AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #1 Skrevet 9. oktober 2021 Er jeg helt urimelig ? Min mann og jeg deler alt likt. Reglen er at når vi handler, så sender vi Vippskrav på halvparten av beløpet. nå plutselig fant han plutselig masse kvitteringer og regninger fra måneder tilbake etter jeg ba han ordne opp i kvittoene sine resultatet var at han krever 10 000kr fra meg på ting han ikke har hatt styring på! Det er MYE penger for meg. jeg syntes han måtte ta en del av det på egen kappe, for det er han som har driti seg ut og det skal ikke jeg ta konsekvensene av. han er helt uenig hvordan kan vi løse dette? Anonymkode: 5671d...844
Veslemøy22 Skrevet 9. oktober 2021 #2 Skrevet 9. oktober 2021 Slutt å sende vippskrav for handling. Makan til tøv av et forhold.. 42
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #3 Skrevet 9. oktober 2021 Et merkelig forhold dere har da. Anonymkode: 91a7a...2b5 13
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #4 Skrevet 9. oktober 2021 Og hvorfor har dere ikke en felles konto til handling? Anonymkode: a02bd...1f3 13
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #5 Skrevet 9. oktober 2021 Ikke sikker på hvem jeg er enig i.. litt mer mot deg kanskje. Min samboer skylder egentlig meg flere tusen som jeg la ut for ferie osv men fordi jeg aldri orket å sjekke hva det kostet og hva han skyldte meg tenker jeg at jeg må bare ta det "tapet" på egen kappe. Hvordan han har handlet ting til felles for 20k forstår jeg ikke, hva i all verden har han kjøpt? Noe av det bør du jo betale tilbake. Det dere BURDE gjøre fremover er jo å opprette en felles bankkonto med 2 bankkort som dere bruker i matbutikk og til alle felles regninger og utgifter. Sett inn like mye hver måned. Man lager en sånn konto i en av dere sin bank (høres ut som det er lurest å gjøre det i din) og setter den andre som disponent. Da slipper dere dette Vippsopplegget som skaper problemer. Anonymkode: ed291...5b1 11
Krokenguri Skrevet 9. oktober 2021 #6 Skrevet 9. oktober 2021 Ja det blir urimelig. Da har jo du gått i god tro, og trodd du har vært asjur. Så da får dere lage en ny regel at krav eldre enn en mnd ikke er ok å kreve. Eller fordele økonomi på litt annen måte. 8
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #7 Skrevet 9. oktober 2021 Det er riktig at du skal betale, du må jo ha merket at du hadde mer penger på kontoen? Men du kan foreslå at dere må gjøre opp i slutten av hver måned. Anonymkode: 36ba1...8b6 4
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #8 Skrevet 9. oktober 2021 Lag en felles konto der dere setter inn en del av lønna deres øremerket mat og husholdning. Så ordner dere hver sitt kort til denne kontoen. Problem løst🤷♀️ Anonymkode: bc928...26d 8
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #9 Skrevet 9. oktober 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Er jeg helt urimelig ? Min mann og jeg deler alt likt. Reglen er at når vi handler, så sender vi Vippskrav på halvparten av beløpet. nå plutselig fant han plutselig masse kvitteringer og regninger fra måneder tilbake etter jeg ba han ordne opp i kvittoene sine resultatet var at han krever 10 000kr fra meg på ting han ikke har hatt styring på! Det er MYE penger for meg. jeg syntes han måtte ta en del av det på egen kappe, for det er han som har driti seg ut og det skal ikke jeg ta konsekvensene av. han er helt uenig hvordan kan vi løse dette? Anonymkode: 5671d...844 Eh. Dette er sånt man løser før man gifter seg. Dere kan enten gå fra hverandre, eller finne et kompromiss Anonymkode: 4f90c...2ca 2
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #10 Skrevet 9. oktober 2021 Tja. Spørs hva han handlet? Du merket vel at du hadde 10.000 plutselig til overs utfra intet? Anonymkode: 9075f...343
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #11 Skrevet 9. oktober 2021 10 000 over 5 mnd merket man ikke så godt. takk for tipps fra dere andre. Dele alt på midten har funket fint i 10 år. Anonymkode: 5671d...844
Søgni Skrevet 9. oktober 2021 #12 Skrevet 9. oktober 2021 Tja, det er vel rimelig at du får nedbetalingstid på dette, da. For eksempel på fem måneder, som du selv påpeker at det er vanskelig å merke 2000,- fra eller til for deg. I tillegg blir dette like mye tid som det tok han å komme med kravet. 3
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #13 Skrevet 9. oktober 2021 Hvorfor har ikke dere felles økonomi for å ha bedre oversikt? Særlig hvis en av dere ikke eier økonomisk sans. Det der har jeg aldri funnet meg i. Virker så utrolig tungvint. Anonymkode: ca20e...40b 2
teslafrue Skrevet 9. oktober 2021 #14 Skrevet 9. oktober 2021 Spist er spist. Get over it. Det virker ikke som om du akkurat har savnet pengene heller. Tips: samarbeid rundt økonomi på en annen måte enn å sende vippskrav. Vær rause med hverandre.
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #15 Skrevet 9. oktober 2021 Du ba han ordne opp i kvitteringene sine, men vil ikke godta resultatet? Du skulle bare ikke ha krevd noe da... Anonymkode: cd1d9...614 3
Brunello Skrevet 9. oktober 2021 #16 Skrevet 9. oktober 2021 Høres ekstremt slitsomt ut. Dersom dere har avtalt at alt skal deles likt, er du juridisk forpliktet til å betale. Særlig romantisk er det ikke å krangle om pengekrav.
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #17 Skrevet 10. oktober 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Er jeg helt urimelig ? Min mann og jeg deler alt likt. Reglen er at når vi handler, så sender vi Vippskrav på halvparten av beløpet. nå plutselig fant han plutselig masse kvitteringer og regninger fra måneder tilbake etter jeg ba han ordne opp i kvittoene sine resultatet var at han krever 10 000kr fra meg på ting han ikke har hatt styring på! Det er MYE penger for meg. jeg syntes han måtte ta en del av det på egen kappe, for det er han som har driti seg ut og det skal ikke jeg ta konsekvensene av. han er helt uenig hvordan kan vi løse dette? Anonymkode: 5671d...844 Han må gjøre opp for sine ting, du har ditt å betale på. Hans ansvar, ikke gi han penger for da har du det gående. Anonymkode: 9271d...ecc
Gjest brødskalle Skrevet 10. oktober 2021 #18 Skrevet 10. oktober 2021 (endret) Hvordan vet han om du har betalt eller ikke? Hva om du har betalt og han har ikke kastet kvitteringene? Dette høres tungvint ut, som andre sier. Ha en felleskonto til mat der dere setter inn penger til det. Endret 10. oktober 2021 av brødskalle
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #19 Skrevet 10. oktober 2021 Hvis dere sammen har blitt enige om å dele alt på midten med vipps krav, så må du forholde deg til det. Be om å få betale ned over flere måneder. Hvis dere vil endre hvordan dere håndterer felles økonomi så må dere avtale hvordan dere skal løse dette fremover. Du kan ikke endre reglene tilbake i tid, bare fordi en ufattelig teit ordning viser seg å ha teite konsekvenser. Dere har begge, også du, ansvar,og det er også derfor andre styrer felles økonomi på andre måter enn dette. Nettopp så man har oversikt. Anonymkode: dfd23...dee 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #20 Skrevet 10. oktober 2021 Det kommer jo an på hva han har kjøpt. Min mann er typen som alltid må handle en frossenpizza eller noe annet "digg" på kveldene, selv om jeg har kjøpt inn middag tidligere på dagen og vi har nok av vanlig, kjedelig mat i skapet. Det er utrolig frustrerende, for han mener jo da at han bruker masse penger på mat. Men jeg kan jo ikke la være å handle den normale, sunne hverdagsmaten, handle inn til matpakker osv (vi har barn.) Så den økonomiske belastningen på meg blir mye større enn hos folk med en vanlig mann, som ikke kjøper snacks for hele sin del av budsjettet. Vet ikke hvordan det er hos dere. Hvis det han har kjøpt er helt vanlig mat og forbruk som bensin på felles bil osv, så bør dere jo dele. Har han sløst i vei fordi han ønsket det selv, så burde du ikke betale. Anonymkode: c4124...706 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå