du skal til. Jeg ble for eksempel overrasket da ingen av kartappene på mobilen funka i Korea. Den var jeg ikke forberedt på og det ødela turen litt. Tog i Australia gikk utrolig sakte, men var ikke farlig. Tok mye buss i Sør-Amerika. Jeg synes faktisk taxi er det skumleste sånn generelt. Jeg er også introvert, men elsker å reise! Det er utrolig deilig å bare gå rundt alene i et fremmed land uten press til hva man må drive med.
MissB Skrevet 10. oktober 2021 #7 Skrevet 10. oktober 2021 Har reist litt alene og det går veldig fint! Vært i Egypt og i India blant annet og det er ikke noe problem. Og så fint det er å reise alene! 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #8 Skrevet 11. oktober 2021 Beste måten å reise på. Slipper å ha med seg andre å ta hensyn til. Er helt fri. Anonymkode: e3915...943 4
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #9 Skrevet 11. oktober 2021 MissB skrev (16 timer siden): Har reist litt alene og det går veldig fint! Vært i Egypt og i India blant annet og det er ikke noe problem. Og så fint det er å reise alene! Ja, helt til det er et problem i et land som faktisk regnes som relativt farlig for kvinner alene. Til du blir voldtatt og ingen hjelper deg. Ellers er det egentlig få om ingen steder i Nord-Amerika, Europa, Øst-Asia eller Australia som er spesielt mye farligere enn Norge. Kanskje visse nabolag i USA, men der er det ingen grunn til å være uansett. Anonymkode: 792cd...31b
Million Skrevet 11. oktober 2021 #10 Skrevet 11. oktober 2021 MissB skrev (16 timer siden): Har reist litt alene og det går veldig fint! Vært i Egypt og i India blant annet og det er ikke noe problem. Og så fint det er å reise alene! Det er absolutt ikke å anbefale å reise alene som kvinne i land som er hovedsaklig muslimske. Og India er beryktet for voldtekter av utenlandske kvinner (i tillegg til sine egne kvinner...) Jeg har lest nok artikler om kvinner som reiser alene i land som India, og som blir voldtatt på det groveste av lokale menn. Blant annet en dansk kvinne som satt i en togkupe. Noen indiske menn overfalt og voldtok henne og ingen hjalp henne. En annen dansk kvinne var i en indisk storby og spurte noen om veien til en togstasjon, ble lurt inn i et smug og gjengvoldtatt (artikkel). Indiske menn kan overfalle kvinner de mener er løsaktige og "horer". Mange husker sikkert historien om den indiske unge kvinnen som var så "dristig" at hun gikk på kino en kveld med kjæresten sin. På bussen på veien hjem ble hun overfalt av noen unge indiske menn, som mente hun var hore fordi hun var ute på kvelden med en mann hun ikke var gift med. De maltrakterte henne med en jernstang opp i vagina. Husker ikke sikkert, men jeg tror hun døde av skadene. Det er ingen hemmelighet at indiske menn ser på hvite, europeiske kvinner som fritt vilt og løsaktige. Jeg hadde aldri gått alene rundt i India. 2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #11 Skrevet 12. oktober 2021 Million skrev (15 timer siden): Det er absolutt ikke å anbefale å reise alene som kvinne i land som er hovedsaklig muslimske. Og India er beryktet for voldtekter av utenlandske kvinner (i tillegg til sine egne kvinner...) Gud hjelpe... Her var vi fordomsfulle. Typisk norsk. Se på alle drap og andre ting som har skjedd i Norge, ting skjer her også vet du. Jeg har reist alene i India flere lange turer uten problemer, det handler om hvordan man ter seg. Til og med Afrikanske land der ting er ille har jeg blitt møtt med godhet. Anonymkode: e3915...943 2
Million Skrevet 12. oktober 2021 #12 Skrevet 12. oktober 2021 (endret) AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Her var vi fordomsfulle. Typisk norsk. Se på alle drap og andre ting som har skjedd i Norge, ting skjer her også vet du. Jeg har reist alene i India flere lange turer uten problemer, det handler om hvordan man ter seg. Til og med Afrikanske land der ting er ille har jeg blitt møtt med godhet. Anonymkode: e3915...943 Leste du overhodet noen av linkene/artiklene som media skriver om? De mange voldtektssakene av turister i India, for eksempel? Hvor mange turister blir voldtatt i Norge hvert år? Nesten ingen, vel. Nei. Det er ikke snakk om å være fordumsfull. Det er snakk om fakta. Og når du snakker om "typisk norsk", så er det ganske typisk norsk å være naiv og tenke at "det skjer ikke meg" også... Endret 12. oktober 2021 av Million 2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #13 Skrevet 12. oktober 2021 Million skrev (2 minutter siden): Leste du overhodet noen av linkene/artiklene som media skriver om? De mange voldtektssakene av turister i India, for eksempel? Hvor mange turister blir voldtatt i Norge hvert år? Nesten ingen, vel. Nei. Det er ikke snakk om å være fordumsfull. Det er snakk om fakta. Og når du snakker om "typisk norsk", så er det ganske typisk norsk å være naiv og tenke at "det skjer ikke meg" også... Nei det er veldig norsk å tro at alt er BEST i norge. De mest gjestfrie menneskene møter man utenfor norge... En veninne av meg: Etter jeg hadde meg en tur til Praha kommer hun med følgende: Du hadde flaks som kom deg gjennom gamlebyen uten å bli ranet av lommetyver 😂 For det var helt vanlig! Anonymkode: e3915...943
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #14 Skrevet 12. oktober 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Nei det er veldig norsk å tro at alt er BEST i norge. De mest gjestfrie menneskene møter man utenfor norge... En veninne av meg: Etter jeg hadde meg en tur til Praha kommer hun med følgende: Du hadde flaks som kom deg gjennom gamlebyen uten å bli ranet av lommetyver 😂 For det var helt vanlig! Anonymkode: e3915...943 TS her: når du nevner Praha, så det en av de byene som er mest beryktet for lommetyver. Særlig ved de turistattraksjonene hvor folk stimler tettest sammen, som på Karlsbroen og ved den astronomiske klokken. Jeg bryr meg ikke mye om du synes enkelte er fordomsfulle. Heller forsiktig og velberget enn naiv og skadelidende. Anonymkode: 76321...85d 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #15 Skrevet 12. oktober 2021 Anbefaler singelreiser til Kabul. Anonymkode: a05ff...dad
Coffee1234 Skrevet 12. oktober 2021 #16 Skrevet 12. oktober 2021 Jeg har reist alene tidligere, har gått fint, men jeg skal ærlig innrømme at jeg ble ensom. Følte bare at det å reise forsterket følelsen av ensomhet. Å ikke ha andre å dele gleden med, var trist for min del.
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #17 Skrevet 13. oktober 2021 Har reist mye alene og aldri vært ensom. I Norge, derimot… Anonymkode: 96ba0...62b 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #18 Skrevet 13. oktober 2021 Det er like deilig å reise alene som i fellesskap. To ganske forskjellige opplevelser. Mange gode tips her som å holde seg unna enkelte muslimske land samt India og andre områder som fører med større risiko for kvinner. Ta med en god bok eller to så kan det oppleves mindre ensomt. Men å dra på 4 utenlandsreiser tur-retur hvert år er ikke så veldig bra for miljøet da. Sånn om man skal tenke litt lengre enn seg selv. Anbefaler å kutte til maks 2. Det må da holde i massevis. Anonymkode: 6e8d2...ba9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå