Gå til innhold

Hvor mange HK trenger jeg?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har et ganske dumt spørsmål. Jeg har jo egentlig ikke peiling på bil, men jeg trenger en liten bil som skal kunne kjøre både lange turer og korte turer med. Bor et sted i Nord-Norge. Hvordan vet jeg hvor mange HK jeg trenger på min bil? Kunne ønske meg noe i størrelse med Yaris, Auris, Golf eller lignende. Noen av disse har jeg jo sett har 69 HK (særlig Yaris og Auris kommer med 69 HK), men vil dette være nok? 🤔

Anonymkode: db803...a8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde en Buddy med 8 hestekrefter, fungerte fint i byen. 

Ca 70 hk vil fungere greit, men bilen vil akselerere treigt. Men det er jo ikke et hinder for korte og lange turer. 

Mange vil nok ønske litt mere krefter, rundt hundre er ganske vanlig. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stan skrev (19 minutter siden):

Jeg hadde en Buddy med 8 hestekrefter, fungerte fint i byen. 

Ca 70 hk vil fungere greit, men bilen vil akselerere treigt. Men det er jo ikke et hinder for korte og lange turer. 

Mange vil nok ønske litt mere krefter, rundt hundre er ganske vanlig. 

Takk for svar! Da vet jeg litt mer av hva som ligger i det ☺️ Jeg har ikke bestemt meg for modell enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk for svar! Da vet jeg litt mer av hva som ligger i det ☺️ Jeg har ikke bestemt meg for modell enda.

Spør om du kan prøvekjøre et par litt forskjellige. Hos forhandlere er det vanligvis ok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si rundt 200, men du spør om små lette biler. Ville nok passert hundre. 69 hørtes veldig puslete ut. 

Anonymkode: 60b0e...c7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger en MB A180 bensin fra 2013 og nyere. God å kjøre, veldig rimelig i drift og en relativt sikker bil som ser bra ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 10/9/2021 at 2:02 PM, AnonymBruker said:

Jeg har et ganske dumt spørsmål. Jeg har jo egentlig ikke peiling på bil, men jeg trenger en liten bil som skal kunne kjøre både lange turer og korte turer med. Bor et sted i Nord-Norge. Hvordan vet jeg hvor mange HK jeg trenger på min bil? Kunne ønske meg noe i størrelse med Yaris, Auris, Golf eller lignende. Noen av disse har jeg jo sett har 69 HK (særlig Yaris og Auris kommer med 69 HK), men vil dette være nok? 🤔

Småbiler med 65-70hk er godt kjørende, avhengig av motorkonstruksjon, men du kommer til å merke at det er litt smått ved mye last og/eller forbikjøring. 

Jeg hadde en gang en Polo med 1.4/60hk, og den gikk mer en godt nok.... Nå kjører jeg helst modeller fra Stuttgart, så det spørs om jeg ville fått samme erfaring nå. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med mange andre, du klarer deg med småbilene. Men om du har en veldig bratt oppkjørsel, skal mye over fjellet, eller har tenkt å invitere med deg tre brytere på 100 kilo hver når du skal ut på tur...gå opp i ytelse.

Et lite tips er at elbiler har umiddelbart dreiemoment, og føles sprekere også med slappere motor. Du finner noen rimelige modeller som du selv kan vurdere om de passer bruksmønsteret ditt.

Anonymkode: 8d51b...d6e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvekjørte en med 75HK og det var helt uaktuelt - INGEN kraft i motoren. Kjøpte en med 105 hk, og innså raskt at det også var for lite i forb. med forbikjøringer og på motorvei. Solgte den og har nå en bil med 180 hk, det er mye bedre!

Anonymkode: fa27c...d3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg prøvekjørte en med 75HK og det var helt uaktuelt - INGEN kraft i motoren. Kjøpte en med 105 hk, og innså raskt at det også var for lite i forb. med forbikjøringer og på motorvei. Solgte den og har nå en bil med 180 hk, det er mye bedre!

Man kjører da disse bilene litt ulikt. Jeg har en 2015 model med 82 hk, som til gjengjeld bare veier 900 kg. Den ligger godt i alle svinger og har nok kraft til forbikjøringer - i tredje gir, som jeg bruker helt opp til begrenseren.

Så har jeg en eldre bil med 210 hk også. Den kommer seg forbi alt og alle ganske behagelig, dessverre med automat. Men den veier til gjengjeld mye mer, nesten dobbelt så mye som den lille. Da må man ta det mer med ro i svingene...

Anonymkode: 8d51b...d6e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.10.2021 den 14.02):

Gitt at det er maksgrense på 110 i Norge, så trenger du jo ikke enorme krefter i praksis. Folk som kommer med: "du trenger x100 hester for å kjøre forbi" snakker tull. Men selvfølgelig, det er kjedelig å sitte å vente i 10 sekunder på at bilen skal gå fra 80 til 110. Vi har to biler, men hverdagsbilen min, en Renault Zoe med ca 90HK funker som fjell.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det dummeste du kan gjøre nå er å kjøpe bensin/diesel bil. Har du sett liter prisen ? 18-20 kr/liter ! Og mye som må vedlikeholdes, mye som kan gå i stykker osv.

Kjøp deg en elektrisk og spar MYE penger.

Anonymkode: 27a6c...faf

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Det dummeste du kan gjøre nå er å kjøpe bensin/diesel bil. Har du sett liter prisen ? 18-20 kr/liter ! Og mye som må vedlikeholdes, mye som kan gå i stykker osv.

Når TS spør om småbiler med liten motor som skal brukes på "korte og lange turer" så antar jeg budsjettet ikke er enormt. Når man da bor "et sted i nord Norge" kan kjørelengdene bli vesentlig mer hårete en i Oslo, kombiner det med litt mer klima og langt mellom hurtigladere  så reduseres utvalget av rimelige el-biler betydelig. 

Jeg ville kjøpt bil med forbrenningsmotor i det tilfellet. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 hours ago, AnonymBruker said:

For en småbil tenker jeg 450 hk holder i massevis.

Anonymkode: 9cc56...dca

om du ikke har det travelt.... 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en med 94hk og det er grusomt på lengre turer. Og med lengre turer mener jeg alt over 20 min. Fordi man må jobbe med gassen en del og i høyere hastigheter må man ha ganske mye trykk på pedalen.

Anonymkode: 50239...6f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 13.10.2021 den 15.39):

Diselbiler har hatt ingen verditap siste året. Hadde selv Hybrid og brukte mye på bensin (bor i Finnmark) så lange avstander. 

Nå kjører jeg diesel og bruker jo nesten ikke drivstoff i forhold til tidligere 

Anonymkode: 16315...459

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yaris har jo rundt 100 hk (husker ikke nøyaktig + kommer an på hvilken modell) kombinert kraft når begge motorene er i bruk. Jeg kjører Yaris nå, og det fungerer veldig fint. Ikke like kraftig som den forrige bilen min, og jeg skulle gjerne hatt litt mer kraft. Men med min kjøring er det ikke så ofte jeg trenger den kraften, jeg kjører uten noe problem eller irritasjon. Og da overveide alle de positive sidene med bilen den ene nedturen for meg.

Mitt beste tips: prøvekjør. Det er bare da du får kjent om du synes det er nok til ditt bruk.

Anonymkode: 3e695...ac6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Golf pluss har forøvrig også over 100 hk, fin størrelse (noe større og romsligere enn vanlig golf). Den kan jo være aktuell?

Anonymkode: 3e695...ac6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.10.2021 den 12.40):

Jeg har hatt biler med alt fra ca 50 hester og opp til 170. Jeg innrømmer at jeg foretrekker 170, men jeg trenger egentlig ikke mer enn 50, og iallfall ikke mer enn hundre. At 105 er for lite på motorvei, da tror jeg du snakker om Tyskland.  50 hester holder til norske motorveier. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...