AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #1 Skrevet 9. oktober 2021 Jeg følger rådene til Hallgeir Kvadsheim o.a. og sparer litt i fond, hovedsaklig aksjefond som følger indeks. Jeg trenger kanskje strengt tatt ikke å forstå nøyaktig hvordan det fungerer, men jeg er litt nysgjerrig. Dette er altså fond som "følger indeks" i motsetning til "aktivt forvaltede" fond. Og det er omtrent alt jeg får vite når jeg googler forklaringer på hva det egentlig går ut på. I et aktivt forvaltet fond prøver altså en forvalter å "slå markedet" ved å kjøpe og selge aksjer på rett tidspunkt. Greit nok, men indeksfond har også forvaltere, og hva gjør de egentlig? Bare kjøper aksjer i de utvalgte selskapene samme hvilken pris det er? Indeks er, om jeg forstår det rett, den totale verdien av aksjemarkedet, altså om aksjene samlet sett stiger eller synker i verdi. Men hva betyr det at et fond "følger indeks"? Som sagt ikke noe jeg er nødt til å forstå, jeg stoler på at ekspertene har rett når de anbefaler fond fremfor sparekonto. Det ser ut til at alle artikler og guider og anbefalinger tar det for gitt at leseren vet hva en indeks er og hva det vil si å følge den. Anonymkode: d6f20...4a5
Rosi Skrevet 9. oktober 2021 #2 Skrevet 9. oktober 2021 Sånn jeg har forstått det, jeg er ingen ekspert men har hørt en del på Hallgeir og andre, vil det si at en datamaskin sitter og kjøper/selger like stor andel av de xxx(varierer) mest handla aksjene innenfor den indeksen du har fond i. Globalt indeksfond handler feks med de 500/1000/2000/???? Mest handla aksjer på den globale børsen.
ekkoet Skrevet 9. oktober 2021 #3 Skrevet 9. oktober 2021 En indeks er (som du sier) på en måte "alle aksjene". Så om indeksen på Oslo børs stiger så betyr det at summen av verdien til alle aksjene på oslo børs har steget (noen har stegt, noen har sunket, men den totale verdien har gått opp). Dersom du har et fond som følger indeksen til Oslo børs, så kan du se for deg at fondet eier en liten andel av alle aksjene på Oslo børs som gjør at fondet utvikler seg på samme måte som Oslo børs. Dersom man har en annen indeks (feks en teknologiindeks) så eier fondet en andel av aksjene som utgjør denne indeksen og utvikler seg slik likt som den.
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #4 Skrevet 9. oktober 2021 ekkoet skrev (1 time siden): En indeks er (som du sier) på en måte "alle aksjene". Så om indeksen på Oslo børs stiger så betyr det at summen av verdien til alle aksjene på oslo børs har steget (noen har stegt, noen har sunket, men den totale verdien har gått opp). Dersom du har et fond som følger indeksen til Oslo børs, så kan du se for deg at fondet eier en liten andel av alle aksjene på Oslo børs som gjør at fondet utvikler seg på samme måte som Oslo børs. Dersom man har en annen indeks (feks en teknologiindeks) så eier fondet en andel av aksjene som utgjør denne indeksen og utvikler seg slik likt som den. Nå eier ikke et indeksfond alla aksjer i en indeks, det ville blitt altfor dyrt og komplisert, men fondet eier mange av de mest verdsatte selskapene på børsen, som da er styrende for hvordan indeksen utviklet seg. Av den grunn vil et indeksfond sjelden være 100% lik indeks - den kan faktisk også ligge betydelig over, og betydelig under i perioder. For globale fond er det enda mer utvannet, for det lar seg vanskelig gjøre å kjøpe seg opp i samtlige selskaper i verden - det ville også blitt svært lite lønnsomt på grunn av grunnkostnaden som ligg i å kjøpe/selge aksjene. Uansett - indeksfond skal følge hele børsens utvikling over tid. Et forvaltet fond har som mål å slå indeksen (dvs da også slå indeksfond). Men det har som kjent over tid vist seg å være vanskelig (hvor da indeksfond mer og mer tar over) Anonymkode: 0e66c...7cc
Håkon 1970 Skrevet 10. oktober 2021 #5 Skrevet 10. oktober 2021 En viktig forskjell er at aktivt forvaltede fond typisk koster 5 til 8 ganger mer i forvaltningshonorar i forhold til indeksfond. Derfor er selgerne («rådgiverne») hos bankene lite hypp på å selge indeksfond.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå