AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #1 Skrevet 9. oktober 2021 Har fått et jobbtilbud med en lønn som jeg er veldig fornøyd med. Men en kompis sier at jeg likevel bør forsøke å forhandle og at det er forventet fordi "det gjør man alltid". Hva tenker dere? Forhandle selv om man egentlig er fornøyd? Anonymkode: 25b07...155 1
Jan890 Skrevet 9. oktober 2021 #2 Skrevet 9. oktober 2021 (endret) Om du synes du har fått for lav lønn, bare da skal du forhandle om lønn. Siden du er fornøyd så skal du ikke forhandle om lønn. Endret 9. oktober 2021 av Jan890
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #4 Skrevet 12. oktober 2021 AnonymBruker skrev (På 9.10.2021 den 19.06): Forhandle selv om man egentlig er fornøyd? Anonymkode: 25b07...155 Det verste du får er et nei. Men du bør jo ha noen argumenter for økt lønn. Når du sier du er fornøyd med lønna så er det vel fordi du ikke ser hvorfor du skal ha høyere lønn enn du er tilbudt? Anonymkode: 73679...758
Gjest irkan90 Skrevet 12. oktober 2021 #5 Skrevet 12. oktober 2021 Selvfølgelig. Det betyr at arbeidsgiver har mer å gå på.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #6 Skrevet 12. oktober 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Det verste du får er et nei. Men du bør jo ha noen argumenter for økt lønn. Når du sier du er fornøyd med lønna så er det vel fordi du ikke ser hvorfor du skal ha høyere lønn enn du er tilbudt? Anonymkode: 73679...758 Det er min første "ordentlige" jobb, så jeg vet på en måte ikke helt hva jeg kan forvente. Går fra 100k i året fra deltidsjobb til 500+ nå, så vi snakker jo uansett flerdobling liksom. Kompisen min sier at det er nå jeg bør forhandle, fordi det kan være vanskeligere senere. Samtidig har jeg jo egentlig ingen argumenter... Anonymkode: 25b07...155
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #7 Skrevet 12. oktober 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det er min første "ordentlige" jobb, så jeg vet på en måte ikke helt hva jeg kan forvente. Går fra 100k i året fra deltidsjobb til 500+ nå, så vi snakker jo uansett flerdobling liksom. Kompisen min sier at det er nå jeg bør forhandle, fordi det kan være vanskeligere senere. Samtidig har jeg jo egentlig ingen argumenter... Anonymkode: 25b07...155 Skjønner. Er ofte ikke så mye å forhandle om i første jobb med mindre man har flere jobbtilbud. Hadde du relevant deltidsjobb? Hvis ja kan det være et argument for høyere lønn. Anonymkode: 73679...758
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #8 Skrevet 12. oktober 2021 Dersom du er nyutdannet og ikke har noen relevant erfaring, og er fornøyd med lønna du har blitt tilbudt, så har du ikke så mange bein å stå på ift. forhandlinger, med mindre det er mangel på arbeidstakere med dine kvalifikasjoner/utdanning. Du burde takke ja til tilbudet slik det står, og når du har skaffet deg relevant erfaring og skal søke ny jobb kan du forsøke å forhandle deg til høyere lønn på bakgrunn av erfaringen og kompetansen din. Dersom du trives på arbeidsplassen du alt har kan du bruke et evt. annet tilbud for å forhandle opp lønna di der du er (evt. bruke økt kompetanse og/eller økt ansvarsområde som grunn til å be om ny lønnssamtale) Anonymkode: 3f440...034
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #9 Skrevet 12. oktober 2021 Min første ordentlige jobb var drømmejobben, og den var jeg så gira på å få at jeg takket ja uten å tenke meg om 😅 Lønna var mye bedre enn der jeg kom fra (akademia), og jeg var så desperat etter å komme meg vekk at jeg hadde tatt nesten hva som helst for nesten hva slags lønn. Men da det i tillegg var drømmejobben så var det lett sak 😛 Man bør forhandle, og de fleste arbeidsgivere har noe å gå på, men hvis du er fornøyd så må du jo ikke 😊 Anonymkode: 14699...21c
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #10 Skrevet 12. oktober 2021 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Skjønner. Er ofte ikke så mye å forhandle om i første jobb med mindre man har flere jobbtilbud. Hadde du relevant deltidsjobb? Hvis ja kan det være et argument for høyere lønn. Anonymkode: 73679...758 Sjekk også hva som er gjennomsnittslønn for en nyutdannet med dim utdanning geografisk arbeidsplass i området du jobber i. Om du tjener mindre enn snittet kan du kanskje få plusset på noen tusenlapper. Anonymkode: 73679...758 3
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #11 Skrevet 12. oktober 2021 Takk for svar! Hva tenker dere om å godta slik det er nå, men be om at lønna revurderes etter ett år? (et forslag jeg fikk av en annen venn) Anonymkode: 25b07...155 3
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #12 Skrevet 12. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Takk for svar! Hva tenker dere om å godta slik det er nå, men be om at lønna revurderes etter ett år? (et forslag jeg fikk av en annen venn) Anonymkode: 25b07...155 Du kan også spørre om hva slags lønnsprogresjon man kan forvente i jobben din. Sjekk også med fagforeningene hva som er vanlig lønnsprogresjon i yrket ditt. Anonymkode: 73679...758 4
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #13 Skrevet 12. oktober 2021 Jeg tenker at man MÅ ikke forhandle om lønn. Iallfall ikke når det er første jobb, da har man jo veldig lite å slå i bordet med med mindre man har relevant erfaring fra deltidsjobb eller man har flere andre jobbtilbud feks. Men ville sjekket at lønnen de tilbyr er konkurransedyktig for din utdannelse da (som første jobb), er den ikke det kan du forhandle om mer pga det. Du kan også spørre dem hva som er vanlig lønnsprogresjon, om det feks er individuelle lønnsforhandlinger eller om det er styrt av fagforening eller lønnstrinn eller hva. Også relevant om det er privat eller statlig. I stat og kommune har de gitte lønnstrinn som man får på gitte roller så der er det mye mindre rom for forhandling om du kommer og skal inn i "laveste" rolle som nytudannet. Anonymkode: 8b046...d2c 1
nomore82 Skrevet 12. oktober 2021 #14 Skrevet 12. oktober 2021 Tja, du kan alltids få svaret "nei" etterfulgt av "da ser vi oss heller etter en ny kandidat" og så trekker de tilbudet. Spørsmålet du må stille er om du er verdt mer. Om du ikke vet dette så er mitt råd å ikke forhandle. Vet du at du er verdt mer så er spørsmålet om du tar tjangsen på å forhandle og miste tilbudet. 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #15 Skrevet 12. oktober 2021 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Sjekk også hva som er gjennomsnittslønn for en nyutdannet med dim din utdanning og geografisk arbeidsplass i området du jobber i. Om du tjener mindre enn snittet kan du kanskje få plusset på noen tusenlapper. Anonymkode: 73679...758 Anonymkode: 73679...758
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #16 Skrevet 12. oktober 2021 Vil sjekket opp om lønnen er konkurransen dyktig men er det første jobben og enste tilbudet hadde jeg takket ja uten videre diskusjon. Om låne er dårlig en bransjestandard vil jeg forhandler senere og/eller prøved å få nye jobb. Nye jobben er uansett bedre enn gamle jobben så 🤷🏼♀️ Anonymkode: ed1b6...5a4
Gjest Albbas Skrevet 12. oktober 2021 #17 Skrevet 12. oktober 2021 42 minutter siden, nomore82 said: Tja, du kan alltids få svaret "nei" etterfulgt av "da ser vi oss heller etter en ny kandidat" og så trekker de tilbudet. Spørsmålet du må stille er om du er verdt mer. Om du ikke vet dette så er mitt råd å ikke forhandle. Vet du at du er verdt mer så er spørsmålet om du tar tjangsen på å forhandle og miste tilbudet. De kan ikke trekke tilbudet. TS kan formulere seg klønete og takke nei til tilbudet slik det står, men arbeidsgiver kan ikke trekke det nå, det er bindende.
Gjest Albbas Skrevet 12. oktober 2021 #18 Skrevet 12. oktober 2021 Jeg har aldri forhandlet lønn ved jobbtilbud, og angrer på det. Det har gjort at jeg nå henger bakpå lønnsmessig, og det er vanskelig å ta igjen det gapet. Men ved første jobb har man jo ikke like mye å slå i bordet med. Du kan gjerne spørre om lønnspolitikken. Hvis du har en god fagforening kan de også gi råd.
nomore82 Skrevet 12. oktober 2021 #19 Skrevet 12. oktober 2021 Albbas skrev (6 minutter siden): De kan ikke trekke tilbudet. TS kan formulere seg klønete og takke nei til tilbudet slik det står, men arbeidsgiver kan ikke trekke det nå, det er bindende. Arbeidsgiver kan trekke tilbudet dersom arbeidssøker kommer med et høyere lønnskrav. En kilde: https://advokatenhjelperdeg.no/spor-advokaten/arbeidsgiver-trakk-jobbtilbud/ Men som du sier, det går litt på formulering og. Sier man "lønna dere tilbyr er ikke tilfredstillende" og kommer med en høyere sum som forslag så mener jeg at arbeidsgiver ikke er bundet av det opprinnelige tilbudet lenger og kan trekke tilbudet i sin helhet. Men om man sier "lønna var noe i det laveste sjiktet - kan dere gå opp til xx?" så mener jeg at arbeidsgiver fortsatt er bundet av opprinnelig tilbud. Poenget er, det er en risiko knyttet til det. Så skal man gjøre det så må man vite hva man gjør og hva man er verdt.
Gjest Albbas Skrevet 12. oktober 2021 #20 Skrevet 12. oktober 2021 50 minutter siden, nomore82 said: Arbeidsgiver kan trekke tilbudet dersom arbeidssøker kommer med et høyere lønnskrav. En kilde: https://advokatenhjelperdeg.no/spor-advokaten/arbeidsgiver-trakk-jobbtilbud/ Men som du sier, det går litt på formulering og. Sier man "lønna dere tilbyr er ikke tilfredstillende" og kommer med en høyere sum som forslag så mener jeg at arbeidsgiver ikke er bundet av det opprinnelige tilbudet lenger og kan trekke tilbudet i sin helhet. Men om man sier "lønna var noe i det laveste sjiktet - kan dere gå opp til xx?" så mener jeg at arbeidsgiver fortsatt er bundet av opprinnelig tilbud. Poenget er, det er en risiko knyttet til det. Så skal man gjøre det så må man vite hva man gjør og hva man er verdt. Eksempelet i linken er jo nettopp det jeg mener er en klønete formulering. Kommer man med et lønnskrav formulerer man seg slik at man ikke aksepterer tilbudet slik det foreligger. Så vi er nok enige nå, men det kom ikke helt frem av det første svaret ditt. Skulle jeg forhandlet om lønn ville jeg nok først takket for tilbudet og sagt at jeg trenger tid til å vurdere det (frem til fristen). Jeg ville så spurt om det er rom for å forhandle lønn, eventuelt gjort det slik du beskriver. Det er fort gjort å formulere seg litt for bastant. Er man nyutdannet er det jo også vanskeligere enn når man allerede har en jobb og ikke har noe å tape.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå