fiskennemo Skrevet 9. oktober 2021 #1 Skrevet 9. oktober 2021 (endret) Jeg har lenge drømt om å bo i et annet land, og har nå kommet dit at jeg vurderer det sterkt. I Norge er jeg eier av et firma hvor jeg tar meg av det administrative som jeg da tar ut litt lønn for. Hvordan vil det bli med denne lønnen om jeg flytter til Tyskland og har tysk arbeidsplass til vanlig? Må jeg skatte dobbelt? Endret 9. oktober 2021 av fiskennemo
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #2 Skrevet 9. oktober 2021 Du må nok belage deg å betale skatt til Norge av begge deler. Vi har noe som heter kildeskatt og Norge vil få tilsendt papirer fra Tyskland med informasjon om lønnen din der. Er ikke slik at man bare kan flytte ut av norge og tro at de gir slipp på en. Etter 1 år kan du risikere å bli utmeldt av folketrygden så her burde du kontakte Skatteetaten for å forhøre deg. Anonymkode: 21383...c95
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #3 Skrevet 10. oktober 2021 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Du må nok belage deg å betale skatt til Norge av begge deler. Vi har noe som heter kildeskatt og Norge vil få tilsendt papirer fra Tyskland med informasjon om lønnen din der. Er ikke slik at man bare kan flytte ut av norge og tro at de gir slipp på en. Etter 1 år kan du risikere å bli utmeldt av folketrygden så her burde du kontakte Skatteetaten for å forhøre deg. Anonymkode: 21383...c95 Man betaler nok ikke skatt til Norge av arbeidsinntekt i Tyskland, når du bor i Tyskland, nei. Anonymkode: 4e32d...429
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #4 Skrevet 10. oktober 2021 Her må du finne ut hva skatteavtalen mellom Norge og Tyskland sier, man kan risikere dobbeltbeskatning men som regel så er det det landet som er ansett som bostedsland som du skal skatte til. https://www.regjeringen.no/no/tema/okonomi-og-budsjett/skatter-og-avgifter/skatteavtaler-mellom-norge-og-andre-stat/id417330/ AnonymBruker skrev (På 9.10.2021 den 21.45): Du må nok belage deg å betale skatt til Norge av begge deler. Vi har noe som heter kildeskatt og Norge vil få tilsendt papirer fra Tyskland med informasjon om lønnen din der. Er ikke slik at man bare kan flytte ut av norge og tro at de gir slipp på en. Etter 1 år kan du risikere å bli utmeldt av folketrygden så her burde du kontakte Skatteetaten for å forhøre deg. Anonymkode: 21383...c95 Det er hovedsakelig pensjonsytelser som har kildeskatt, medlemskap i folketrygden er heller ikke et problem siden Norge har trygdeavtaler med de fleste land innenfor EØS. Man blir medlem i trygdesystemet i det landet man bor i. Det er heller ingen automatikk i at skattemyndighetene i de forskjellige landene deler informasjon, dette er noe man selv er ansvarlig for hvis man f.eks. emigrere skattemessig. Anonymkode: d4fd2...680 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #5 Skrevet 11. oktober 2021 AnonymBruker skrev (På 9.10.2021 den 22.45): Du må nok belage deg å betale skatt til Norge av begge deler. Vi har noe som heter kildeskatt og Norge vil få tilsendt papirer fra Tyskland med informasjon om lønnen din der. Er ikke slik at man bare kan flytte ut av norge og tro at de gir slipp på en. Etter 1 år kan du risikere å bli utmeldt av folketrygden så her burde du kontakte Skatteetaten for å forhøre deg. Anonymkode: 21383...c95 Dette er jo bare tull og kildeskatt er jo noe annet. Er man utmeldt er man ikke skattepliktig til Norge. Anonymkode: b1c06...b65 1
Håkon 1970 Skrevet 11. oktober 2021 #6 Skrevet 11. oktober 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Er man utmeldt er man ikke skattepliktig til Norge. Anonymkode: b1c06...b65 Har du bodd i Norge i ti år og flytter permanent til utlandet, er du skattepliktig til Norge i de tre påfølgende årene etter at du emigrerte. Normalt vil skatteavtale mellom landene sørge for at du ikke blir beskattet av samme inntekt i begge landene.. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå