AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #1 Skrevet 9. oktober 2021 Kan en verge oppnevnt av statsforvalteren gi en fullmakt til noen andre som ikke er verge til å representere den vergen er verge for? Har forsøkt å lese loven, men finner ingenting om akkurat det. Anonymkode: eb1de...63c
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #2 Skrevet 9. oktober 2021 Svaret er nei. Vergen kan ikke gjøre dette. Anonymkode: 798f4...706
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #3 Skrevet 9. oktober 2021 Mener at det da er Fylkesmannen som finner ny verge. Mulig jeg tar feil. Men hvis vergen sier fra seg ansvaret må de jo finne en ny. det er jo papir som skal fylles ut i en sånn situasjon Anonymkode: 89541...d7d
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #4 Skrevet 10. oktober 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Mener at det da er Fylkesmannen som finner ny verge. Mulig jeg tar feil. Men hvis vergen sier fra seg ansvaret må de jo finne en ny. det er jo papir som skal fylles ut i en sånn situasjon Anonymkode: 89541...d7d Vergen har ikke sagt fra seg ansvaret, men har gitt sin sønn fullmakt til å representere på vegne av den som er dement i et møte. Jeg mener det ikke er lov, men greier ikke å finne paragrafen som sier det. Har i lengre tid forsøkt å få endret verge fordi den som Er verge kun er ute etter å lage ufred og kvalme og veldig lite interessert i å ivareta interessene til den hun er verge for. Anonymkode: eb1de...63c
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #5 Skrevet 10. oktober 2021 En verge har taushetsplikt. Å innvolvere sønnen eller andre, uten samtykke fra vergehaver, er ulovlig Anonymkode: c6bca...49e 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #6 Skrevet 10. oktober 2021 https://www.statsforvalteren.no/siteassets/fm-oslo-og-viken/vergemal/informasjonsskriv/nr-23---vergers-taushetsplikt.pdf Anonymkode: c6bca...49e
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #7 Skrevet 10. oktober 2021 Dette er ikke svar på spørsmålet ditt, men heller et tilleggsspørsmål. Når man skriver fremtidsfullmakt, eller har legalfullmakt, er det anbefalt at man fører inn en eller to stedsfortreder(e) dersom den med fullmakt ikke er i stand til å utføre sine oppgaver. Er det ikke samme anbefaling når det kommer til verge? Anonymkode: 0a604...c54
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #8 Skrevet 10. oktober 2021 Du kan klage på verge oppnevnt av statsforvalteren. Så om du mener at nåværende verge ikke er til beste for personen med verge, så er det riktig vei å gå. Anonymkode: d7ccc...c4c
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #9 Skrevet 10. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du kan klage på verge oppnevnt av statsforvalteren. Så om du mener at nåværende verge ikke er til beste for personen med verge, så er det riktig vei å gå. Anonymkode: d7ccc...c4c Det er også gjort. Første gang ble verge spurt om de punkter som var nevnt i bekymringsmeldingen og klarte å beholde vergemålet. Andre bekymringsmelding er ikke besvart av statsforvalteren enda. Når jeg klager får jeg heller ikke vite hva den som er verge har svart på henvendelsen, kun en generell tilbakemelding fra statsforvalteren. I siste bekymringsmelding ble det også vist til aktuelle lovparagrafer og beskrevet hvordan vergen har brutt dette, og samtidig spurt om statsforvalteren har gitt sitt samtykke. Er også kjent med at i eiendomssaker har verge blandet seg, og har sendt kopi av sak eller klaget til statsforvalteren, og hvor statsforvalteren har påpekt i klartekst at dette ikke er noe som går under vergemålet. Det nytter likevel ikke. Vedkommende greier å sno seg unna gang på gang med å lyve, endre på historier og i siste instans om hun ikke får det som hun vil, anmelde de som er uenig med henne. Anonymkode: eb1de...63c
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #10 Skrevet 10. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette er ikke svar på spørsmålet ditt, men heller et tilleggsspørsmål. Når man skriver fremtidsfullmakt, eller har legalfullmakt, er det anbefalt at man fører inn en eller to stedsfortreder(e) dersom den med fullmakt ikke er i stand til å utføre sine oppgaver. Er det ikke samme anbefaling når det kommer til verge? Anonymkode: 0a604...c54 Det kjenner jeg ikke til. Har ikke hørt at det er andre inne i bildet her. Uansett ville vedkommende som fullmakten ble skrevet ut til ikke være riktig person til å vær stedfortreder. Vedkommende har null peiling på økonomi, og ville misbrukt dette i større grad enn den som er verge i dag. Anonymkode: eb1de...63c
Gjest Rosendahl Skrevet 10. oktober 2021 #11 Skrevet 10. oktober 2021 Jeg ville ringt vergemålsavdelingen hos statsforvalteren og spurt?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå