Gå til innhold

Vaskemaskin, "eco"-program

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, ekkoet said:

Det visste jeg ikke, men du har nok rett i det. 

Jeg kjenner jo forsåvidt folk som har brønn og i perioder må betale for å få denne fyllt, tenkte jeg ikke på, men er det andre som er tilknyttet vannverk som betaler også?

Noen kommuner har fastpris som er relativt høyt - for alle. Jeg brukte å bo i en slik kommune før, og jeg mener det kunne koste ca. under 100 kvm: 3000 og over 100 kvm: 6000 kr. Det er også store variasjoner i hvor mye man betaler for kubikkmeteren mellom kommuner, og så må du huske at du også betaler for like mye forbruk av kloakk.

Men her hvor jeg bor, i en relativt stor kommune, så har de krevd vannmåler siden 01.01.1998. Måleren eies av kommunen og avleses med jevne mellomrom for å justere hvor mye du skal betale for vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Kanskje truser, handduker og kluter en sjelden gang burde få 60°C, men oftest behøves kun 40°C også på de. Lavere temp sliter mindre på klærne så de holder lenger. Enig i det med å ha god tid. Er vel ingen som sitter å stirrer på maskinen mens de venter? (kanskje unntatt katten)

Anonymkode: e6331...285

Katten og jeg synes det er god underholdning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pachka Sigaret skrev (5 minutter siden):

Noen kommuner har fastpris som er relativt høyt - for alle. Jeg brukte å bo i en slik kommune før, og jeg mener det kunne koste ca. under 100 kvm: 3000 og over 100 kvm: 6000 kr. Det er også store variasjoner i hvor mye man betaler for kubikkmeteren mellom kommuner, og så må du huske at du også betaler for like mye forbruk av kloakk.

Men her hvor jeg bor, i en relativt stor kommune, så har de krevd vannmåler siden 01.01.1998. Måleren eies av kommunen og avleses med jevne mellomrom for å justere hvor mye du skal betale for vannet.

Jeg betaler også en fast årlig avgift for stipulert mengde vann (og søppel og kloakk) basert på flatemålet på boligen, men har ikke vannmåler som avleses og belaster meg utfra hvor mye vann jeg (eller vaskemaskinen min) har brukt, det visste jeg ikke at noen hadde.

Så om du bruker dobbelt så mye vann en periode så får du en større regning etterpå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, ekkoet said:

Jeg betaler også en fast årlig avgift for stipulert mengde vann (og søppel og kloakk) basert på flatemålet på boligen, men har ikke vannmåler som avleses og belaster meg utfra hvor mye vann jeg (eller vaskemaskinen min) har brukt, det visste jeg ikke at noen hadde.

Så om du bruker dobbelt så mye vann en periode så får du en større regning etterpå?

Ja, men de forhåndsfakturerer for året i de fire kommunale regningene og så justerer de etter hvor mye vann du faktisk har brukt i slutten av året. Evt. overforbruk og underforbruk burde flate seg ut når det er en så lang periode.

Endret av Pachka Sigaret
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ekkoet skrev (5 timer siden):

Ja de stipulerer ut i fra fjorårets forbruk, og så får man fratrekk på første regning neste år igjen om man har brukt mindre vann, eller en tilleggssum om man har brukt mer vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...