Gå til innhold

Vaskemaskin, "eco"-program

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Valgte dette ved en feil. Kjører vanligvis "super quick", som kanskje tar tre kvarter. "Eco" tar jo hundre år. 

Er "eco" mer økonomisk, selv om den holder på i en evighet? 

Anonymkode: 02a76...ed8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Mr Bergen
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Valgte dette ved en feil. Kjører vanligvis "super quick", som kanskje tar tre kvarter. "Eco" tar jo hundre år. 

Er "eco" mer økonomisk, selv om den holder på i en evighet? 

Alle vaskemaskiner skal ha et program som er merket med en tykk pil. Dette er det programmet som bruker minst strøm og er mest økonomisk i bruk. Hvis pilen peker på ditt "eco"-program så er det programmet best for strømregningen selv om det tar lenger tid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundre år tar den nok ikke. Eco tar lengre tid, men strømbruken er lavere. Nå vet jeg ikke om din vaskemaskin viser tegn for strømbruk, det gjør min med noen streker.

Anonymkode: 392d6...d3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk. Eco tok flere timer, så jeg bare så for meg at all rotasjonen over så lang tid trekker en del strøm. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eco bruker mindre energi til oppvarming, det bytter ut høy temperatur og mye vann med lengre tid, mindre og kaldere vann.  Det sparer mye mer energi enn noen ekstra runder med trommelen. 

Anonymkode: 1ff46...d62

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På moderne maskiner vil eco også slite mindre på klærne, siden de ikke trenger å vaskes like hardt. Det er mange perioder hvor klærne bare ligger i ro, eller kanskje gynges forsiktig, mens vaskemidlene får virke.

Det gjør jo ingenting at vaskemaskinen bruker 3 timer, du kan gjøre noe helt annet. Det er ikke som i gamledager hvor man måtte sveive trommelen selv.

Anonymkode: f13fc...6f1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Eco bruker mindre energi til oppvarming, det bytter ut høy temperatur og mye vann med lengre tid, mindre og kaldere vann.  Det sparer mye mer energi enn noen ekstra runder med trommelen. 

Det med vannmengden skal jeg være med på, men 40 grader er vel 40 grader uansett om man velger eco eller et annet program? På min vaskemaskin kan man i alle fall velge flere vasketemperaturer innenfor hver type program, og jeg velger ikke høyere enn jeg må. 

Anonymkode: 12f17...5b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Det med vannmengden skal jeg være med på, men 40 grader er vel 40 grader uansett om man velger eco eller et annet program? På min vaskemaskin kan man i alle fall velge flere vasketemperaturer innenfor hver type program, og jeg velger ikke høyere enn jeg må. 

Nei, det er poenget med eco. Det vasker rent tilsvarende 40 grader, men på lavere temperatur. Det gjelder opp til og med 60 grader. 70 grader og høyere er reelle temperaturer. Det er verdt å merke seg hvis man vil bli kvitt bakterier i sure kjøkkenkluter, f eks. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye er det snakk om man sparer på eco program, hvis noen klarer tenke «sånn ca»? Det er jo de som sier en dusj på 10 min koster 6kr. 

Er det snakk om mye penger man sparer på eco? Jeg har tid å vente 3 timer istedenfor å vaske på litt under 1 time hvi jeg faktisk sparer på det.

Anonymkode: 17ca0...d62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sparer slitasje på klær, og en 40 vask varmes egentlig opp til 30 i stedet. 

Jeg har ikke funnet noe godt svar på brukte kwh selv, og pleier å heller kjøre et timesprogram på 30 grader i stedet for eco. Unntaket er om jeg har en stappfull maskin, da bruker jeg eco som tar tid. Men ja, skulle også gjerne visst faktisk besparelse.

Nå som strømmen er så dyr må jeg rekke et par maskiner de få timene strømmen er rimeligere. Kjører heller 2 korte maskiner på lav temperatur enn 1 lang eco nå.

Anonymkode: 2ca2e...26e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hvor mye er det snakk om man sparer på eco program, hvis noen klarer tenke «sånn ca»? Det er jo de som sier en dusj på 10 min koster 6kr. 

Er det snakk om mye penger man sparer på eco? Jeg har tid å vente 3 timer istedenfor å vaske på litt under 1 time hvi jeg faktisk sparer på det.

Anonymkode: 17ca0...d62

Ikke sikkert du spare så mye penger på det. Tror det mest handler om miljø. Du bruker mindre energi ved å ikke trenge å varme opp vannet like mye som på et hurtigprogram, du sliter mindre på klærne dine og beholder dem dermed lengre, du bruker mindre vann. Kanskje fordi det tar lengre tid, så tenker du deg også om en ekstra gang om et plagg må vaskes, eller om det like greit bare kan luftes?

ECO handler om mer enn bare lommebok.

Anonymkode: 6d609...5de

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere har nevnt bruker eco-mode mindre vann. For innbyggere i land hvor man betaler for vannforbruket har dette større betydning enn for oss, men samme modellen selges i flere land.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eco er fint for å spare miljøet. Det er feil å si at eco-programmet bruker mer vann, det varmer bare små mengder vann til en lavere temperatur.

Ca. 90% av kostnadene relatert til å vaske klær går til oppvarmingen av kald vann fra fra springen. Hvis programmet hadde brukt mer vann ville ikke EU vedta noe slikt, pga. nesten alle land i Europa har grunnvann som er mye mer knapp enn vår forsyning.

Jeg anbefaler at du benytter Eco-programmet hele tiden, men heller tar deg "god tid" gjennom en timer for start av vask eller med å slå på maskinen tidlig, f.eks. i helgene eller tilbake fra jobb. Du burde likevel vaske klær på minst 60 grader i blant for å gjøre de hygenisk rent. Du kan evt. samle opp undertøy og annet som er utsatt for bakterier / alger og vaske bare disse på minst 60 grader, hvis det er ønskelig.

Endret av Pachka Sigaret
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ekkoet skrev (3 timer siden):

Som flere har nevnt bruker eco-mode mindre vann. For innbyggere i land hvor man betaler for vannforbruket har dette større betydning enn for oss, men samme modellen selges i flere land.

Det er da veldig mange her i landet også som har vannmåler og betaler for vannforbruket sitt. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/9/2021 at 10:53 PM, AnonymBruker said:

Det trengs dobbelt så mye strøm å varme opp dobbelt så mye vann til 40 grader.

Anonymkode: e6331...285

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
2 hours ago, Pachka Sigaret said:

Eco er fint for å spare miljøet. Det er feil å si at eco-programmet bruker mer vann, det varmer bare små mengder vann til en lavere temperatur.

Ca. 90% av kostnadene relatert til å vaske klær går til oppvarmingen av kald vann fra fra springen. Hvis programmet hadde brukt mer vann ville ikke EU vedta noe slikt, pga. nesten alle land i Europa har grunnvann som er mye mer knapp enn vår forsyning.

Jeg anbefaler at du benytter Eco-programmet hele tiden, men heller tar deg "god tid" gjennom en timer for start av vask eller med å slå på maskinen tidlig, f.eks. i helgene eller tilbake fra jobb. Du burde likevel vaske klær på minst 60 grader i blant for å gjøre de hygenisk rent. Du kan evt. samle opp undertøy og annet som er utsatt for bakterier / alger og vaske bare disse på minst 60 grader, hvis det er ønskelig.

Kanskje truser, handduker og kluter en sjelden gang burde få 60°C, men oftest behøves kun 40°C også på de. Lavere temp sliter mindre på klærne så de holder lenger. Enig i det med å ha god tid. Er vel ingen som sitter å stirrer på maskinen mens de venter? (kanskje unntatt katten)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Kanskje truser, handduker og kluter en sjelden gang burde få 60°C, men oftest behøves kun 40°C også på de. Lavere temp sliter mindre på klærne så de holder lenger. Enig i det med å ha god tid. Er vel ingen som sitter å stirrer på maskinen mens de venter? (kanskje unntatt katten)

Det var det jeg siktet til. Vask dem på 60 grader en sjeldent gang, og er det fine dametruser med f.eks. blonder eller polyester (ikke bomull) så burde du være forsiktig med 60 grader.

Men bomull undertøy og sokker ville jeg definitivt vasket en sjeldent gang på 60 grader, bomull skal tåle dette og hvis ikke er det særdeles lav kvalitet. Produsentene skriver ikke dette pga. misfarging eller slitasje kan føre til reklamasjon.

Anonymkode: b2d2f...438

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er vaskemaskinen man skal angripe først for å spare strøm, selv om eco bidrar litt. Oppvarming av rom, gulv og varmtvannstank er det som desidert koster mest for de fleste av oss (unntatt for de som har alternativ oppvarming med feks vedfyring eller fjernvarme der utgiftene deles likt i borettslaget). Dårlig isolering kan i mange eldre leiligheter og hus forbedres med noe så enkelt og billig som gummitetningslister, selges på biltema og kanskje clas ohlson, maxbo og sånne steder.

Lufting og dårlige dusjevaner stjeler også mye. Mange lar vinduet ha en glippe åpen i timesvis for å få bedre luft. Men de burde heller "sjokklufte" av og til med vindu og dør vidåpne for å få max gjennomtrekk i to-tre minutter. Da byttes luften ut, som er hensikten, mens varmen fortsatt sitter i veggene og man mister lite varme på den måten. I dusjen kan man skru av under shamponering og innsåping. Om man løfter vekter eller tar push-ups noen sekunder før dusj så kroppen er varm, så føles heller ikke behovet for veldig varmt vann like sterkt.

https://xn--strm-ira.no/hvor-mye-strøm-bruker

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kamelia83 skrev (26 minutter siden):

Det er da veldig mange her i landet også som har vannmåler og betaler for vannforbruket sitt. 

Det visste jeg ikke, men du har nok rett i det. 

Jeg kjenner jo forsåvidt folk som har brønn og i perioder må betale for å få denne fyllt, tenkte jeg ikke på, men er det andre som er tilknyttet vannverk som betaler også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...