AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #1 Skrevet 9. oktober 2021 Får man noen ekstra kontroller av baby etc? Anonymkode: e5b7e...99e
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #2 Skrevet 9. oktober 2021 Det kommer an på om magen din vokser som normalt eller ikke. Jeg er ikke tynn, men la lite på meg og hadde symfysemål som ikke steg nok. Da ble det jevnlige vekstkontroller på sykehuset. Dette er en av tingene som sjekkes hos jordmor, så det blir nok tatt tak i om noe skulle avvike fra normalen. Anonymkode: fec89...c78
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #3 Skrevet 9. oktober 2021 dette er vell individuelt. Selv var jeg naturlig slank ved start av svangerskap. Gikk opp 6 kilo til sammen, spredt utover svangerskapet. Sf-målet vokste godt, alt var fint på ordinær ul, og hjertelyden var din hele veien. Og fikk aldri noe ekstra oppfølging av den grunn. svangerskap 2- gikk opp 8 kilo til sammen spredt utover. Fikk ekstra oppfølging når sf-målet stagnerte mot slutten, men aldri pga vektøkningen. Fødte 2 driske unger med en normal til litt over gjennomsnittet høy vekt. Men du vil nok bli fulgt litt ekstra om det er null vektøkning. Men hvilken oppfølging vet jeg ikke. Anonymkode: 557fe...fe1
Sugar&Spice Skrevet 9. oktober 2021 #4 Skrevet 9. oktober 2021 Jeg var tynn og startet svangerskapet med å gå ned i vekt - så jeg havnet i "undervektig"-kategorien på BMI-skalaen. Da fikk jeg to tidlige ultralyder slik at de sjekket at alt stod bra til med babyen. Så begynte jeg å gå opp i vekt i andre trimester, da fikk jeg "ikke noe mer" og det blir ansett å værr et risikofritt svangerksap så lenge jeg fortsatte å leggge på meg
Niny Skrevet 9. oktober 2021 #5 Skrevet 9. oktober 2021 Jeg var normalvektig/normalt tynn. Gikk ned i vekt først og har bare gått opp 7 kg totalt. Termin om 3 uker. Symfysemålet har siden første måling i uke 24 lagt over gjennomsnittet og holdt seg jevnt der hele veien. Fått kommentarer flere ganger på vekten min, men aldri vært snakk om noen ekstra oppfølging 🤷🏻♀️
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #6 Skrevet 9. oktober 2021 Jeg er 160 cm og veide 49 kg da jeg ble gravid. Veide 55 kg da jeg fødte. Fikk aldri ekstra oppfølging, og baby var helt normal i størrelse. SF-målet var alltid normalt da, så tror nok det er mest det de går etter og ikke vekten. Det er jo klart at det ikke er bra for den gravide å bli for tynn/ikke få nok næring, men babyen tar stort sett det den trengr likevel. Anonymkode: b8449...367
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #7 Skrevet 9. oktober 2021 Niny skrev (14 minutter siden): Jeg var normalvektig/normalt tynn. Gikk ned i vekt først og har bare gått opp 7 kg totalt. Termin om 3 uker. Symfysemålet har siden første måling i uke 24 lagt over gjennomsnittet og holdt seg jevnt der hele veien. Fått kommentarer flere ganger på vekten min, men aldri vært snakk om noen ekstra oppfølging 🤷🏻♀️ Du fikk kommentarer på vekten selv om symfysemålene var over snittet? Hvorfor? Anonymkode: e5b7e...99e
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #8 Skrevet 9. oktober 2021 Virker som dette løses ulikt rundt om i landet. Jeg var veldig tynn før svangerskapet (BMI 15) og følges opp tett med blant annet ekstra ultralyd. Dette ble bestemt lenge før SF-mål i det hele tatt var et tema, og er kun bestemt ut ifra vekt. La på meg 10 kg før ordinær ultralyd og har fortsatt å legge jevnt på meg, baby vokser og gror som han skal og stortrives i magen. Verken lege, jordmor eller sykehuset har vært bekymret i det hele tatt siden jeg har vært undervektig og frisk hele livet, men de har protokoller som sier vi må følges tett likevel. 🤷♀️ Anonymkode: daa0a...0e7
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #9 Skrevet 9. oktober 2021 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Du fikk kommentarer på vekten selv om symfysemålene var over snittet? Hvorfor? Anonymkode: e5b7e...99e Jeg fikk og det. Kommentarer, men ingen råd eller oppfølging. Anonymkode: faaa5...0f5
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #10 Skrevet 9. oktober 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: Virker som dette løses ulikt rundt om i landet. Jeg var veldig tynn før svangerskapet (BMI 15) og følges opp tett med blant annet ekstra ultralyd. Anonymkode: daa0a...0e7 En såpass lav BMI ville nok ført til ekstra oppfølging over hele landet, uavhengig av andre mål. Anonymkode: 446a6...c1c
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #11 Skrevet 9. oktober 2021 Jeg tror symfysemål er viktigere, med mindre man har veldig lav BMI, som nevnt over. Jeg var litt undervektig da jeg ble gravid med nr. to, og gikk ikke opp i vekt før mot slutten, pga. kvalme og oppkast. Men jeg hadde helt gjennomsnittlig sf-mål, som fulgte kurven, og hadde ikke noen ekstra oppfølging. Det vil si, jeg ble fulgt opp i form av væskebehandling mot dehydrering som følge av oppkast, og da tok jeg også blod- og urinprøver. Men jeg hadde ikke noen ekstra ultralyd eller svangerskapskontroller, og det var aldri noen bekymring for fosterets vekst. Anonymkode: 63106...b19
Niny Skrevet 10. oktober 2021 #12 Skrevet 10. oktober 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Du fikk kommentarer på vekten selv om symfysemålene var over snittet? Hvorfor? Anonymkode: e5b7e...99e Fordi jordmor mente jeg hadde lagt på meg for lite. Har lagt over snittet på symfysemål hele veien. Har fortsatt bare lagt på meg ca 7 kg og er 37+2
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #13 Skrevet 10. oktober 2021 Jeg var veldig tynn men baby vokste fint så vi fikk ingen ekstra oppfølging faktisk lå han i øvre del av SF-kurven, så han tok den næringen han trengte og mer til😂 var heller snakk om at vi måtte ha en ekstra UL-kontroll dersom han fortsatte å vokse😂 var helt på snittet da han kom ut, da om du ønsker det kan du helt sikkert be om å få mer oppfølging Anonymkode: d34d3...0b1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå