Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en mann som er utenlandsk. Det merkes at det er litt forskjell på kulturen. Hans familie og venner er langt mer direkte i tale enn hva jeg er vant til at nordmenn er. Av og til kan det være stressende rundt venner av han. Men vi har det også veldig fint sammen. 

Min mann er i hjemlandet sitt nå. Ringte på telefonen og en av hans mange venner tok telefonen og spurte om jeg har det fint på engelsk. Yes fine, svarte jeg. Av ren høflighet tenkte jeg. You are fine, without you  boyfriend????? Dette sa han flere ganger. Sannheten er jo at jeg har det fint både med og uten han. Er ikke avhengig av en mann for å ha det bra. Men hørte at kameraten begynte å lage litt diskusjon om dette. Jeg savner kjæresten min, men har det bra. De kan også være veldig direkte om : når skal dere gifte dere? Når skal dere ha barn? Hvem gjør hva i huset? Deltar begge godt i husarbeidet eller hva? De vil vite det som jeg pleide å føle var privatsak. 

Noen andre med erfaring med partner fra annet land og forskjeller? 

Anonymkode: 9250e...b31

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilken kultur er dette? 🤔

Anonymkode: 85d45...be9

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hvilken kultur er dette? 🤔

Anonymkode: 85d45...be9

Minnes den om norsk? Jeg mener at den er anderledes. Men har vært sammen med min mann i flere år nå, og blir iblant usikker på om det er meg som er blitt litt rar som tror jeg ser forskjellen på kulturene. Det er et østeuropeisk land. Slovakia.  

Skrevet

Og ordene venner og familie kan si kan iblant være som et slag i magen for min del. Men det er vel fordi de er mer direkte. Mitt inntrykk er at nordmenn er mer forsiktige. Nordmenn spør heller ikke om så mye private spørsmål som husarbeidfordeling/ ekteskap/ barn og om man har det fælt når man er alene uten partner for en kort periode? 

Skrevet

Jeg tenker at hvis du skal være sammen med denne mannen, så må du nesten bare godta hvordan familie/venner/kulturen er. Hvis du ikke klarer å akseptere det, så burde du finne deg en annen mann. Å prøve å gjøre ham slik som du vil ha ham, er fåfengt og ikke greit.

Så spør deg selv, kan du leve med dette, uten å bli lei deg hver gang eller gi han dårlig samvittighet for at kulturen hans sårer deg?

• Liker 2
Skrevet

Du har tydeligvis problemer med denne kulturen, husker den andre tråden din også

Anonymkode: 2ff45...59c

• Liker 3
Skrevet
7 minutter siden, La Luna said:

Jeg tenker at hvis du skal være sammen med denne mannen, så må du nesten bare godta hvordan familie/venner/kulturen er. Hvis du ikke klarer å akseptere det, så burde du finne deg en annen mann. Å prøve å gjøre ham slik som du vil ha ham, er fåfengt og ikke greit.

Så spør deg selv, kan du leve med dette, uten å bli lei deg hver gang eller gi han dårlig samvittighet for at kulturen hans sårer deg?

Jeg ønsker å leve med han. Vi har diskutert forskjellene. De sier selv at de tror de har en annen måte å prate på enn vi nordmenn. De innrømmer at de er ganske så direkte. Sier ting på en helt annen måte enn vi gjør. Det kan bli et sjokk iblant. Men jeg ønsker å leve med han. 

• Liker 1
Skrevet

Norske folk er vel kjent for å være veldig direkte, da. Lite høflighet og lite gåing rundt grøten.

Jeg vil tro noe forsvinner når ingen av dere prater morsmålet sitt, jeg synes alt blir annerledes på et annet språk. Det er antakelig generasjonsforskjeller også, så jeg ville i første rekke vært nysgjerrig på kulturen.

Anonymkode: 449c5...97f

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Norske folk er vel kjent for å være veldig direkte, da. Lite høflighet og lite gåing rundt grøten.

Jeg vil tro noe forsvinner når ingen av dere prater morsmålet sitt, jeg synes alt blir annerledes på et annet språk. Det er antakelig generasjonsforskjeller også, så jeg ville i første rekke vært nysgjerrig på kulturen.

Anonymkode: 449c5...97f

Ja kan være som du sier at noe forsvinner når vi prater engelsk istedet for morsmål til hverandre. Vi prater alle dårlig engelsk. Jeg er ikke god i engelsk selv. 😅

Skrevet

Du må neste si hvilket land dette er snakk om! 😉

Anonymkode: 1c50f...c7e

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Har en mann som er utenlandsk. Det merkes at det er litt forskjell på kulturen. Hans familie og venner er langt mer direkte i tale enn hva jeg er vant til at nordmenn er. Av og til kan det være stressende rundt venner av han. Men vi har det også veldig fint sammen. 

Min mann er i hjemlandet sitt nå. Ringte på telefonen og en av hans mange venner tok telefonen og spurte om jeg har det fint på engelsk. Yes fine, svarte jeg. Av ren høflighet tenkte jeg. You are fine, without you  boyfriend????? Dette sa han flere ganger. Sannheten er jo at jeg har det fint både med og uten han. Er ikke avhengig av en mann for å ha det bra. Men hørte at kameraten begynte å lage litt diskusjon om dette. Jeg savner kjæresten min, men har det bra. De kan også være veldig direkte om : når skal dere gifte dere? Når skal dere ha barn? Hvem gjør hva i huset? Deltar begge godt i husarbeidet eller hva? De vil vite det som jeg pleide å føle var privatsak. 

Noen andre med erfaring med partner fra annet land og forskjeller? 

Ehh, det er mange folk som er direkte, og det har ikke en dritt med kultur å gjøre. Noen vokser opp i en familie hvor man er direkte. Jeg blant annet. 

Og det at han spør om du har det fint uten din bf er ikke så unormalt, har jo hørt slikt før i norge. Noen bare tror at kvinner er sååååå avhengig og forelska i kjæresten sin at de ikke kalrer være alene. Da svarer du bare som det er , at ja, du har det fint, deilig med litt egentid også. 

Når det gjelder andre spørsmål så trenger du ikke svare på alt, du sier du helst ikke vil svare/du er ukomfortabel/det er privat mellom deg og typen

Anonymkode: 6f67e...b44

Skrevet

virker som du har problemet med hele settingen , kultur? behøver ikke være en kultur at folk er direkte og needy. foreslår du finner en annen jeg altså. lyst er en ting men næring til lysten er noe annet. de henger sammen kun hvis alt passer hverandre. 

Anonymkode: abe95...4fe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...