Gå til innhold

Spm om angst

Fremhevede innlegg

Gjest Midivina
Skrevet

Jeg lurer litt på hva sosial angst er for noe.... Jeg kjenner en som har det, men han er den mest pratsomme person jeg vet om, og det virker ikke som han har noe problem med å snakke med ukjente folk....

Mens jeg selv sliter veldig med å prate med folk, hvis jeg skal på fest MÅ jeg alltid skynde meg å drikke meg full så jeg tør å prate med vennene mine....

Håper noen kan forklare meg ordentlig hva sosial angst handler om...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slik jeg har forstått det er sosial angst situasjonsbetinga. Man har sterk angst for spesifikke sosiale situasjoner. Det kan for eksempel være å prate i en forsamling, eller å være redd for å kjøre buss.

Hvis det du sliter med er mer relasjonsbestemt, altså at det avhenger av hvilket forhold du har med personene du har vanskeligheter med å forholde deg til slik du ønsker, så er det mer sannsynlig at det er noe med personligheten eller selvbildet ditt det er noe "galt" med.

Skrevet

Jeg har et snev av sosial angst, og det stemmer dette som Ananas sier, at det er veldig situasjonsbetinget. Da jeg var hos fastlegen min for å bli henvist til psykiatrien, hadde han et skjema jeg skulle fylle ut. Der var det ramset opp en rekke situasjoner, og man skulle rangere i hvor stor grad denne situasjonen ga deg angst. Det var flere situasjoner jeg kjente meg igjen i, feks å spise på offentlig sted, og flere situasjoner jeg overhodet ikke kjente meg igjen i. At vennen din er pratsom betyr ikke at han ikke har sosial angst. Og at du er sjenert betyr heller ikke at du har sosial angst, men det kan jo hende. Når jeg får angst svetter jeg, hjertet løper løpsk og jeg gjør hva som helst for å komme meg vekk fra den situasjonen som gir meg angst. Men for min del bunner det nok mye i dårlig selvtillit. Jeg jobber med saken og blir stadig bedre :)

Vet ikke om du ble noe klokere jeg, men.. :sjenert:

Skrevet

synes Linck sa det veldig bra:

"At vennen din er pratsom betyr ikke at han ikke har sosial angst. Og at du er sjenert betyr heller ikke at du har sosial angst"

selv har jeg agorafobi, som er en type angst som går på å få angst for å være i rom med mange mennesker hvor man ikke lett kommer seg vekk.

jeg danser likevel konkurranse hvor det er mange folk som er i publikum og jeg står på gulvet og kan ikke komme meg bort. Der har jeg ikke problemer.

jeg går ikke på kino, men selv om jeg ofte får angst på buss og tog, så tar jeg det likevel, og ingen ville sett på meg at jeg faktisk sliter de gangene jeg gjør det. ;)

hva skjer med deg om du drar på fest uten å drikke deg full?

hva slags fysiske reaksjoner vil du få?

angst er redsel, men det er sterk redsel. kan lett sammenlignes med redselen og de fysiske reaksjonene du ville fått om du lå fastbundet på jernbaneskinnene og så toget komme mot deg.

adrenalin som pumper, hyperventilering, hjertebank, svimmelhet, uvirkelighetsfølelse, kvalme, skjelving, hete/kuldetokter, stivner i musklene etc etc. egentlig naturlige reaksjoner for kroppen når den gjør seg klar til å flykte fra fare.

når jeg gikk i terapi ble jeg anbefalt en bok som heter "Trange rom og åpne plasser", der beskrives sosial fobi slik:

"Frykt for å bli negativt vurdert av andre.

Mennesker som er plaget av sosial fobi, er redde for en rekke situasjoner der andre mennesker vil se på dem, vurdere dem og danne seg en mening om dem. De frykter det pinlige ved å bli bedømt som nervøse, svake eller dumme. "

noen kan derfor fungere fint på fest, så lenge de slipper å spise der, eller andre spesifikke ting de er redd for at de blir dømt i.

Skrevet

Noen kan overkompansere og snakke veldig mye fordi de føler at de må det for å være "normal". Man jobber hardt der og da og er egentlig veldig nervøs. Det er forøvrig veldig slitsomt å late som om man er annerledes en man egentlig er eller å skjule angst så man unngår slike sosiale sammenhenger der man kan unnngå dem.

Gjest Fobicka
Skrevet

Som de andre har nevnt, så har sosial angst i utgangspunktet lite med personlighet å gjøre. Det er ikke bare stille og sjenerte personer som får sosial angst, selvom det kanskje er mest vanlig. Jeg har selv sosial fobi, og er veldig stille, men ikke så veldig sjenert.

Sosial angst varierer veldig i grad og varighet. Fra gnagende uro til full panikk. Fra en vanskelig periode i livet til kronisk. Noen får angst av og til, når de får fokuset rettet mot seg og må prestere noe, f.eks. holde tale, jobbintervju, ny date, møte svigermor ;) o.l. Andre får angst så ofte at de føler seg hemmet i hverdagen.

Et lite sidespor... Hvis angsten er så alvorlig at den styrer livet ditt og du unngår dagligdagse situasjoner som du vet gir angst, da har du kanskje den angstlidelsen som kalles sosial fobi. Det er altså forskjell på "bare" sosial angst og psykdommen sosial fobi. Akkurat som det er forskjell på å være deprimert og psykdommen depresjon.

Jeg vet ikke om du føler at du har sosial angst, eller hvor alvorlig du føler at din sosiale angst eventuelt er? Det er jo vanlig å drikke når en skal på fest da, men hvis du ikke greier å slappe av før du er full, så burde det vel ringe noen bjeller...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...