Gå til innhold

Har småbarnsforeldre det lettere i arbeidslivet? At de kan gå tidligere, ta fri i høstferien osv.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva tenker du?

Anonymkode: 14321...c10

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg har sett mye av det, og opplevde det selv også. Pluss ofte prioritert ved jul og nyttår for dem som jobber skiftarbeid. 

Anonymkode: 6262a...f64

• Liker 16
Skrevet

Er man glad i å reise, så er det bedre å ha mulighet til å bruke feriedager når det ikke er skoleferier. Billigere, mye billigere. Småbarnsforeldre har jo ikke flere feriedager selv om de er foreldre🤪

Anonymkode: 1644e...649

• Liker 32
Skrevet

Aldri opplevd at småbarnsforeldre blir prioritert til å få fri høstferie eller i jula

• Liker 13
Skrevet

De får jo ikke ekstra fri i høstferien, de velger å bruke feriedagene sine der.

På min jobb fører vi timer så om man går før må man enten jukse på timelistene eller jobbe det inn igjen. De kollegaer jeg kjenner godt med barn jobber inn på kvelden om de går tidlig. (Mistenker at ikke alle gjør dette men er jo umulig å vite hvem som sluntrer unna og hvem som er ordentlige så forsøker å tenke det beste om folk, men ser jo at noen veldig ofte går tidlig og leverer dårlig)

Anonymkode: 9895f...669

• Liker 15
Skrevet

Syns det var lettere før jeg fikk barn😅 Da tok jeg ferie på tider ingen andre hadde ferie.. billigere å reise, mindre folk osv.. 

• Liker 15
Skrevet

Ja, det syns jeg. Pluss syktbarn-dager i hytt og pine. Mange fler enn de egentlig har.

Anonymkode: 8484b...75b

• Liker 3
Skrevet

Hva så om småbarnsforeldre blir prioritert ved ferieavvikling og høytider? De fleste er det i løpet av livet, så det jevner seg ut.

• Liker 17
Skrevet

På de arbeidsplassene jeg har jobbet på, så ble ikke småbarnsforeldre fritatt fra noe. Og vi alle gikk når vi skulle, ingen gikk tidligere. Når det er høst/vinterferie så kan alle be om å få fri, ta av avspaseringstid eller ferie. Om det er for mange som har bedt om fri, så må man selvfølgelig plukke ut. Men da er det de som ikke fikk fri forrige gang som nå får fri. Da jeg jobbet i turnus så gikk julen på runde, ingen var fritatt.

Anonymkode: 34421...581

• Liker 5
Skrevet

Ikke merket noen «goder» der jeg jobber hvert fall, (turnus i helsevesenet).. verken før eller etter barn. Ingen selvfølge å få fri når ungene har fri, arbeidsgiver bestemmer når jeg kan ta sommerferie feks..  

og siden det er jobb året rundt må alle ta sin del. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, det syns jeg. Pluss syktbarn-dager i hytt og pine. Mange fler enn de egentlig har.

Anonymkode: 8484b...75b

Tull. Det holder jo arbeidsgiver styr på. Når det er slutt på sykt barn-dager, er det fri uten lønn. 

Realiteten er at det er tøffere  for småbarnsforeldre å være i jobb enn det hadde vært hvis de ikke hadde hatt barn. Vi må balansere mange behov opp mot hverandre, ofte mens man har kronisk søvnmangel. Og går man tidligere fra jobb (noe jeg må hver dag for å rekke barnehagen), tas det igjen på kvelden eller i helga, når du ikke ser det. Jeg møter ikke færre krav og forventninger i arbeidslivet enn de som ikke har barn, jeg må gjøre akkurat det samme som alle andre, bare med mange flere virus, sykedager, mye mer stress, og mye mindre søvn. 

Og livet går i faser. Kanskje er det om noen år du som er kronisk syk, eller har syke/døende foreldre du må hjelpe, noe som medfører at du må ha velferdspermisjon. 

Anonymkode: e7bea...a4d

• Liker 23
Skrevet

Ja, de har fordeler. Men det skulle jo bare mangle.

Anonymkode: 68a28...b9c

• Liker 4
Skrevet

Sikkert veldig ulikt fra sted til sted, men der jeg jobbet i offentlig sektor med fleksitid - i rådgiverstillinger uten behov for vaktordninger - var det overraskende svært lite fleksibelt.

Ble dårlig stemning av å ta ut ferie i det hele tatt 🤷‍♀️ 

Anonymkode: f39b1...88e

• Liker 4
Skrevet
8 minutter siden, Brunello said:

Hva så om småbarnsforeldre blir prioritert ved ferieavvikling og høytider? De fleste er det i løpet av livet, så det jevner seg ut.

Det er jo veldig urettferdig for de som aldri får barn. Skal de aldri ha mulighet til å feire med familiene sine? 
Jeg skal selv jobbe julaften i år, jobber og bor langt unna nærmeste familie, har ikke barn, blir veldig kjipt om jeg skal jobbe alle høytider og ikke ha mulighet til å feire sammen med familien min. 

• Liker 17
Skrevet

Har ingen fordeler i den forbindelse. Tvert om er det ekstra utfordrende med småbarn og man ikke har fast stilling (som er situasjonen her), for da taper man penger ved hvert jobbskifte om barnet blir sykt. Det er mulig å jobbe hjemmefra, men med en toåring i trassalderen er det temmelig utfordrende å få gjort alt man må mens man selv er syk.

Anonymkode: 151c2...65e

Skrevet

Nei egentlig ikke. Jeg som mor legger frem mine fri/ferie dager fra januar. Gir ønsker til sjefen. 

Jeg er alltid den som gjør dette først og da blir også mine ønsker først i rekken av de som begynner å planlegge sånt seinere. 

De andre mødrene som kommer med ferieønsker samtidig med alle andre blir det helt tilfeldig. 

Vil du ha tidlig og ofte fri/ferie så begynner du å planlegge tidlig. 

På min arbeidsplass er det første mann til mølla prinsipp.

Anonymkode: e0284...e10

• Liker 2
Skrevet
Brunello skrev (17 minutter siden):

Feil. Det jevnes ikke ut hvis at feks 51 % av staben har barn og de 49 % andre ikke har det. Jeg jobber ikke mer kveld, helg og røde dager enn de andre bare fordi noen kolleger har valgt å reprodusere. Det skal selvsagt deles helt likt. De eneste som skal få hverdagen sin påvirket som følge av at noen fikk barn er de som fikk barn. Vi andre skal selvsagt nyte det barnløse livet vi valgte.

Anonymkode: 1e233...87d

• Liker 16
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei egentlig ikke. Jeg som mor legger frem mine fri/ferie dager fra januar. Gir ønsker til sjefen. 

Jeg er alltid den som gjør dette først og da blir også mine ønsker først i rekken av de som begynner å planlegge sånt seinere. 

De andre mødrene som kommer med ferieønsker samtidig med alle andre blir det helt tilfeldig. 

Vil du ha tidlig og ofte fri/ferie så begynner du å planlegge tidlig. 

På min arbeidsplass er det første mann til mølla prinsipp.

Anonymkode: e0284...e10

Haha for en inkompetent leder dere har. Førstemann til mølla-prinsippet haha, det hadde ikke fungert hos oss. Jobber du i et typisk lavtlønnet kjerringyrke?

• Liker 5
Skrevet
mandel92 skrev (32 minutter siden):

Det er jo veldig urettferdig for de som aldri får barn. Skal de aldri ha mulighet til å feire med familiene sine? 
Jeg skal selv jobbe julaften i år, jobber og bor langt unna nærmeste familie, har ikke barn, blir veldig kjipt om jeg skal jobbe alle høytider og ikke ha mulighet til å feire sammen med familien min. 

Normalt er ikke majoriteten av de ansatte småbarnsforeldre, så det ordner seg sikkert.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Feil. Det jevnes ikke ut hvis at feks 51 % av staben har barn og de 49 % andre ikke har det. Jeg jobber ikke mer kveld, helg og røde dager enn de andre bare fordi noen kolleger har valgt å reprodusere. Det skal selvsagt deles helt likt. De eneste som skal få hverdagen sin påvirket som følge av at noen fikk barn er de som fikk barn. Vi andre skal selvsagt nyte det barnløse livet vi valgte.

Skal du si nei til velferden og pensjonen (den fra folketrygden) som barna våre betaler for deg også?

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...