AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #1 Skrevet 9. oktober 2021 Noen som har vært I gjennom en slik situasjon? Er det noen frist på Og søke eller ikke? En sykdom kan komme brått på, og I mange tilfelle er en sykdom/skade uforutsett. kan en søke når som helst så lenge det er paga. Sykdom/skade som gjør at far eller mor, er avhengi at den andre foreldren tar over ansvar for barnet perioden den andre foreldren er syk? Gjør nav unntak mtp søknadsfrist så lenge det kan bevises med legeerklæring eller dokumentasjon på sykehus innleggelse? Anonymkode: 2b09c...f8e
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #2 Skrevet 9. oktober 2021 Tror lege må skrive et utfyllende bevis på hvorfor den andre forelderen må ta over perm, men tror ikke det skal være vanskelig hvis den andre forelderen er på sykehus eller liknende, ta kontakt med nav, så får du vite alt av de. Anonymkode: a5306...aae
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #3 Skrevet 9. oktober 2021 Just now, AnonymBruker said: Tror lege må skrive et utfyllende bevis på hvorfor den andre forelderen må ta over perm, men tror ikke det skal være vanskelig hvis den andre forelderen er på sykehus eller liknende, ta kontakt med nav, så får du vite alt av de. Anonymkode: a5306...aae Ok I denne situasjonen er det slik at den andre foreldren er hjemme, men er “for syk” til og ta seg av barnet alene. Lege har skrivd legeerklæring på hvorfor foreldren er helt avhengi av at den andre foreldren er hjemme og tar over foreldrepenger, det står at det normaltsett er 3 mnd frist men ved sykdom som ofte kan komme brått på er det sikkert andre regler og unreal?! Så lenge det kan bevises med legeerklæring? Anonymkode: 2b09c...f8e
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #4 Skrevet 9. oktober 2021 Du finner utfyllende informasjon om både søknad og endringssøknad på nav.no. Du kan også spørre på nav foreldrepenger gruppa på facebook. Anonymkode: 9b593...fce
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #5 Skrevet 9. oktober 2021 Just now, AnonymBruker said: Du finner utfyllende informasjon om både søknad og endringssøknad på nav.no. Du kan også spørre på nav foreldrepenger gruppa på facebook. Anonymkode: 9b593...fce Har gjort det men jeg synes det er vansklig og forstå seg på regelverket. Anonymkode: 2b09c...f8e
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #6 Skrevet 9. oktober 2021 4 minutter siden, AnonymBruker said: unreal Unntak skulle det stå. Anonymkode: 2b09c...f8e
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #7 Skrevet 9. oktober 2021 Send inn søknaden, skriv det haster hvis du kan skrive et sted, og ring og spør hvor lang tid det tar på mandag. Anonymkode: adb27...010
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #8 Skrevet 9. oktober 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har gjort det men jeg synes det er vansklig og forstå seg på regelverket. Anonymkode: 2b09c...f8e Har du spurt på den gruppa? Der forklarer de enkelt, og svarer på konkrete case. Anonymkode: 9b593...fce
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #9 Skrevet 9. oktober 2021 Ja, man kan søke. Det er ingen søknadsfrist i slike tilfeller, da man søker om overtakelse, ikke oppstart av ny permisjon. Om du kan søke tilbake i tid vet jeg ikke, men søk asap. Det må være en godt beskrevet erklæring og forklaring på hvorfor og på hvilken måte den ene forelderen ikke kan ta seg av barnet, legg ved egen dokumentasjon som utdyper eventuell diagnoseforklaring fra lege/sykehus. Anonymkode: 833e4...a54
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #10 Skrevet 9. oktober 2021 7 hours ago, AnonymBruker said: Ok I denne situasjonen er det slik at den andre foreldren er hjemme, men er “for syk” til og ta seg av barnet alene. Lege har skrivd legeerklæring på hvorfor foreldren er helt avhengi av at den andre foreldren er hjemme og tar over foreldrepenger, det står at det normaltsett er 3 mnd frist men ved sykdom som ofte kan komme brått på er det sikkert andre regler og unreal?! Så lenge det kan bevises med legeerklæring? Anonymkode: 2b09c...f8e Fristen er vel uansett 3 mnd etter at den friske forelderen tar over permisjonen, ikke 3 mnd før. Anonymkode: 1b312...953
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #11 Skrevet 9. oktober 2021 Just now, AnonymBruker said: Fristen er vel uansett 3 mnd etter at den friske forelderen tar over permisjonen, ikke 3 mnd før. Anonymkode: 1b312...953 Vi søkte hvertfall søkt om endring hos NAV etter at vi hadde gjort endringer. Det var ikke noe problem. Anonymkode: 1b312...953
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #12 Skrevet 9. oktober 2021 Vi gjorde det, legen skrev en funksjonsbeskrivelse og begrunnelse på hvorfor mim samboer ikke kunne ivareta barnet alene. Sendte inn til nav og jeg var hjemme fram til samboeren var frisk igjen. Jeg fikk uansett penger rett fra jobb (og de tilbakebetalt fra nav), men fikk ikke svar på søknaden før jeg var tilbake i jobb etter noen uker. Hvordan situasjonen hadde blitt om de ikke hadde innvilget den er jeg jammen ikke sikker på.. Anonymkode: 3abf7...2dd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå