Gå til innhold

Når rapporteres lønn til a-ordningen ift utbetaling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har timelønn, og får betalt lønn den 20. mnd etter. Dvs lønn for Juli får jeg utbetalt 20. August. Men når blir denne lønnen registrert i a-ordningen? Jeg leser at alt skal registreres innen den 5. hver mnd, men 5. etter utbetaling er gjort, eller etter mnd arbeidet utført? 

Spør fordi jeg ikke blir klok på beregningen av sykepenger. Den skal basere seg på gjennomsnittet av de siste 3 mnd, men den er for lav og jeg lurer på om de ikke har tatt med juli mnd, hvor jeg jobbet en god del ekstra vakter. Søknad om svangerskapspenger og stopp av arbeid var 8. August. I følge NAV skal beregningen av sykepenger være av de siste 3 mnd som er innmeldt i a-ordningen. 

Anonymkode: 69a93...920

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Måneden etter arbeidet er utført.

Anonymkode: c0492...42f

Skrevet

Du får et gjennomsnitt av det du har fått utbetalt de siste 3 mnd før, dermed får du ikke med lønnen for juli som ble utbetalt i august. Det riktige for deg blir da det du fikk utbetalt mai-juli, eller det du jobbet april-juni om du vil.

Man registrerer i a-ordnigen innen den 5. Mnd etter, dvs at lønnen du fikk i aug skal være reg innen 5. Sept.

Anonymkode: ceec7...d63

Skrevet

Takk for svar, da gir det mer mening 😊

Anonymkode: 69a93...920

• Liker 1
Skrevet

Hvis man tenker logisk så er det praktisk umulig å rapportere lønn som ikke er utbetalt enda, til a-ordningen. Da vet man jo ikke hva som skal innrapporteres.  Derfor må det bli mnd etter utbetaling.

Så om du blir sykemeldt nå i oktober vil systemet benytte utbetalinger i juli, august og september for beregning av inntektsgrunnlag. Og hvis feriepenger er utbetalt i beregningsperiden så skal man ta hensyn til dette ved sending av inntektsgrunnlaget, da feriepenger ikke er ekstra lønn. 

Anonymkode: 7b3e7...207

Skrevet

I forhold til utbetalingen skjer registreringen/meldingen til registeret i ettertid.

Anonymkode: 915c4...77a

Skrevet

Lønn innberettes etter kontantprinsipp, ikke etter opptjening, altså når du får den utbetalt.

Anonymkode: a435d...130

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...