AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #1 Skrevet 9. oktober 2021 I hovedsak tenker jeg på småbarnsfamilier, men alle er like inkludert i denne tanken. Hva trenger man egentlig av eiendeler, i form av ting og klær? Er det noen her som velger å ha «akkurat nok av ting»? Sånn at det ikke finnes noe ekstra/annet dill. Ting til hobbyer man måtte ha inkluderes ikke i denne tanken. Vi FLOMMER over av ting. Jeg tenker vi egentlig er minimalistiske, til å være småbarnsfamilie. Men ting flyter over. Skap med «møk» vi bruker 1 gang i året. Overflod med klær, men likevel er det som om det aldri er nok klær heller. Jeg har begynt å kaste mine egne ting som ikke har noen funksjon, utenom affeksjonsverdi. Og gitt bort 3 svære sekker med klær som egentlig aldri blir brukt. og nå klør det litt i fingrene med å fortsette flere steder. Stua har fått gjennomgå. Fjernet unødvendige skap som er fylt med unødvendig skrap vi ikke har rørt på over 1år. Nå har vi en lekekrok til barna, sofa, lite stuebord og tv-benk. Ingen annen pynt eller andre ting. Selv om det kanskje virker trist så er det koselig her hos oss altså 😆 men det gir SÅ mye luft. Nå vil jeg ta kjøkkenet og bodene våre Anonymkode: d1555...889 6
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #2 Skrevet 9. oktober 2021 Ok, hver sin lyst Anonymkode: 34cdd...1f1 1
sommermor Skrevet 10. oktober 2021 #3 Skrevet 10. oktober 2021 Det viktigste her er kaffetrakteren Og sodastream maskinen. Her kunne jeg også kuttet ned på antall eiendeler uten at det hadde gjort noe.
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #4 Skrevet 10. oktober 2021 Dette er helt individuelt. For noen er en popcornmaskin deres viktigste kjøkkengjenstand. Hvor mye akkurat din familie trenger må dere finne ut av selv. Pyntegjenstander er også veldig forskjellig hvor mye man liker, noen vil ha maksimalisme med puter, tepper, nips, stearinlys og blomster overalt mens andre liker best ryddig romfølelse. Hva man liker forandrer seg gjerne gjennom ulike livsfaser også. Anonymkode: d72ac...600 2
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #5 Skrevet 10. oktober 2021 Det er utrolig befriende å innse at man ikke trenger flere ting i livet enn høyst nødvendig. Man sparer utrolig mye tid på vedlikehold og ikke minst penger, når man slipper å hige etter mer hele tiden. Disse folka som bruker lørdagen på kjøpesenteret som underholdning.. Jeg tenker stakkars, de vet ikke bedre. Hvor mye du trenger er det bare du som vet, men høres ut som om du har funnet veien for deg. Anonymkode: 3ec9a...027 4
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #6 Skrevet 10. oktober 2021 Jeg har stor enebolig, og her bor jeg med mann, to tweens og en hund. Klart det blir ting. Diverse hageredskaper, utstyr til bil og sykler, verktøy, arbeidstøy, treningstøy, klær til alle formål, kjøkkenutstyr jeg kun bruker én gang i året... Ingenting av det gir meg glede, men man må egentligha det av praktiske grunner. Flere ganger har jeg ryddet skikkelig opp og gitt bort det vi ikke trenger, og jeg skammer meg over å lempe det over til Fretex. Selv om det er fine ting av god kvalitet. Men jeg skulle ikke kjøpt det i utgangspunktet. Heldigvis er det godt og vel et tiår siden jeg startet min minimalistiske tankegang. Barna har f eks kun klær de trenger, og jeg velger god kvalitet foran dårlig. Selv har jeg gått mer mot klassiske kvalitetsplagg, og de fleste klærne er såpass tidløse at jeg kan ha dem gjennom mange år. Samme gjelder mannens klær. For min del gleder jeg meg til å flytte til mindre leilighet når barna flytter hjemmefra. Selge/kvitte meg med alt av "eneboligutstyr" man ikke behøver videre på veien. Halvere lagerbeholdningen, om det går an. "Trenger" jo fortsatt turutstyret mitt, juletreet og julepynten, boksene med babyminner osv... Anonymkode: ebb21...cd7 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #7 Skrevet 10. oktober 2021 Det er jo individuelt hva man føler man trenger, men hva man faktisk trenger for å leve er jo ekstremt lite. Se på jeger/samler-kulturer, de har jo nesten ingenting. Du trenger tak over hodet, tilgang til vann, varme, toalett og en måte å lage mat på. Om du lager mat, så trenger du noe å lage mat i, og spise av. En sengeanordning kan være greit, alt fra hengekøye til futon er praktisk. Om du ikke skal handle hver dag, eller bare spise ute, så trenger du et sted å oppbevare lett bedervelige matvarer på. Du trenger klær på kroppen, gjerne nok til at du kan vaske og tørke uten å gå naken i mellomtiden. Om du ikke skal lufttørke, så kan det være greit med et håndkle etter du har vasket deg. Osv. Ja, jeg vet dette er ekstremt, men det hjelper til å endre perspektiv om man sliter med å finne et sted å begynne. Selv kunne jeg bodd i telt ute i skogen under rette omstendigheter, jo færre ting jeg har jo enklere synes jeg livet er. Jeg er vel det man kan kalle ekstrem-minimalist, jeg elsker å teste grenser for hva jeg kan klare meg uten. Rob Greenfield er mitt forbilde, men The Minimalists skriver også bra om vårt forhold til ting. Anonymkode: 72d4c...f6b
Mooza Skrevet 10. oktober 2021 #8 Skrevet 10. oktober 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): eg har begynt å kaste mine egne ting som ikke har noen funksjon, utenom affeksjonsverdi. Og gitt bort 3 svære sekker med klær som egentlig aldri blir brukt. og nå klør det litt i fingrene med å fortsette flere steder. Stua har fått gjennomgå. Fjernet unødvendige skap som er fylt med unødvendig skrap vi ikke har rørt på over 1år. Nå har vi en lekekrok til barna, sofa, lite stuebord og tv-benk. Ingen annen pynt eller andre ting. Selv om det kanskje virker trist så er det koselig her hos oss altså 😆 men det gir SÅ mye luft. Nå vil jeg ta kjøkkenet og bodene våre Jeg elsker også luft. Ha det enkelt. Nå ble jeg inspirert av deg...for det er en stund siden jeg har kvittet meg ordentlig med ting. Jeg skal også gjøre det. 1
Lea Skrevet 10. oktober 2021 #9 Skrevet 10. oktober 2021 Det synes jeg er vanskelig. Vanskelig å vite hva man trenger. Ofte når jeg kaster ting eller gir bort ting så angrer jeg etterpå. Typisk det der.😁 2
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #10 Skrevet 10. oktober 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det er utrolig befriende å innse at man ikke trenger flere ting i livet enn høyst nødvendig. Man sparer utrolig mye tid på vedlikehold og ikke minst penger, når man slipper å hige etter mer hele tiden. Disse folka som bruker lørdagen på kjøpesenteret som underholdning.. Jeg tenker stakkars, de vet ikke bedre. Hvor mye du trenger er det bare du som vet, men høres ut som om du har funnet veien for deg. Anonymkode: 3ec9a...027 Og jeg bruker gjerne kroner 0 selv om jeg er en tur på kjøpesenter på en lørdag. Jeg trenger ikke mer ting, kun noen nye bukser til min datter som er blitt for små. Anonymkode: 63d3c...4ca 2
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #11 Skrevet 10. oktober 2021 Har kun ting som har en funksjon og så lite som mulig. Vi rydder en gang i året og kvitter oss med alt unødvendig. Anonymkode: 8afeb...91f
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #12 Skrevet 10. oktober 2021 Mindre enn man tror jeg er minimalist og eier kun det jeg virkelig trenger, og det jeg har glede av. Det gir meg rom til å ha hobbyer som strikking, men har ikke mye garn. Veldig greit når man har det slik, jeg bruker 5 min på å rydde hver kveld og da er alt strøkent. Lett å vaske, for man slipper å rydde først. Hadde det rotete før, og dette er så mye bedre for sjela rett og slett. Du vil ikke tro jeg er minimalist da, jeg elsker også farger og har bilder og småpynt, men alt jeg har står fremme. Har ikke ekstra i skuffer og skap Anonymkode: 0cf9c...6e8 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #13 Skrevet 10. oktober 2021 Jeg har funnet ut at den enkleste måten for å unngå å bli fanget av alle «tingene» er faktisk å eie en bolig som ikke er altfor stor. Jeg og samboeren eier og bor i en leilighet som kun er 45 kvm. Da er det begrenset med plass. Så det betyr vi ikke kjøper så mye nye ting. Da selger vi ofte unna det gamle. Istedet bruker vi heller de ekstra pengene på opplevelser og reiser. For tingene får du ikke med i graven? Og så har jeg venner som har kjøpt større boliger hvor mye av tiden går til oppussing og kjøp av nye ting.. Men er de noe lykkeligere? Anonymkode: 7d7b9...e75 2
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #14 Skrevet 10. oktober 2021 Jeg er glad i å shoppe og har hatt en lei tendens til å akkumulere ting. Mest klær, sminke, sko, plater og bøker. Og en del interiørgreier. Men jeg har alltid bodd lite, det er jo heldigvis en liten slags tvangstrøye, jeg kan ikke kjøpe for mye crap og har alltid vært tvunget til å rydde og kaste pga plassmangel. Men jeg har tidvis fylt skuffer og skaper og boden opp til randen. Jeg har blitt mye bedre til å rydde og kaste da, jeg er lei av at det tyter ut av skuffer og skap, og livet er mye bedre når man har rom og luft og oversikt og vet hvor alt er. Og det er noe befriende og meditativt over å kvitte seg med ting og ikke eie for mye. Det gjør bare livet lettere. Spesielt med klær så kan man jo tenke at det er knall å ha en hel klesbutikk å velge i omtrent om man er en person som er interessert i mote, men i dagliglivet så har jeg egentlig få plass jeg sirkulerer på, og da er det bedre at jeg kvitter meg med alt jeg aldri bruker sånn jeg ikke må lete gjennom det for å finne det jeg liker. Så kan man ha sånne "faen at jeg kastet den"-øyeblikk en gang i året, men det veier ikke opp for å rote gjennom 20 hvite t-skjorter kl. 7 på morgenen for å finne den ene man faktisk bruker. Anonymkode: bcde0...71c 2
Gjest TheCatLady Skrevet 10. oktober 2021 #15 Skrevet 10. oktober 2021 Ja, det er nok mye mindre enn man tror, men for meg er det ikke et mål å kun ha det aller mest nødvendige. Det jeg derimot har begynt å tenke mer på er at jeg ønsker å redusere på mengdene av ting jeg har. For eksempel så har jeg for mye klær og har derfor begynt å selge og gi bort endel. Andre ting kunne jeg også tenke meg å redusere mengdene så vurderer å selge eller gi bort endel det og. Under siste flytting så tok jeg vare på altfor mye selv om jeg kvittet meg med mye da og. Det å ha en mindre bolig synes jeg er gull verdt. Bodde tidligere med eksen i en større leilighet der vi hadde to rom vi ikke brukte. Der samlet det seg bare rot og ble bare tull. Jeg synes at jo større jeg bor, jo mer dritt samler det seg opp.
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #16 Skrevet 10. oktober 2021 13 hours ago, AnonymBruker said: Man sparer utrolig mye tid på vedlikehold og ikke minst penger Hva skal du gjøre med alle pengene du sparer? Anonymkode: 34cdd...1f1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå