Mariell1995 Skrevet 9. oktober 2021 #1 Skrevet 9. oktober 2021 Hei! Er det sånn at barnehagelærere kun kan jobbe i barnehage nå, og at de blir ansett som overkvalifisert til å jobbe på skole og SFO som assistent? I så fall, kan en barnehagelærer søke på en stilling der det søkes etter barne- og ungdomsarbeider i skolen? Bare lurer, for jeg har en venninne som muligens vurderer å ta denne utdannelsen, sånn med tanke på om det er mulighet til å få jobb også andre steder enn barnehage (skal sies at hun kunne tenke seg å jobbe i barnehage, selvfølgelig - men vil jo kanskje ha litt flere muligheter også). Det blir nok lettere for henne å velge dersom noen vet noe om dette
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #2 Skrevet 9. oktober 2021 Hun vil jo kun ha småbarnspedagogikk som barnehagelærer. En barne-og ungdomsarbeider lærer om barn fra 0-18 år. Anonymkode: f549f...4b1 2
Gidavmeg Skrevet 9. oktober 2021 #3 Skrevet 9. oktober 2021 Hun vil få lavere lønn som barne og ungdomsarbeider enn barnehagelærer 1
Mariell1995 Skrevet 9. oktober 2021 Forfatter #4 Skrevet 9. oktober 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hun vil jo kun ha småbarnspedagogikk som barnehagelærer. En barne-og ungdomsarbeider lærer om barn fra 0-18 år. Anonymkode: f549f...4b1 Hun har vurdert å bli barne- og ungdomsarbeider også. Men har barne- og ungdomsarbeideren en god sjanse til å få jobb i barnehage etter endt utdanning? Eller bør hun bli barnehagelærer hvis hun primært vil jobbe i barnehage? Har du kjennskap til dette?
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #5 Skrevet 9. oktober 2021 Mariell1995 skrev (3 timer siden): Hun har vurdert å bli barne- og ungdomsarbeider også. Men har barne- og ungdomsarbeideren en god sjanse til å få jobb i barnehage etter endt utdanning? Eller bør hun bli barnehagelærer hvis hun primært vil jobbe i barnehage? Har du kjennskap til dette? Vanskeligere å få jobb i barnehage som barne- og ungdomsarbeider enn barnehagelærer. Anonymkode: 7c1a2...0e0 3
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #6 Skrevet 9. oktober 2021 Det enkle svaret er ja. Hvorfor en barnehagelærer heller vil jobbe som fagarbeider, forstår jeg ikke. Da tjener man jo mye mindre. Anonymkode: a8789...127 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #7 Skrevet 9. oktober 2021 Søker de etter barne og ungdomsarbeidere i utlysningsteksten så kan ikke nødvendigvis en barnehagelærer få jobben med mindre det ikke er kvalifiserte søkere. Og om hun får jobben kan hun ikke forvente å bli lønnet som barnehagelærer. Mente du egentlig å spørre om en barnehagelærer kan jobbe i skolen som lærer? Det var veldig mange barnehagelærere som gikk over til skolen etter reform 97. Men nå er det mye vaskeligere, uten mye videreutdanning. Du spør og om det er lett å få jobb i barnehage som barne- og ungdomsarbeider. Det jobber alltid b. og u. arbeidere i bhger. Men etter de nye kravene om flere pedagoger i bhg, så er det hvert fall flust med b. og u. arbeidere til overs i min kommune. Dermed umulig for en ny og få fast stilling. Men, vet ikke hvordan dette er på landsbasis. Anonymkode: 0a35c...b76
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #8 Skrevet 9. oktober 2021 Ja, og hun kan feks. bli SFO-leder. Anonymkode: a01fb...392
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #9 Skrevet 9. oktober 2021 Aldri hørt om, og ikke vanlig praksis i kommunen jeg tilhører. Kun barne- og ungdomsarb. jobber innen skole/miljø - de er også SFO ledere. Dette henger (sannsynlig) sammen med dårlig kommuneøkonomi, og bua er litt billigere i drift. Bhglærer sier seg vel selv at ikke er veldig relevant i skole, da vil kommunen heller ikke betale ekstra for det. Anonymkode: 5c932...f4e
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #10 Skrevet 9. oktober 2021 Jeg har søkt noen jobber som BUA. Min erfaring er at jeg ikke blir vurdert til stilling som BUA mens jeg lett får intervju til barnehager. Anonymkode: e8a7b...5ac
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #11 Skrevet 9. oktober 2021 Mariell1995 skrev (5 timer siden): Hun har vurdert å bli barne- og ungdomsarbeider også. Men har barne- og ungdomsarbeideren en god sjanse til å få jobb i barnehage etter endt utdanning? Eller bør hun bli barnehagelærer hvis hun primært vil jobbe i barnehage? Har du kjennskap til dette? Hvis det står mellom BUA og barnehagelærer så må hun tenke igjennom hvor mye hun vil lese. Barnehagelærer har betydelig større pensum og arbeidsmengde enn BUA. Anonymkode: e8a7b...5ac
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #12 Skrevet 10. oktober 2021 Hun kan få jobb som miljøterapeut i skolen, eller ta videreutdanning og bli spesialpedagog. Ville heller tatt barnehagelærer enn bua. Anonymkode: ff2e9...ba4 1
Kvalitet Skrevet 10. oktober 2021 #13 Skrevet 10. oktober 2021 Mariell1995 skrev (21 timer siden): Hei! Er det sånn at barnehagelærere kun kan jobbe i barnehage nå, og at de blir ansett som overkvalifisert til å jobbe på skole og SFO som assistent? I så fall, kan en barnehagelærer søke på en stilling der det søkes etter barne- og ungdomsarbeider i skolen? Bare lurer, for jeg har en venninne som muligens vurderer å ta denne utdannelsen, sånn med tanke på om det er mulighet til å få jobb også andre steder enn barnehage (skal sies at hun kunne tenke seg å jobbe i barnehage, selvfølgelig - men vil jo kanskje ha litt flere muligheter også). Det blir nok lettere for henne å velge dersom noen vet noe om dette Barnehagelærer er bachelor utdanning, mens barne og ungdomsarbeider er en linje på helse og sosialfag . Jeg vil tro at din venninne kan søke jobber son barne og ungdomsarbeider , men da vil hun bli lønnet som fagarbeider. Hun blir ikke lønnet med utdannelsen sin.
Kvalitet Skrevet 10. oktober 2021 #14 Skrevet 10. oktober 2021 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Ja, og hun kan feks. bli SFO-leder. Anonymkode: a01fb...392 SFO leder er ikke en BUA stilling
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #15 Skrevet 10. oktober 2021 Kvalitet skrev (2 minutter siden): SFO leder er ikke en BUA stilling Nei, men det er en barnehagelærerstilling. Anonymkode: 690fa...5c2
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #16 Skrevet 10. oktober 2021 Jeg er BUA, og jeg har 100% stilling i barnehage. Hun kan søke på jobber som miljøterapeut på skule når du er barnehagelærer. Du får 100k mindre i lønn som BUA, så hvis hun tar utdanningen barnehagelærer så burde hun jobbe som det og. Anonymkode: 470e4...4e7
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #17 Skrevet 10. oktober 2021 Det er vanskelig å få jobb som assistent eller en barne- og ungdomsarbeider selv med fagbrev i det dersom man er videreutdannet, så ja, hun kan fort bli regnet som overkvalifisert. Jeg har selv søkt en del BUA-jobber ettersom jeg kunne tenkt meg en 8-16 jobb uten noe mer arbeid, men de er negative til det allerede på intervju da jeg i tillegg har bachelor i spes.ped. Det varierer nok mye fra kommune til kommune også. Som barnehagelærer har du ikke så mange andre muligheter enn barnehage, spesielt ikke i fremtiden. Ting blir vanskeligere, og spesielt innen det å få jobb i skolen slik mange foreslår. Det er f.eks. ikke å bare ta videreutdanning i spes.ped. da du må ha undervisningskompetanse for å få fast stilling. Det å få jobb i skolen idag krever mer utdanning enn før, og det vil det også mest sannsynligvis gjøre den dagen hun er ferdig utdannet barnehagelærer. Anonymkode: 3476d...bf4 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #18 Skrevet 10. oktober 2021 Kvalitet skrev (2 timer siden): SFO leder er ikke en BUA stilling Jo, det er mange BUA som er leder på SFO, på lik linje som HFA er avdelingsleder på sykehjem. Man ansetter ikke BHG lærere som SFO leder. Yrkesfag er i utvikling, og kommuner betaler ikke mer enn de absolutt må. Anonymkode: 5c932...f4e
Kvalitet Skrevet 11. oktober 2021 #19 Skrevet 11. oktober 2021 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Jo, det er mange BUA som er leder på SFO, på lik linje som HFA er avdelingsleder på sykehjem. Man ansetter ikke BHG lærere som SFO leder. Yrkesfag er i utvikling, og kommuner betaler ikke mer enn de absolutt må. Anonymkode: 5c932...f4e Skal love deg at det aldri ansettes HFA som avdelingsledere på sykehjem. Du er fullstendig på viddene
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #20 Skrevet 11. oktober 2021 Kvalitet skrev (3 timer siden): Skal love deg at det aldri ansettes HFA som avdelingsledere på sykehjem. Du er fullstendig på viddene https://fagbladet.no/sykepleier/pa-dette-sykehjemmet-jobber-avdelingsledere-og-helsefagarbeidere-side-om-side-6.91.633549.b3ba696f9a I Bergen kommune gjør de det (på mange sykehjem). Overnevnte som eksempel. Så nei, jeg er ikke på viddene. Anonymkode: 5c932...f4e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå