Gå til innhold

Mindre fruktbar med uregelmessig syklus?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er i min tredje PP nå, men har litt uregelmessig syklus. Det stresser meg å ikke vite når jeg har eggløsning, selv om jeg tester er det ikke alltid jeg får utslag, og så selvsagt er det vanskelig å da vite når jeg skal ta graviditetstest.

Jeg vurderer å bare droppe all testing fremover, er det å gjøre sjansene enda dårligere? Eller gjør stresset med testingen mer vondt enn godt? Kjæresten og jeg er veldig forelsket, så vi har sex flere ganger per uke uansett, selv når jeg har mensen.

Men hvor mye dårligere blir sjansene om jeg f.eks. ikke har sex på selve eggløsningsdagen?

Og syklusene, de har variert noe disse tre måndene vi har prøvd som sagt.Fra 26 dager, til 22, og denne syklusen aner jeg ikke siden mensen ikke har kommet ennå. Men er nå på dag 26 i nåværende syklus, og vet ikke når/om mensen kommer denne måneden.

Flere som har det som meg, men som likevel har klart å bli gravide innen altfor mange prøveperioder? Testet dere systematisk etter EL eller droppet dere det? Hva funket best?

Anonymkode: 8326c...ecc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det ikke er noe medisinsk galt med noen av dere så skal det ikke være mindre sjanse å bli gravid med uregelmessig syklus nei. Men ulempen er som du allerede har funnet ut at det er vanskeligere å kartlegge EL, og EL man ha for å bli gravid. Det er også en ulempe med lengre syklus enn normalt dersom man ønsker å bli gravid raskt, fordi man får færre sjanser å prøve på på samme tid som andre.

Folk er veldig forskjellig når det gjelder EL-testing og stress. Noen blir veldig stresset av å teste, mens andre blir stresset av å ikke teste. Jeg tilhører sistnevnte kategori. Syns det var fryktelig ubehagelig å ikke vite, følte jeg mistet kontroll over det lille jeg kunne ha kontroll på osv. selv om vi hadde jevnlig sex. Her må du nesten kjenne litt selv. Du skriver at det stresser deg å ikke vite når EL er så det indikerer kanskje at du bør fortsette med testing. Selv om du har uregelmessige sykluser så er de ikke så lange i det minste. Mine lå mellom 30-50 dager som oftest.

Man har som hovedregel 5 fertile dager pr. syklus. Tre dager før EL, selve EL-dagen og dagen etter EL. Mange erfarer at dagene før EL er de mest fertile (om man må velge på dag å ha sex). Soldatene liker ofte å ligge på vent... De to siste gangene jeg har blitt gravid har jeg ikke hatt sex på selve EL-dagen.

Her har det altså fungert å teste systematisk etter EL fra syklusdag 10 (selv om EL ofte lot vente leenge på seg). Passet på å teste når LH skal være på sitt høyeste (ettermiddag mellom kl.15-18 på konsentrert urin). Jeg har i tillegg tempet, og det har bekreftet når EL var i tillegg til at jeg var forberedt pga testene.

Lykke til!

Skrevet

Svaret kan være både ja og nei. Noen med uregelmessige sykluser har ikke eggløsning. Spesielt hvis syklusene er veldig korte eller veldig lange. Noen kan ha noen sykluser med eggløsning og noen uten. Og har man ikke eggløsning kan man ikke bli gravid. 
MEN mange ned uregelmessige sykluser har likevel eggløsning hver syklus, men kan være vanskeligere å planlegge og å finne eggløsning når syklusene er uregelmessige siden eggløsning også da er uregelmessig. Men man er fruktbar så lenge man har el. Kan være greit å bruke el tester og temping.

• Liker 1
Skrevet

Prøv en syklus å ha sex ca. annenhver dag (siden dere uansett har det flere ganger i uka fordi dere vil) for å se om det bare føles fint å sleppe all testingen. For det ER faktisk tilstrekkelig mtp. å oppnå graviditet og ikke nødvendig å treffe akkurat på eggløsningsdagen. Svømmerne kan ligge og vente på egget i flere dager. Mener ikke at du ikke skal gå tilbake til testing om det gir deg mer ro, men det virker som du har litt lyst til å prøve litt uten testing, men er redd for at det skal redusere sjansen for graviditet? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...