Gå til innhold

Svimmel og tappet for energi - holder snart ikke ut mer :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er nå i uke 35 med barn nr.2, og veldig plaget med svimmelhet når jeg går/står oppreist. Tør ikke gå turer ute pga dette. Føler meg dessuten helt kraftløs, kun små fysiske anstrengelser som å løfte min 3 år gamle datter gjør meg helt utmattet.

Jeg sover ca.10 timer i døgnet, tar 100mg jerntilskudd,tran og gravidvitaminer daglig. Legen sier jeg har normalt blodtrykk (122/60), urinprøver er ok, Hb er ca.11.
Noen som har det på samme måte? Det føles som lavt blodtrykk eller jernmangel men i følge prøvene er det ingen av delene…?

Anonymkode: 68912...959

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har jo ikke akkurat mengder av jern heller da. Men du er høygravid og ligger på grensen. Da blir det sånn.

Anonymkode: b3deb...978

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du har jo ikke akkurat mengder av jern heller da. Men du er høygravid og ligger på grensen. Da blir det sånn.

Ja vet jeg ligger i nedre grense på jern. Men har tatt 100mg jerntilskudd daglig i flere måneder og hadde håpet verdiene ville stige nå innen termin.

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ja vet jeg ligger i nedre grense på jern. Men har tatt 100mg jerntilskudd daglig i flere måneder og hadde håpet verdiene ville stige nå innen termin.

ts

Er vanskelig å få de til å stige innen termin, dessverre. Er rundt denne perioden de virkelig raser.

Føler med deg! Føles som jeg løper maraton når jeg ligger stille i senga selv. Det tar på å bake en unge.

• Liker 1
Skrevet

Jeg vet det kanskje er litt langt å strekke det, men... kanskje du burde få sjekket deg for MS? 

Anonymkode: 67857...62a

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg vet det kanskje er litt langt å strekke det, men... kanskje du burde få sjekket deg for MS? 

Uff, ikke si det…Både min mor og hennes søster (min tante) hadde MS. Begge er døde i dag.

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er vanskelig å få de til å stige innen termin, dessverre. Er rundt denne perioden de virkelig raser.

Føler med deg! Føles som jeg løper maraton når jeg ligger stille i senga selv. Det tar på å bake en unge.

Ja, det er den følelsen…fryktelig slitsomt :( 

Kan ikke huske det var like ille sist jeg var gravid.

ts

Skrevet

Er det Ferritin eller blodprosenten din som er på 11?

Har du sjekket D-vitamin nivået og B12?

Anonymkode: 795e9...b4d

Skrevet

Når jeg hadde det slik i mine to svangerskap var det mangel på b12

Anonymkode: 8c715...90c

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Uff, ikke si det…Både min mor og hennes søster (min tante) hadde MS. Begge er døde i dag.

ts

❤️❤️❤️❤️
Men risikoen for å få det er vel uansett ganske liten. Håper du føler deg bedre snart!

:klem:

Anonymkode: 21cff...c00

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Er det Ferritin eller blodprosenten din som er på 11?

Har du sjekket D-vitamin nivået og B12?

På Helsekortet står det: HB:11. Er det det samme som ferritin kanskje?

Har ikke sjekket B12 og Vit.D. Jordmor mente jeg burde få sjekket jernlagrene, men usikker på hva det het..Hun sa bare det da måtte tas en blodprøve fra armen, ikke fingertupp.

ta

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Når jeg hadde det slik i mine to svangerskap var det mangel på b12

Anonymkode: 8c715...90c

Takk for tips. Skal til legen neste uke, skal be ham måle B12 da.

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

❤️❤️❤️❤️
Men risikoen for å få det er vel uansett ganske liten. Håper du føler deg bedre snart!

:klem:

Anonymkode: 21cff...c00

Takk for det. Ja risikoen er ganske liten men tanken har slått meg...Håper det bare er noe svangerskapsrelatert.

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Takk for det. Ja risikoen er ganske liten men tanken har slått meg...Håper det bare er noe svangerskapsrelatert.

ts

Mtp. tidspunktet disse symptomene dukket opp så er det jo mer sannsynlig at det er svangerskapsrelatert, tenker jeg da :) Om du fortsatt føler deg sånn om en stund så kanskje verdt å sjekke?

Anonymkode: bd4be...310

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Mtp. tidspunktet disse symptomene dukket opp så er det jo mer sannsynlig at det er svangerskapsrelatert, tenker jeg da :) Om du fortsatt føler deg sånn om en stund så kanskje verdt å sjekke?

Anonymkode: bd4be...310

Ja,får bare se det an. Hadde litt det samme ved forrige graviditet, men denne gangen er det mye verre. 

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

På Helsekortet står det: HB:11. Er det det samme som ferritin kanskje?

Har ikke sjekket B12 og Vit.D. Jordmor mente jeg burde få sjekket jernlagrene, men usikker på hva det het..Hun sa bare det da måtte tas en blodprøve fra armen, ikke fingertupp.

ta

Det er blodprosenten.

Du må få målt jernlagrene ja (ferritin). Blodprosenten kan være fin selv om jernlagrene er lave.

Tok du ikke blodprøver på første svangerskapskontroll hos lege? Rundt uke 12? Hvilke verdier hadde du da?

Når det gjelder d-vitamin - hvilken tran tar du? Ikke alle omega3 tilskudd inneholder d-vitamin.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er blodprosenten.

Du må få målt jernlagrene ja (ferritin). Blodprosenten kan være fin selv om jernlagrene er lave.

Tok du ikke blodprøver på første svangerskapskontroll hos lege? Rundt uke 12? Hvilke verdier hadde du da?

Når det gjelder d-vitamin - hvilken tran tar du? Ikke alle omega3 tilskudd inneholder d-vitamin.

Tar vanlig Møllers tran med 10ug vitamin D.
I tillegg er det 10ug vitamin D i gravidvitaminene jeg tar.
Ferritin ved første måling: 19. og HB den gangen var 13,8. Dette var i uke 16, før det har jeg ingen målinger.

ts

Skrevet (endret)

jeg selv slet med det samme, tok 100 mg jern hver dag. Viste seg at kroppen kvittet seg med alt igjen for det ble «for mye» så den ville ikke ha noe av jernet. Måtte over på nycoplus 27 mg og ta 2 piller daglig av den istedenfor. Da ble ting bedre. Var i 3 trimester.  Var i oppfølging av ernæringsfysiolog og ble sjekket med blodprøver ofte som bekreftet dette. 

edit; også husk at jern ikke må taes med kalsium etc

Endret av Lindiis
Skrevet
Lindiis skrev (1 time siden):

jeg selv slet med det samme, tok 100 mg jern hver dag. Viste seg at kroppen kvittet seg med alt igjen for det ble «for mye» så den ville ikke ha noe av jernet. Måtte over på nycoplus 27 mg og ta 2 piller daglig av den istedenfor. Da ble ting bedre. Var i 3 trimester.  Var i oppfølging av ernæringsfysiolog og ble sjekket med blodprøver ofte som bekreftet dette. 

edit; også husk at jern ikke må taes med kalsium etc

Takk for tips, det skal jeg spørre om neste gang jeg tar prøver. 

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Haha men herregud! Hun er HØYGRAVID

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...