Gå til innhold

sparing og inflasjon. lurt med sparing i fond?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har kjøpt bolig nylig og sitter å tenker på å lage noen skikkelig gode spareplaner og begynne å leve litt mer minimalt. 

Jeg har litt lyst å spare 2000 i MND til min sønn frem til han blir 18, og så 5000 i MND i generell sparing til min alderdom, frem til jeg blir 70, feks. Disse 5000 i med blir jo faktisk 4 mill når jeg er 70. Men så er det inflasjonen da... ser 5000 blir 60 000 i året, og med inflasjon blir dette 59 000 eller noe sånt. 1000 kr er jo greit å miste.

Men om jeg da setter disse 60 000 inn i fond, vil jeg unngå å miste så mye i inflasjon? Ser jo at disse 4 mill jeg hadde spart med 5000 i mnd, hadde blitt bare 2 mill, om pengene bare sitter i sparekonto?

Anonymkode: 08f8a...08e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Altså å sette pengene inn i fond et år i gangen. 

Skrevet

Sett det rett inn i fond månedlig du, ikke årlig. Du skal spare i mange år fremover høres det ut som. Sånn generelt er globale indeksfond det tryggeste med bra avkastning, husk å ha pengene på ASK-aksjesparekonto. Husk også gjerne å sørge for at du har en buffer utenom fond til krisesituasjoner, slik at du ikke risikerer å måtte selge fondsandeler mens markedet er nede. 

Skrevet

Spare du i et indexfond med mer enn 5år horisont. Vil du uansett slå renten i banken by far... 

Skrevet

Månedlig sparing i globalt indeksfond. 

Anonymkode: 8e3cd...176

Skrevet

For å gå innpå inflasjon i spørsmålet ditt, i en litt forenklet utgave. 
Inflasjon er jo et slags sammendrag av hvor mye dyrere alt du trenger i hverdagen blir i %, tror den normalt ligger på ca 2% årlig. Om du da har pengene på en bankkonto med ca 1% rente, kan du da feks kun kjøpe ca 99 av noe du kunne kjøpe ca 100 av året før. Om du sparer i mange år så taper du da kjøpekraft, selv om selve beløpet+renter går opp. 
I aksjefond er forventet avkastning en del høyere enn renter på sparekonto, ca 5-10%, hvilket gjør at du da kan kanskje kjøpe ca 105 av noe du kunne kjøpe ca 100 av året før, gjenta det regnestykket noen år, så oppnår du en del ekstra kjøpekraft og pengebeløpet inkl avkastning er veldig sannsynlig mye høyere enn om du sparer på høyrentekonto. 

Skrevet
Rosi skrev (10 minutter siden):

For å gå innpå inflasjon i spørsmålet ditt, i en litt forenklet utgave. 
Inflasjon er jo et slags sammendrag av hvor mye dyrere alt du trenger i hverdagen blir i %, tror den normalt ligger på ca 2% årlig. Om du da har pengene på en bankkonto med ca 1% rente, kan du da feks kun kjøpe ca 99 av noe du kunne kjøpe ca 100 av året før. Om du sparer i mange år så taper du da kjøpekraft, selv om selve beløpet+renter går opp. 
I aksjefond er forventet avkastning en del høyere enn renter på sparekonto, ca 5-10%, hvilket gjør at du da kan kanskje kjøpe ca 105 av noe du kunne kjøpe ca 100 av året før, gjenta det regnestykket noen år, så oppnår du en del ekstra kjøpekraft og pengebeløpet inkl avkastning er veldig sannsynlig mye høyere enn om du sparer på høyrentekonto. 

Takk Rosi. Du er en smart dame :)

Skrevet
Rosi skrev (29 minutter siden):

Sett det rett inn i fond månedlig du, ikke årlig. Du skal spare i mange år fremover høres det ut som. Sånn generelt er globale indeksfond det tryggeste med bra avkastning, husk å ha pengene på ASK-aksjesparekonto. Husk også gjerne å sørge for at du har en buffer utenom fond til krisesituasjoner, slik at du ikke risikerer å måtte selge fondsandeler mens markedet er nede. 

Ja, jeg tenkte på dette.. Da er det jo best å kanskje spare 1000 kr MND til krisesituasjoner (i et år feks )  og ha dette stående i banken, og så 4000 i fond i stedet det første året. satser på jeg uansett vil få noe høyere lønn neste år så kanskje jeg kan spare mer.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

ASK-aksjesparekonto.

Hvorfor ASK aksjesparekontoer?

Det andre er vel IPS ? IPS vet jeg er den sparekontoen man ikke får rørt, men kan overføre til en annen IPS konto.

Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Hvorfor ASK aksjesparekontoer?

Det andre er vel IPS ? IPS vet jeg er den sparekontoen man ikke får rørt, men kan overføre til en annen IPS konto.

ASK kan du bytte fond uten å skatte av fortjenesten før du tar den ut av kontoen, du får da investert alt i nytt fond så lenge det står på kontoen. 
IPS er veldig bundet ettersom du får skattefradrag mens du sparer, så må skatt på alt, inkludert innskudd betales ved uttak når du er pensjonert. På ASK betaler du kun skatt når du har tatt ut hele innskuddet. Om du er komfortabel med å binde pengene så lenge som IPS krever, og er 100% sikker på at du ikke vil trenge dem før, er det et bra alternativ til ASK. 

Skrevet

Hva skal du med pengene når du blir gammel? Lev mens du kan. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Ja, jeg tenkte på dette.. Da er det jo best å kanskje spare 1000 kr MND til krisesituasjoner (i et år feks )  og ha dette stående i banken, og så 4000 i fond i stedet det første året. satser på jeg uansett vil få noe høyere lønn neste år så kanskje jeg kan spare mer.

Det er en måte å gjøre det på. Jeg personlig sparte først opp en nå gikk det til helvete buffer, slik at jeg har om hvitevare, bil eller noe annet dyrt ryker og jeg trenger et par titusenlapper. Så sparer jeg i tillegg inn på regningskontoen hver måned med 1/12 av forventet kostnad til div som er dyrt et par ganger i året. Når pengene først er i fond tar det noen dager å få tak i den, pluss at om du trenger dem akkurat når markedet er nede er det veldig kjipt å selge med tap. 

Skrevet
Morpheus skrev (1 time siden):

Spare du i et indexfond med mer enn 5år horisont. Vil du uansett slå renten i banken by far... 

Bytter du ut «uansett» med «sannsynligvis» blir denne påstanden noe som medfører riktighet ;)

Anonymkode: 27c9d...4d8

• Liker 2
Skrevet
norw skrev (6 timer siden):

Hva skal du med pengene når du blir gammel? Lev mens du kan. 

Jeg får veldig lite I pension når den tid kommer. Surt å tenke på alt man blåste penger på når man var ung da.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...