AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #1 Skrevet 9. oktober 2021 Ser at det er flere tråder der det snakkes om dette. Det hagler med sterke meninger om at om en ufør har restarbeidsevne, bør denne snarest dra seg ut i jobb og ikke belaste felleskassa. Men: For hver time disse hadde jobbet, er det noen andre som ikke jobber de timene og som da belaster felleskassa på andre måter. Det er ikke slik at det blir opprettet stillinger på gøy, slik at arbeidsgivere kan kvitte seg med mer penger enn de ellers ville gjort. Hvorfor dette konstante gnaget om at uføre må jobbe det de kan, når det bare fører til at pengene fra felleskassa uansett kanaliseres på andre måter enn via uføretrygden? Anonymkode: 8121a...08a 3
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #2 Skrevet 9. oktober 2021 Fordi folk innbiller seg at det finnes mer enn nok jobber til/for alle... Om de faktisk hadde litt peiling, ville de innsett at det ikke er det, og vært sjeleglad for at de selv hadde jobb. Anonymkode: b7f12...e2d 15
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #3 Skrevet 9. oktober 2021 I dag er det nesten umulig å få en jobb, skyhøye krav. Du må godta sosial dumping, noe som blir mer og mer vanlig dessverre. Skal du lenger opp i yrkeslivet må du som regel ha en mastergrad. Så, jobb er ikke noe tema lenger føler jeg i dag. Fremtiden er borgerlønn. Anonymkode: 39100...940 5
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #4 Skrevet 9. oktober 2021 Jeg er gradert ufør og kan i alle fall bekrefte at jobber for oss med restarbeidsevne ikke akkurat vokser på trær, selv ikke for meg som har mastergrad, siden det ble nevnt over her. Omtrent alle stillinger som krever høye kvalifikasjoner krever også 100% arbeidsevne. Man bygger ikke akkurat karriere utav restarbeidsevne, og man får i alle fall ingen normal lønnsutvikling, for man blir aldri satset ordentlig på. Det snakkes mye om ufrivillig deltid i arbeidslivet, så man skulle kanskje tro at det florerer av deltidsstillinger vi kan ta på oss. Det er bare det at deltidsstillingene som regel er innenfor yrker som ikke passer så godt for flertallet av uføre. Fysisk krevende stillinger innenfor renhold og omsorg er sjelden forenlig med uførhet. Anonymkode: bdbe3...ca2 15
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #5 Skrevet 9. oktober 2021 I tillegg til at det hagler kritikk mot uføre for at de ikke jobber, så får også de som forsøker å jobbe kritikk. Det så vi jo nettopp i tråden om hun som ville starte et AS. Anonymkode: a81e2...934 10
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #6 Skrevet 9. oktober 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Fordi folk innbiller seg at det finnes mer enn nok jobber til/for alle... Om de faktisk hadde litt peiling, ville de innsett at det ikke er det, og vært sjeleglad for at de selv hadde jobb. Anonymkode: b7f12...e2d Det går ikke an at folk er så dumme at de ikke vet dette. Anonymkode: 8121a...08a
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #7 Skrevet 9. oktober 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Det går ikke an at folk er så dumme at de ikke vet dette. Anonymkode: 8121a...08a Men nå er det jo mangel på arbeidskraft mange steder! Det er bare å Google og finne desperate arbeidsgivere som ikke finner folk til å jobbe. Det finnes mange muligheter hvis du vil. Anonymkode: 2b8a5...280 4
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #8 Skrevet 9. oktober 2021 Arbeidslivet er og blir mer krevende og passer ikke for alle. Vi har et godt trygdesystem og sikkerhetsnett som tar for seg de som faller utenfor. Syns ikke det er riktig å kritisere de som er syke og faller utenfor. Anonymkode: 368fc...f7b 9
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #9 Skrevet 9. oktober 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Så, jobb er ikke noe tema lenger føler jeg i dag. Fremtiden er borgerlønn Fo noe tull. Vi importerer jo masse av arbeidere fra uylandet, fordi nordmenn ikke gidder å ta "vanlige jobber" fordi det ikke er fint nok. Kravstore latsabber er dere. Anonymkode: ff304...f8b 3
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #10 Skrevet 9. oktober 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Arbeidslivet er og blir mer krevende og passer ikke for alle. Vi har et godt trygdesystem og sikkerhetsnett som tar for seg de som faller utenfor. Syns ikke det er riktig å kritisere de som er syke og faller utenfor. Anonymkode: 368fc...f7b Ja...for nå må alle kunne data og ha førerkort. Anonymkode: 01148...b51
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #11 Skrevet 10. oktober 2021 13 hours ago, AnonymBruker said: Fo noe tull. Vi importerer jo masse av arbeidere fra uylandet, fordi nordmenn ikke gidder å ta "vanlige jobber" fordi det ikke er fint nok. Kravstore latsabber er dere. Anonymkode: ff304...f8b Nei, vi importerer fordi det er billigere enn å ansette nordmenn. En arbeidsgiver tar heller 3 polakker enn 3 nordmenn med angst og depresjon. Anonymkode: c660e...191 16
Brunello Skrevet 10. oktober 2021 #12 Skrevet 10. oktober 2021 Dersom man jobbet i en stor bedrift eller i det offentlige da en ble syk, er det ofte mulig å fortsette i jobben i 20% stilling dersom man blir 80% ufør. Å søke ny jobb som ufør er relativt vanskelig. 2
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #13 Skrevet 10. oktober 2021 Er ufør. Har ingen restarbeidaevne. Går jeg opp en stige og ned, ja da blir jeg så dårlig at jeg kan bli liggende ei uke. Tro det eller ei. Bærer jeg en bærepose med F eks 1,5 liter vann, da er nakken ødelagt ei uke minst, og jeg er liggende. Er drittlei av all denne spekuleringen rundt oss uføre. «Du ser ikke syk ut» får jeg stadig høre. Nei, jeg sminker og ordner meg og ter meg! Men neste person som sier det, får «du ser ikke dum ut heller» tilbake! Anonymkode: 8d1a7...ea9 20
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #14 Skrevet 10. oktober 2021 Brunello skrev (5 minutter siden): Dersom man jobbet i en stor bedrift eller i det offentlige da en ble syk, er det ofte mulig å fortsette i jobben i 20% stilling dersom man blir 80% ufør. Å søke ny jobb som ufør er relativt vanskelig. Problemet blir da at man ikke har mulighet til å bidra til samfunnet hvis man har manglende inntektsevne og kun kan jobbe i perioder. Mange har ustabil restarbeidsevne og vi burde applaudere de som prøver å få brukt den til jobb. Anonymkode: d9a5e...1ec 1
Adrenalina1 Skrevet 10. oktober 2021 #15 Skrevet 10. oktober 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Fo noe tull. Vi importerer jo masse av arbeidere fra uylandet, fordi nordmenn ikke gidder å ta "vanlige jobber" fordi det ikke er fint nok. Kravstore latsabber er dere. Anonymkode: ff304...f8b Tull. Arbeidsgiverne vil ikke betale nok lønn til norske arbeidere. Ikke fordi nordmenn ikke gidder å ha disse jobbene. Det er arbeidsgiverne som er for griske og kravstore. 10
KjøttOPP Skrevet 10. oktober 2021 #16 Skrevet 10. oktober 2021 Tror den vektigste faktoren som svinner hen i denne problemstillingen, er grunnen for uførheten. Det er enkelte av oss som er nesten mer enn 100% arbeidsufør grunnet utallige grunner, og noen i denne kategorien har prognoser som kan demme opp for bedring i helsa og gi en viss utsikt til arbeidslivet, mens andre igjen har så invalidiserende helseplager som ikke lar seg behandle godt nok til å gi en slik fordel. Jeg tror (nesten) alle ville ha jobbet hvis de hadde hatt helsen til det, og å få stempelet om at man bare er lat/må ta seg sammen, gir en ytterligere deprivasjon enn hva som allerede foreligger 7
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #17 Skrevet 10. oktober 2021 14 hours ago, AnonymBruker said: Fo noe tull. Vi importerer jo masse av arbeidere fra uylandet, fordi nordmenn ikke gidder å ta "vanlige jobber" fordi det ikke er fint nok. Kravstore latsabber er dere. Anonymkode: ff304...f8b Er du klar over hva norske myndigheter gjorde med yrkesutdanningen her i landet for rundt 30 år siden? De fjernet tusenvis av skoleplasser i praktiske/manuelle yrkesfag, spesielt bygg og anlegg. Det skulle satses på teorifag i stedet, men det tok sin tid før nye skoleplasser ble opprettet. Den gangen var det heller ikke lovfestet rett til videregående utdanning, så mange unge ble plutselig stående uten utdanningsmuligheter. At det også var mange unge som egnet seg bedre til praktiske yrker enn teoretiske, ble ikke tatt hensyn til. Heller ikke ble det tatt hensyn til alle de unge som falt utenfor i.l.a. disse årene, spesielt mange gutter. Både selvmord, rusmisbruk og utenforskap blant unge økte kraftig rundt 1990. Samtidig framforhandlet daværende regjering EØS-avtalen, som gjorde det lettere for arbeidskraft fra europeiske land å komme til Norge for å jobbe i nettopp praktiske/manuelle yrker. Dette ble framstilt som "nødvendig pga. at norsk ungdom velger bort yrkesfag"(!!!) når sannheten er at mulighetene til å velge slike fag ble så sterkt redusert. Dette er altså politisk styrt: Nordmenn skal liksom være et land av teoriutdannede, og så henter vi inn annen arbeidskraft fra utlandet. Senere har vi i tillegg fått Schengen-avtalen, som ytterligere sementerer dette. Det å være norsk og jobbe i praktiske/manuelle yrker, har blitt gjort om til å være "følger ikke med i tiden", "bare" en håndverker, "for dum til å bli akademiker", "taper". Norsk arbeiderklasse er nesten avskaffet av politikerne, og så kommer sånne som deg og kaller oss "kravstore latsabber". Du kan heller rette anklagene mot tidligere regjeringer - under det såkalte Arbeiderpartiet - som har skapt dette, og ha en smule omtanke for alle de norske ungdommene som ble skvist ut av skole og arbeidsliv. Anonymkode: 841bd...c3f 9
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #18 Skrevet 10. oktober 2021 KjøttOPP skrev (37 minutter siden): Tror den vektigste faktoren som svinner hen i denne problemstillingen, er grunnen for uførheten. Det er enkelte av oss som er nesten mer enn 100% arbeidsufør grunnet utallige grunner, og noen i denne kategorien har prognoser som kan demme opp for bedring i helsa og gi en viss utsikt til arbeidslivet, mens andre igjen har så invalidiserende helseplager som ikke lar seg behandle godt nok til å gi en slik fordel. Jeg tror (nesten) alle ville ha jobbet hvis de hadde hatt helsen til det, og å få stempelet om at man bare er lat/må ta seg sammen, gir en ytterligere deprivasjon enn hva som allerede foreligger Nettopp! Jeg elska jobben min, til jeg ble ufør… Er grusomt å stå utenfor absolutt alt sammen. Det er ikke noe liv. Anonymkode: b0a21...c91 5
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #19 Skrevet 10. oktober 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Men nå er det jo mangel på arbeidskraft mange steder! Det er bare å Google og finne desperate arbeidsgivere som ikke finner folk til å jobbe. Det finnes mange muligheter hvis du vil. Anonymkode: 2b8a5...280 Og du tror at da er dette perfekt for folk som er uføre? Hvorfor tror du egentlig folk får uføretrygd? Og hvor mange arbeidsgivere er interessert i å ansette noen med uforutsigbar helse, og som kanskje bare kan jobbe i en lav stillingsprosent? De som hele tiden gnåler om, og rakker ned på, uføre, aner jo stort sett ikke hva de snakker om, og er bare fulle av fordommer. For ordens skyld, jeg er ikke ufør selv. Anonymkode: 6a71e...ab0 13
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #20 Skrevet 10. oktober 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Er du klar over hva norske myndigheter gjorde med yrkesutdanningen her i landet for rundt 30 år siden? De fjernet tusenvis av skoleplasser i praktiske/manuelle yrkesfag, spesielt bygg og anlegg. Det skulle satses på teorifag i stedet, men det tok sin tid før nye skoleplasser ble opprettet. Den gangen var det heller ikke lovfestet rett til videregående utdanning, så mange unge ble plutselig stående uten utdanningsmuligheter. At det også var mange unge som egnet seg bedre til praktiske yrker enn teoretiske, ble ikke tatt hensyn til. Heller ikke ble det tatt hensyn til alle de unge som falt utenfor i.l.a. disse årene, spesielt mange gutter. Både selvmord, rusmisbruk og utenforskap blant unge økte kraftig rundt 1990. Samtidig framforhandlet daværende regjering EØS-avtalen, som gjorde det lettere for arbeidskraft fra europeiske land å komme til Norge for å jobbe i nettopp praktiske/manuelle yrker. Dette ble framstilt som "nødvendig pga. at norsk ungdom velger bort yrkesfag"(!!!) når sannheten er at mulighetene til å velge slike fag ble så sterkt redusert. Dette er altså politisk styrt: Nordmenn skal liksom være et land av teoriutdannede, og så henter vi inn annen arbeidskraft fra utlandet. Senere har vi i tillegg fått Schengen-avtalen, som ytterligere sementerer dette. Det å være norsk og jobbe i praktiske/manuelle yrker, har blitt gjort om til å være "følger ikke med i tiden", "bare" en håndverker, "for dum til å bli akademiker", "taper". Norsk arbeiderklasse er nesten avskaffet av politikerne, og så kommer sånne som deg og kaller oss "kravstore latsabber". Du kan heller rette anklagene mot tidligere regjeringer - under det såkalte Arbeiderpartiet - som har skapt dette, og ha en smule omtanke for alle de norske ungdommene som ble skvist ut av skole og arbeidsliv. Anonymkode: 841bd...c3f 👏👏👏 Anonymkode: 97ac7...754 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå