Gå til innhold

Bør vi snu bilsetet i vårt tilfelle?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

Hvilken vei et barn skal sitte i bilen er noe mange av oss har sterke meninger om. Jeg har selvfølgelig fått med meg at barn skal sitte bakovervendt og har derfor alltid plassert barna mine slik. 

MEN,

Når jeg kjører til barnehagen så kjører jeg rett fra huset og ut på en 4 felts motorvei. Den er fysisk avskilt fra motgående vei, som også er 4 felts motorvei. Ulykker på denne veien er altså aldri front-mot-front kollisjon, men utelukkende påkjørsler bakfra.  Når jeg nå leser om hvorfor vi setter barna bakover i bilen, ser jeg at det er fordi nakke og rygg støttes best slik, ved frontkollisjon. Men i mitt tilfelle er det påkjørsel bakfra som er risikoen. 

Jeg har bilsete som kan roteres. Bør jeg snu barna?? Kjenner det føles veldig rart for meg å sette barna denne veien.  Men er dette kanskje tryggere i mitt tilfelle?

Anonymkode: 32d75...b06

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kombiseter er ikke anbefalt brukt fremover! Skal du snu så bruk egnet bilsete 

Anonymkode: 05ac5...7c6

Skrevet

Nej, bakåtvänt är fortfarande säkrast

Skrevet

Nei selvfølgelig ikke. Tenk litt logisk og bruk hjernen. 

Anonymkode: 038b5...9fb

Skrevet

Nei. 
For det første er det jo ikke bare på motorveien du kan kræsje med noen.

Og i forhold til påkjørsler bakfra, så er det jo alltid sånn at for at noen skal kunne bli påkjørt bakfra, så er det noen som kræsjer inn i dem. Det kan like gjerne være du som sitter i den bakerste bilen, og da er det bedre å sitte bakovervendt. 

Anonymkode: ba037...4ac

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Nei. 
For det første er det jo ikke bare på motorveien du kan kræsje med noen.

Og i forhold til påkjørsler bakfra, så er det jo alltid sånn at for at noen skal kunne bli påkjørt bakfra, så er det noen som kræsjer inn i dem. Det kan like gjerne være du som sitter i den bakerste bilen, og da er det bedre å sitte bakovervendt. 

Anonymkode: ba037...4ac

TS her. Vi kjører faktisk kun på denne motorveien til/fra barnehagen. Og det er eneste strekket vi benytter min bil på.

Godt poeng om at vi kanskje kan være den bilen som er bakerst. Men farten på en slik kollisjon er jo en helt annen enn om man krasjer front mot front. Tror jeg skriver en melding til Trygg Trafikk og spør 👍🏼

Skrevet

Nei selvfølgelig ikke! Hvis du snur setet så bør du vite med deg selv at den dagen ungen din dør eller bli alvorlig skadet pga det, så kan du med sikkerhet si at du gjorde det fordi det var best. Ingen dårlig samvittighet, ingen selvbebreidelse, ingen "jammen skulle bare". Hvis du lurer på hvorfor det er en dårlig ide så søkt opp "atlanto occipital dislocation" eller "internal decapitation" Og det er ikke bare front mot front som kan være farlig, påkjørsler fra siden ifm filskifte eller at du mister kontrollen av en eller annen grunn og krasjer i noe/noen/kjører av veien. 

Anonymkode: 9f0b8...7fb

Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Hei, 

Hvilken vei et barn skal sitte i bilen er noe mange av oss har sterke meninger om. Jeg har selvfølgelig fått med meg at barn skal sitte bakovervendt og har derfor alltid plassert barna mine slik. 

MEN,

Når jeg kjører til barnehagen så kjører jeg rett fra huset og ut på en 4 felts motorvei. Den er fysisk avskilt fra motgående vei, som også er 4 felts motorvei. Ulykker på denne veien er altså aldri front-mot-front kollisjon, men utelukkende påkjørsler bakfra.  Når jeg nå leser om hvorfor vi setter barna bakover i bilen, ser jeg at det er fordi nakke og rygg støttes best slik, ved frontkollisjon. Men i mitt tilfelle er det påkjørsel bakfra som er risikoen. 

Jeg har bilsete som kan roteres. Bør jeg snu barna?? Kjenner det føles veldig rart for meg å sette barna denne veien.  Men er dette kanskje tryggere i mitt tilfelle?

Her i Sverige mener de det er like trygt å sette barnet foran som bak (bakovervendt), så lenge det sitter på høyre side av bilen. 

Anonymkode: 62ff6...214

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...