Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis en person kjøper opp en butikk. Den butikken har 5 ansatte. Noen studenter som jobber 50% og noen på 100%. Har den nye eier lov å kutte ut de ansatte uten oppsigelsestid? 

Alle hadde kontakt med den gamle arbeidsgiver 

Anonymkode: 6d568...f99

Skrevet

Regnes det som en virksomhetsoverdragelse kan IKKE ny eier kaste ut de ansatte, de skal følge med i videre drift. 

Anonymkode: 13863...c24

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Regnes det som en virksomhetsoverdragelse kan IKKE ny eier kaste ut de ansatte, de skal følge med i videre drift. 

Anonymkode: 13863...c24

Uansett? Ved franchise også? Han har kjøpt en butikk i en kjede. Han mener vel at han da får bestemme hvem han vil ha som ansatte 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Uansett? Ved franchise også? Han har kjøpt en butikk i en kjede. Han mener vel at han da får bestemme hvem han vil ha som ansatte 

Hadde samme senario i min butikk. 

Ansatte skal følge med videre i drift. Han får ikke lov til å sparke dem. Men han kan gjøre det vanskeligere for ansatte slik at de slutter selv. Tuller med vaktplan, bytter vakter, gir feil lønn, gir mindre vakter osv. 

Har aldri likt franchise og støtter det heller ikke. Har alltid støttet kjede eide butikker for ansatte sin skyld. 

Anonymkode: 11c20...498

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ansatte skal følge med videre i drift. Han får ikke lov til å sparke dem. Men han kan gjøre det vanskeligere for ansatte slik at de slutter selv. Tuller med vaktplan, bytter vakter, gir feil lønn, gir mindre vakter osv. 

Har aldri likt franchise og støtter det heller ikke. Har alltid støttet kjede eide butikker for ansatte sin skyld. 

Håhåhå, ja, for kjeder er så mye bedre! 

:ironi:

Anonymkode: 65e91...d7a

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Håhåhå, ja, for kjeder er så mye bedre! 

Mye bedre. Du har faktisk rettigheter i forhold til franchise/kjøpmann eid butikk. 

Tariffavtale, afp ordning som er veldig sjeldent i butikk bransjen, god lønn, ordende arbeidsforhold og andre goder. 

Husk når det er franchise så skal det tjenes mest mulig også skal det ha lave kostnader. franchisetaker drifter og eier butikken. For at det skal bli levert god butikk så skal det kuttes i mye.  

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kjenner at jeg blir irritert. Har så lyst å stikke innom denne butikken å spørre han om dette. Men da blir min nevø sint. Tenk å gjøre sånn mot en 19 åring som er helt fersk i arbeidslivet 

Skrevet

Står det skrevet noen plass at dette ikke er lov? Har søkt på Google men finner ikke noe. 

Skrevet

Jeg tror faktisk at jeg kontakter arbeidstilsynet. Min nevø vil ikke det. Han er konfliktfylt og redd for at denne nye eieren skal bli sur. Men han må lære seg at noen ganger så må man gjøre sånn 😉

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...